روزانه های سینمایی

تلاش ها برای بیرون راندن فاطما گل-مکتوب هفته ۲۲

از این ستون تا آن ستون فرج است

رخوت و رکودی که از بهار امسال دامنگیر شبکه نمایش خانگی شده است، در تیرماه نیز ادامه داشت. اگر در مدت یاد شده انیمیشن های میجر که از گذشته تاکنون برای شرکت های ناشر نرم افزارهای دیجیتال مباح و مجاز بوده است! توزیع نمی شدند، بی شک آهنگ تعطیلی فروشگاه های عرضه محصولا فرهنگی شتاب بیشتری به خود می گرفت. در بازار رسمی حالا همه امیدها به روزهای پایانی ماه با برکت رمضان است تا در هفته آخر آن فیلم و سریال های پرمخاطب یکی بعد از دیگری رونمایی شوند و روح تازه ای به شبکه بدمند. در هفته ای که گذشت خبر غیر منتظره تغییر مدیر کل دفتر نمایش خانگی در سازمان سینمایی بعد از ۱۳ ماه که از انتصاب وی می گذشت، شگفتی ساز شد. در متن حکم انتصاب مدیر کل حوزه ریاست سازمان سینمایی اشاره شده بود؛ “تا زمان انتصاب مدیرکل جدید این حوزه با حفظ سمت(مدیر کل سابق) همچنان عهده دار مسئولیت نمایش خانگی است.”

بعد از انحلال دفتر نمایش خانگی در یکسال پایانی دولت دهم و تا زمان احیای دوباره آن در خرداد ۹۳، پروانه های نمایش را معاون آثار سینمایی در چارت ابتدایی سازمان سینمایی و سپس معاون ارزشیابی و نظارت در تشکیلات اصلاح شده آن سازمان، امضا می نمودند.

معلوم نیست تغییر مدیریت نمایش خانگی به برنامه های راهبردی سازمان سینمایی در سال موسوم به نمایش خانگی مربوط می شود و یا آنکه دلایل دیگری در پس این تصمیم تازه نهفته است.

موشها از سر و کول گربه بالا می روند

توزیع دی وی دی پرفروش ترین فیلم سینمایی سال ۹۳ با رقم حیرت انگیز ۱۲ میلیارد تومان، می تواند نقطه عطفی برای نمایش خانگی در سالجاری باشد. اگر فیلم آتش بس ۲ را استثنا کنیم فیلم های: مجرد چهل ساله، کالسکه، سیزده، روز روشن، هشت پا ، بزرگمرد کوچک، لامپ صد و چند متر مکعب عشق هیچیک نتوانستند رونقی به بازار نمایش خانگی ببخشند. تنور به سردی گراییده شبکه با شهرموشها ۲ قطعاً گرمی به خود خواهد دید و مشتاقان بسیاری را در صدها شهر کشور که فاقد سینما هستند و موفق به تماشای نسخه سینمایی فیلم نشده اند، خوشحال می کند. سینما ۲۴ و هنر اول می بایست برای بینندگان میلیونی این فیلم برنامه ریزی گسترده ای کرده و برای فروش هر چه بیشتر نسخه اریژینال فیلم در جغرافیای ایران که بی شباهت به گربه نیست، تمهیداتی ویژه ای به کار بندند.

یک از بیست و دو 

در هفته گذشته کارنامه عملکرد ۱۲ ماهه  گروه سینمایی هنر و تجربه منتشر شد. به موجب گزارش منتشر شده از اردیبهشت سال گذشته تاکنون ۲۲ فیلم بلند سینمایی در این گروه به نمایش درآمده اند که در بین آنها فقط دو فیلم با استقبال بیشتری از جانب تماشاگران روبرو بوده اند. در نمایش خانگی فقط فیلم یک شب ساخته نیک کریمی از سوی موسسه قرن جدید توزیع شد و سودی نصیب ناشر این فیلم نساخت. تاکنون خبری در باره اینکه فیلم های ماهی و گربه(شهرام مکری) و پرویز(مجیر برزگر) که فیلم های موفق این گروه بوده اند، در شبکه نمایش خانگی توزیع می شوند یا نه به گوش نرسیده است.

سریال های نوبرانه

رونمایی از سریال شهرزاد(اینجا)، چاپ و انتشار پوستر بزودی مینی سریال دندون طلا و به روز شدن پیج این دو مجموعه در اینستاگرام با مجموع ده هزار فالوئر(دنبال کننده)، خبرهای خوب هفته گذشته بود. با وجود مشخص بودن سرمایه گذاران شهرزاد و دندون طلا، در فضای مجازی افشای نسبت فامیلی سرمایه گذار شهرزاد (سید محمد هادی رضوی) به یکی از مقامات ارشد دولت یازدهم در فضای سیاست زده کشور خبر ساز شد. 

به گزارش یک سایت سینمایی (اینجا)”سیدمحمدهادی رضوی مدیرعاملی یک گروه اقتصادی به نام “فاطمی” را برعهده دارد. این گروه در برگیرنده چندین مجموعه از جمله شرکت صنایع آینده سازان فاطمی نوین، سیستم های رسانه ای فاطمی، ماشینهای اداری فاطمی و کارخانجات فاطمی می باشد و آن طور که گردانندگان آن ادعا کرده اند همواره سعی در بکارگیری نیروهای متخصص و خلاقیتهای منحصربفرد داشته است.

گروه فاطمی برای فعالیتهای فرهنگی خود نیز یک باکس ویژه درنظر گرفته است و “شهرزاد” نیز در همین باکس به عنوان کارکرد فرهنگی این گروه تعریف شده است. البته در “شهرزاد” نام محمد امامی به عنوان تهیه کننده آمده است و احتمالا چون رضوی نمی توانسته در همان اولین حضور نامش را به عنوان تهیه کننده بیاورد در فهرست عوامل فیلم نامش به عنوان سرمایه گذار آمده است.”

رضوی در مراسم برگزار شده گفت: “امیدوارم بعد از تولید سریال «شهرزاد» هر کسی را می‌بینیم نگوید به خانه می‌رود تا «فاطما گل» ببیند، بلکه برای دیدن «شهرزاد» برود.”

با اینکه توزیع سریال های شهرزاد، دندون طلا و عطسه نوید فصل پرباری را در شبکه می دهد با این حال هنوز خبری از عرضه قسمت چهاردهم ابله نیست. پیج این سریال در اینستاگرام نیز مدتی است، برداشته شده و امکان دسترسی به آن فراهم نیست.! بعد از سریال عشق تعطیل نیست که در پنج قسمت متوقف باقی ماند ظاهراً ابله نیز به سرنوشت مشابهی دچار شده است. قسمت سیزدهم این مجموعه بیستم خرداد ماه توزیع شده بود.!

حرف آخر: شب قدر را دریابید شاید آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است! برای هم دعا کنیم.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اصلا همه ی مان سر کاریم بابا یعنی چی …!؟!
    درسته أبله مخاطب زیادی نتوانست جذب کند ولی بابا ما هستیم … هنوز مشتاق مشاهده ی قسـمت آخر این سریال هستیم و خواهیم ماند و همچنین خوشحالیم برای عرضه ی سریالهای زیــــبای شهـرزاد استاد حسن فــتحی و دندون طلا آقای داوود میرباقری و عــــطسه استاد مدیری .

    خب بگن کی مجموعه ی پایانی سریال أبله کی عرضه می شود ؟ مگه با ملت قهرن اینا یعنی چی ؟! همه ی موسسات پخش نمایش خانگی اینجورین همه ی قسمتها رو به خوبی پخش می کنن ولی به آخرش که رسیدن وقفه ای طولانی بعد از ۳ یا ۴ ماهه آخرش رو پخش می کنن … بابا کسی نیست رسیدگی کنه
    فواد محمدی / تشـکر!

    • جناب فواد می دونی چرا روزهای اولیه پخش همه منظم پخش می کنند تا به چند پک آخر میرسه هی وقفه ایجاد می کنند ؟ چون که تهیه کنندگان و سرمایه گذاران عزیز با فروش نسخه های قسمت های اولیه سریال های شان سودشان را کرده اند دیگر برای شان مهم نیست پخش قسمت های پایانی

      • آقای مرادی ، بنده این حرف شما را قبول دارم منتها با در نظر گرفتن این نکته که در واقع بیشتر این سودی که به جیب تهیه کنندگان و شرکت ها می رود در واقع پول سرمایه مغازه داران است که نسخه های سریال روی دستشان می ماند و باید کلی التماس کنند تا شرکت ها تحت شرایط خیلی عجیب و غریبی حاضر باشند بخشی از این نسخه ها را مرجوع نمایند .

        • دقیقا همینطوره آقا امین ، قلب یخی سه همین مشکل ایجاد شد براش و پنج پک آخرش یک سال طول کشید تا آمد ، بقیه سریال ها هم همین مشکل رو داشتند ای کاش شهرزاد این مشکل براش ایجاد نشه

  • با عرض سلام مجدد . از مسئولان موسسه قرن ۲۱ خواهشمندم هرچه سریعتر نسبت به توزیع عناوین هانگر گیم ۳ و خشم اقدام فرمایید (بخخصوص فیلم خشم رو که از بس ملت از ماهواره دیدن حفظ شدن!!!) در ضمن لطفاً قسمت تازه های دوبله را هم به روز فرمایید چون کم کم فیلم هایش دارند ته می کشند! بنده انتظار داشتم دست کم یکی از این دو فیلم این هفته توزیع شوند اما ظاهراً توزیع فعلی شما فیلم “شاخ ها” می باشد که مطمئناً بخاطر بازیگر نقش اول آن فروش خوبی خواهد داشت اما بسیاری را ناامید خواهد کرد!
    با تشکر و التماس دعا .

  • متأسفانه تاریخی برای توزیع مجموعه آخر أبله اطلاع رسانی نشده است و احتمالا در وقفه ای نه چندان طولانی مثل مجموعه ی پایانی ( فصل اول ) عشق تعطیل نیست ! به طول بیانجامد و سرانجام توزیع شود .
    قسمت اول دندون طلا بزودی توزیع می شود . این سریال ۱۱ قسمت دارد و مینی سریال است .
    فواد محمدی / تشـکر!

  • با عرض سلام مجدد .
    امیدوارم جناب روابط عمومی هنر اول به حرف بنده نرسیده باشند که گفتم هفته آخر ماه رمضان زمان خوبی برای توزیع شهر موشها ۲ نیست . چون خودم رسیده ام! در این سه روز فقط دو نسخه از شهرموشها را فروخته ام!!! و البته نکته ای که در سطح شهر کاملاً مشهود است اینکه سوپرمارکت ها بعد از چند ماه احتیاط در نصب پوستر فیلم ها در فضای بیرونی مغازه هایشان در نصب پوسترهای شهر موشها۲ هیچ صرفه جویی نکرده اند!!!

  • با عرض سلام مجدد .
    جناب آقای فروتن ، یکی از راهکارهایی که می تواند به سالم سازی فضای شبکه نمایش خانگی و کلاً بازار رسانه های دیجیتالی (بازی ، فیلم ، نرم افزار ، اینترنت و …) کمک نماید بحث فقهی آن است . فکر می کنم مفید باشد اگر تعدادی از کارشناسان و فعالان بازار نشست هایی با علما و فقها داشته باشند و مسائل بازار را با آنها در میان بگذارند و راهکارهایی روشن و قابل استفاده که مورد قبول عموم مردم قرار گیرد را تعیین و منتشر نمایند . متاسفانه بازار در این زمینه بسیار ضعیف و غیر شفاف است . مثلاً بنده بارها از سایت یکی از مراجع استفتا کرده ام که بازی رایانه ای را با این شرط به مشتری می فروشم که اگر خواست پس بدهد سی دی یا دی وی دی آن آسیب ندیده باشد اما متاسفانه بسیاری از مشتری ها این نکته را رعایت نمی کنند و آیا می توان در این شرایط از پس گرفتن محصول خودداری کرد؟ که پاسخ سایت همواره مبهم و کلی بوده در این حد که باید کالا را پس گرفت اما می شود به اندازه خسارتی که به آن وارد شده از مبلغش کم کرد! خب ، سی دی که خش افتاده که دیگر هیچ ارزشی ندارد! اگر پس بگیرم باید بندازم داخل سطل زباله حالا چه وجهی از مشتری کم کرده باشم یا نکرده باشم! یا مثلاً حرام بودن معامله با افراد نا بالغ ، بنده خیلی سعی می کنم این مورد را رعایت کنم اما بعضی از پدر و مادرها حاضر به قبول آن نیستند و اگر بچه را بفرستم و بگویم با بزرگترت بیا ، بهشان بر می خورد و بچه را سراغ یک مغازه دار دیگر می فرستند که البته در بین سی دی فروشان کسانی که این اصل مهم فقهی را رعایت کنند بسیار کم می باشند! یا مثلاً همین بحث رایت و کپی ها و دانلودهای غیرمجاز ، وقتی به خیلی ها راجبش تذکر می دهیم ، بحث فتوای مقام معظم رهبری را پیش می کشند که استفاده از محصولات کشورهایی مثل آمریکا بدون اجازه آنها جایز است ، اما این نکته را در نظر نمی گیرند که منظور فتوای رهبر انقلاب نحوه ورود این محصولات به داخل کشور بوده و وقتی مهر و مجوز دولتی و حکومتی پایش می خورد دیگر محصول آن طرف آبی نیست که هر کاری دلمان خواست بکنیم! و …
    خلاصه که این یکی از بزرگترین نقاط ضعف بازار ماست . هم مشتری ها آگاهی زیادی در این خصوص ندارند و هم فروشندگانی که قصد رعایت دارند اغلب با سئوالات بی جوابی مثل اینها مواجه می گردند .

    • امین جان سلام یادت باشه در این باره تاحالا خیلی حرف زده ایم. آخرین بار از زبان آقای آشنا مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی نوشتم که عدم پایبندی کشورمان به کپی رایت جهانی و رواج کپی و دانلود توسط مصرف کنندگان این نوع رفتار را در آنها نهادینه کرده است بطوریکه رعایت حقوق آثار داخلی و آثار خریداری شده خارجی را هم بسیار مشکل کرده است. خوب میدانی که اغلب بازی های خارجی و بخش قابل توجهی از انیمیشن های شرکت های نرم افزاری فاقد رایت هستند و بازنشر آنها ولو ویرایشی در آنها صورت داده باشند، به موجب قوانین موجود، حقی برای ناشران ایجاد نمی کند. در سال های گذشته موسسه رسانه های تصویری و ستاد صیانت وقت تصویری از فتاوای مراجع تقلید را در ابتدای فیلم ها به نمایش می گذاشت. حرام بودن معامله با افراد نابالغ در حالیکه در طول روز بسیاری از خرید خانواده ها نیابتاً توسط فرزندان نابالغ شان انجام می شود، نمیدانم چه محلی از اعراب دارد.؟ در بسیاری از مغازه ها شرط نپذیرفتن جنس فروخته شده جاری است و وقتی از قبل مشتری از آن آگاه است، نباید دلخوری برای طرفین معامله ایجاد کند.

      • ولی باز هم به نظرم بهتر است در این خصوص حتماً بحث کارشناسی انجام گیرد چون کلاً صنوفی مثل صنف ما که عمرشان نهایت به سه یا چهار دهه بیشتر نمی رسد یکسری ویژگی های خاصی دارند که شرایطشان را نسبت به صنوف قدیمی تر متفاوت می نماید و باید در این خصوص فکر شده و راهکار تعیین شود و حتی می شود راهنما و کتابچه های مخصوصی هم حاصل از این مباحث کارشناسی برای آگاهی فروشندگان و خریداران چاپ کرد .
        الان همین شما می گویید “حقی برای ناشران ایجاد نمی کند” یعنی تمام این برنامه مجوز دادن و کمیته مبارزه با محصولات غیر مجاز و … همه اش کشک!!! ما داریم در جمهوری اسلامی زندگی می کنیم و جمهوری اسلامی یعنی اینکه قانون حاکمیتی باید با قانون شرعی در یک راستا باشد نه اینکه ارشاد یک چیزی بگوید و شرع یک چیز دیگر!!!
        در مورد حرام بودن معامله با افراد نابالغ هم حرف شما را قبول دارم اما این حرام از نص صریح قرآن آمده در نتیجه مراجع و علمای دین آن را مشمول تمامی صنوف می دانند . بنده از سایت آن مرجع استفتا کردم و شرایط صنفی ام را هم توضیح دادم اما باز هم جواب همان بود که معامله با افراد نابالغ تحت هر شرایطی حرام است و فقط زمانی جایز می باشد که مطمئن باشیم کودک فقط آورنده پول است و هیچ نقشی در تعیین جنس مورد معامله ندارد!!!
        و در مورد “شرط نپذیرفتن جنس فروخته شده” ، شما انگار فراموش کرده اید بنده اصفهانی هستم!!! این حرفها در بازار اصفهان باد هواست! همین امروز صبح مادری با بچه اش آمد کارتون باب اسفنجی خرید ، یک ربع بعد بچه آمد گفت روی دستگاهمان با گیر نشان می دهد یکی دیگر بده ، نگاه کردم دیدم کمی خش انداخته اما گفتم ایرادی ندارد ، یکی دیگرش را برداشتم و باز کردم و نگاه کردم دیدم سالم است ، دادم رفت و نیم ساعت بعد دوباره با مادرش برگشت گفت این هم همانطور شد . نگاه کردم دیدم این را بدتر خش انداخته به مادرش که می گویم قبول نمی کند ، اصلاً حرف بنده برایش هیچ اعتباری ندارد که می گویم خودم نگاه کردم و سالم تحویل پسرت دادم . آخرش گفتم طوری نیست! آن را هم پس گرفتم و بجایش یک مرد عنکبوتی دادم! تقریباً هر دو یا اگر خوش شانس باشم ، سه روز یک بار ، یک نمونه از اینجور مشتری ها داریم که مال و سرمایه کاسب را از بین می برند و اگر مطابق میلشان عمل نکنیم بدتر آبروریزی می کنند!

  • با سلام. از دوستانی که اطلاع دارند خواهش میکنم بگن که فیلم رخ دیوانه قراره کی و توسط چه موسسه ای توزیع بشه.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید