روزانه های سینمایی

دو گانه سازها چه کسانی هستند؟

وضعیت مالی وخیم صدا و سیما و تعطیلی و رکود حاکم بر بعضی از عرصه ها از جمله ساخت تله فیلم، تبعات و نتایجی را باعث شده است که امتداد آن تا شبکه نمایش خانگی قابل مشاهده است.!

در یکی دو سال اخیر توزیع تله فیلم هایی که در اصل برای شبکه های تلویزیونی ساخته شده اند، بیش از گذشته در شبکه نمایش خانگی محسوس است. تله فیلم هایی که یا در سیما پخش محدودی داشته اند و یا آنکه تلویزیون قدرت خرید آنها را ندارد و دست تهیه کنندگان آنها را برای استفاده از دیگر فرصت های نمایشی بازگذاشته است. در چنین شرایطی تنها گزینه پیش روی تهیه کنندگان این آثار در پیش گرفتن راه موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش محصولات نمایش خانگی است.

نگاهی به فهرست ۹ تله فیلم توزیع شده در بهار امسال در نمایش خانگی به خوبی گویای آن است که ۵ عنوان از آنها با ضوابط و استانداردهای تلویزیون ساخته شده اند و خبرهایی که پیرامون تولید آنها انتشار یافته است، ماهیت تلویزیونی آنها را به خوبی برملا می سازد. فیلم های ویدیویی ستاره، روشنک و ته خط طی سال های گذشته یکی دو بار از تلویزیون پخش شده اند و زبرجد، باج و زنها کم نمیارن دو گانه ساز هستند یعنی با ضوابط پخش سیما همسویی کامل دارند و تهیه کنندگان این آثار مخیر هستند که قبل یا پس از پخش تلویزیونی، نسبت به عرضه آنها در شبکه نمایش خانگی اقدام کنند. به عنوان مثال به خبری که از پروژه فیلم زنها کم نمیارن توجه کنید: “این کمدی اجتماعی که قرار است از شبکه نمایش خانگی و یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش شود، قصه زندگی زنی است که به دلیل ناباروری، تصمیم به ازدواج همسرش با خانم دیگری می‌گیرد که این تصمیم وی باعث بروز اتفاقات جالبی در طول قصه می‌شود.”(خبرگزاری فارس ۹۳/۹/۱۵)

در نمونه دیگر بهمن گودری تهیه کننده و کارگردان فیلم باج در گفتگویی با کافه آرت گفته است: “این کمدی اجتماعی که قرار است از شبکه نمایش خانگی و یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش شود، قصه زندگی زنی است که به دلیل ناباروری، تصمیم به ازدواج همسرش با خانم دیگری می‌گیرد که این تصمیم وی باعث بروز اتفاقات جالبی در طول قصه می‌شود.”

همچنین در خبر منتشر شده از تصویر برداری فیلم زبر جد تاکید شده بود:”این فیلم همزمان برای تلویزیون و نمایش خانگی در حال تصویر برداری است”(فارس ۹۲/۱۲/۱۶)

ارتقای نسبی کیفیت تله فیلم های نمایش خانگی در یکی دو سال اخیر در چارچوب وضعیتی که شرح آن رفت، قابل تحلیل است و باید آن را به فال نیک گرفت. البته معلوم نیست اقدام ناگزیر تهیه کنندگان و سرمایه گذاران فیلم های تلویزیونی، تا چه حد برای آنها بازدهی مالی به همراه داشته است ولی به قولی اگر این چاه برای آنها آبی نداشته، برای شرکت های پخش نمایش خانگی و مخاطبان اندکی که دل در گروی فیلم های ویدیویی دارند، نان داشته است.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید