روزانه های سینمایی

بمب های چهار هزار تومانی- مکتوب هفته ۲۱

گرما در گرما

افزایش دمای هوا در بسیاری از سینماهای قدیمی تهران و شهرستانها کار را برای کارکنان و تماشاگران سینماها مشکل کرده است. سیستم سنتی خنک کننده این سینماها یارای ایستادگی در برابر گرمای طاقت فرسای این روزها را ندارد و همین امر سبب استمداد مدیران سینماها از دولت و موسسه سینما شهر برای کمک به تامین وسایل خنک کننده شده است.

البته در این میان استقبال نسبی تماشاگران از چند فیلم جذاب روی پرده هم مزید بر علت شده است و شلوغی سالن ها موجب گرمی مضاعف آنها شده است. گرمای هوا را می توان با قدری هزینه کاهش داد ولی سردی سالن ها به خاطر بی رونقی و بی مشتری بودن آنها را فقط با ساخت و نمایش فیلم های دیدنی و در خور پرده بزرگ می توان از بین برد.

صاحبخانه میهمان شد

سخنان یکی از اعضای شورای توسعه نمایش خانگی در هفته ای که گذشت، خبر از برگزاری سومین جلسه این شورا با حضور اعضا داد. نکته مهم در سخنان این فرد که همزمان عضو شورای پروانه ساخت، پروانه نمایش ویدیویی و پروانه نمایش خانگی(تجمیع شده در یک شورا) می باشد، آن بود که وی علیرغم نص صریح متن سیاست های سینمایی دولت یازدهم، حضور نماینده صنف اتحادیه موسسات ویدیو رسانه را بصورت مهمان (حسب مورد با ارسال دعوتنامه) در جلسات شورا جایز دانسته است.! به نظر می رسد نیازی به طرح دوباره این پرسش نیست که چرا سرمایه گذاران و ناشران ویدیویی که محور اصلی اجرای بسیاری از برنامه ها و تصمیمات هستند، باید عضو حاشیه ای جلسات تصمیم گیری شناخته شوند!؟

بخوانید: “در شورای توسعه شبکه نمایش خانگی علاوه بر نمایندگان سازمان سینمایی و مسئولان معاونت نظارت و ارزشیابی، غلامرضا موسوی به عنوان نماینده شورای عالی تهیه کنندگان و من به عنوان نماینده موسسات فرهنگی و هنری و شرکت های فیلمسازی حضور داریم. البته در طول جلسات مهمان هایی نیز از موسسات شبکه نمایش خانگی در این جلسات حضور پیدا می کنند.”(در گفتگو با مهر)

با گذشت حدود یکصد روز از سالجاری هنوز برنامه های اجرایی و تصمیمات خاص شورای توسعه نمایش خانگی رسماً اعلام نشده و در کتابچه راهبردها و سیاست های سینمایی ۹۴ نیز بطور مشخص به پروژه های خاص سال موسوم به نمایش خانگی، اشاره نگردیده است.

همسایه ها یاری کنید

پس از دو پردیس سینمایی که در تهران فیلم ها و انیمیشن های روز جهان را برای علاقمندان به نمایش می گذارند، این بار نوبت به موسسه تصویر شهر(شهرداری تهران ) رسیده است تا برای کمک به صندوق بیکاری اعضای خانه سینما آستین بالا بزند و بمدت ده شب اقدام به نمایش فیلم های پرمخاطب کند. در تالار ایوان شمس علاوه بر اکران چند فیلم سینمایی ایرانی، انیمیشن هابیت و نسخه سینمایی لاک پشت های نینجا به نمایش گذارده می شود. این دو فیلم با دوبله زنده تنی چند از اعضای انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم ایران پخش می شوند.  ایوان شمس از چهارم تیر ماه به مدت ۱۰ شب پذیرای علاقمندان به سینمای ایران و جهان آست. بهای بلیط فیلم های تالار شمس در این مدت اصطلاحاً همت عالی است.

بمب های چهار هزار تومانی

“مدتیست که در برخی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، انیمیشن‌هایی مربوط به شخصیت‌هایی مثل «باربی» فروخته می‌شود که دارای دوبله فارسی و حتی پروانه نمایش! هستند.

در این انمیشین‌ها که مروّج لایف‌استایل ضد اسلامی و ضد ایرانی هستند؛ برهنگی، رقص، رابطه با جنس مخالف، عشق و … گاهی بعنوان موضوع اصلی کارتون و گاهی بعنوان استایل جنبی قهرمان داستان نشان داده می‌شود.

جالب آنکه حتی برخی تصاویر کارتونی چاپ شده بر روی بسته‌های توزیع این انیمیشن‌ها نیز مضمون برهنگی دارد و در رسانه قابل انتشار نیست.”

خبرگزاری فارس(اینجا) در ادامه گزارشی که به انتشار آزادانه بعضی از انیمیشن های خارجی اختصاص داده است، این دو سوال را مطرح کرده است که معلوم نیست این عناوین با اجازه چه دستگاهی به بازار راه یافته اند و چرا در نقطه مقابل از انیمیشن های ایرانی حمایتی صورت نمی گیرد؟

خاطر نشان می سازد، روزانه های سینمایی در سال های گذشته بارها به این موضوع و منبع انتشار آنها پرداخته است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • متاسفانه امروز در سایتها خواندم تندرو ها بر علیه فیلم سینمایی از رییس جمهور پاداش نگیرید! موضع گیری کردند و حتی بیلبورد تبلیغاتی این فیلم را هم پایین آوردند برای کسانی که نمیدانند باید بگویم این فیلم ۶ سال توقیف بوده است و بعد از ۶ سال که نام این فیلم پاداش بود با اسم از رییس جمهور پاداش نگیرید اکران شد و در پی ۲۴ ساعت این فیلم چنان تندروها را ترسانده که وارد عمل شدند…بهانه آن ها برای اعتراض به این فیلم این است که تبریزی در این فیلم مناسک حج را هدف قرار داده است…اما این کارگردان پرحاشیه آثار حاشیه دار بسیار دارد از لیلی بامن است و مارمولک گرفته تا طبقه هساث،سرزمین کهن و ابله تا همین فیلم اخیر…همیشه حاشیه دارد…اما امیدوارم فروش خوب این فیلم باعث شود فیلم دیگر توقیف شده این کارگردان خوب و موفق هم اکران شود…
    در ضمن حتما تریلر فیلم عصریخبندان در سینمای ایران را دیدید … به جز اینکه نام این فیلم به نام آن سری انیمیشن معروف سینمای جهان شباهت دارد بلکه یکی از شخصیت های معروف و فرعی این انیمیشن ها که در اکثر صحنه های این مجموعه انیمیشن ها حضور دارد ((اسکرات)) در تریلر این فیلم ایرانی هم حضور دارد … اگر گفتید کجا؟ در تریلر این فیلم در صحنه ای عروسکش جلوی آینه ماشین آویزون است…
    و چیز دیگر اینکه محبوبیت جناب خان در حال افزایش زیاد است به طوری که استیکر های جناب خان هم در تلگرام تولید شد :در تلگرام ۱۸ استیکر برای این شخصیت با تکیه‌کلام‌هایی چون، بیام برات، ستاره بچینی، نارگیله، رااامبد، فرشته جونده و … ساخته‌شده است.
    فکر میکنم کم کم باید رامبد جناب خان را به روی پرده های عریض سینما بیاورد…
    نکته دیگر راجع به فضا سازی هایی است که متاسفانه رسانه های اصلاح طلب ضد برنامه ماه عسل با اجرای خوب احسان علیخانی راه انداخته اند وسعی کرده اند برنامه خندوانه با اجرای خوب رامبد جوان را در تقابل با این برنامه نشان بدهند در صورتی که همین ها مدتی قبل سر آن جمله آقای عبدی حسابی به این برنامه حمله کرده بودند…بگذریم…اما امروز آقای جوان اعلام کرده که بعد از ماه مبارک رمضان احسان علیخانی مهمان خندوانه خواهد بود امیدوارم این حرفها که میگویند رامبد فرشته خنده و شادی برای مردم و احسان عذاب دهنده مردم است پایان یابد…اما مردم خود قدرت انتخاب دارند یا افطارشان را با اجرای احسان و یا با اجرای رامبد بکنند…
    .درست یکسال گذشت …
    پارسال همین زمان وقتی سریال مدینه پخش می شد گوش ها ی شاهگوشی من آهنگ تیتراژ سریال شاهگوش را از یک رادیو در قسمتی از این سریال در یک مسافرخانه شنیدم و اومدم تو یه کامنت در همین سایت گفتم و مورد تحسین آقای فروتن قرار گرفتم…که آن دفعه یکی از معدود دفعاتی بود که مورد تحسین از طرف مدیر این سایت وزین قرار گرفتم البته یک بار هم مربوط به موضوع دوبله اینترنتی آقای پیبادی و شرمن بود که از روی ۳ سوال من یک پست نوشته شد و در آخر باعث دلخوری مدیر دوبله بازار و برچیده شدن این سایت شد که بنده هم بعدها از ایشون عذرخواهی کردم…
    در ضمن آقا امین مدتهاست از مطالب کوبنده و آتشینتان خبری نیست؟دلمان برای مطالبتان تنگ شده…

    • اتفاقا آقای فروتن
      خبر ها حاکی از اینه که از دیشب که این تشکر را کردید اتفاقاتی در سطح جهانی رخ داده …
      ریزگردها در جنوب کشورمان بیشتر شدند…
      احتمال بازگشت طوفان سیاه در پایتخت کشورمان بیشتر شده است…
      ۱۸ سایت از دسترس خارج شدند و ۵۲ وبلاگ نویس از عرصه وبلاگ نویسی خداحافظی کردند…
      ۲۲ نفر از دست ۲۲ نفر دیگر در جای جای این جهان پهناور دلخور شدند…
      داعش یک پیرزن ۸۰ ساله را زنده زنده آتش زد..
      در مذاکرات هسته ای آمریکا میزان چشمگیری عقب نشینی کرده و مذاکرات به روز های پایانی نزدیک میشود…
      و اتفاقاتی که زبان قادر به گفتن آنان نیست…

  • به رنگ فوتبال هر شب ساعت نه نیم از شبکه مستند با اجرای
    مزدک میرزایی
    مدیر دوبلاژ بخشهای مستند: اشکان صادقی
    مترجم: امید گلچین
    صدابرداری و میکس: مهدی یقطین
    گویندگان: مهرداد معمار زاده/علی باقرلی/آزاده اکبری/دیانوش آصف وزیری/سعید شریف/ پویان درزی/هومن کیایی/علی اصغر قره خانی/حامد بیطرفان/ عباس چهار دهی و اشکان صادقی

  • با عرض سلام مجدد .
    بارها گفته ام و باز هم می گویم که همه مشکلات شبکه نمایش خانگی از عدم پایبندی اعضا آن به قانون و عدم نظارت کافی مراجع نظارتی می باشد . همین مغازه ۱۲ متری که بنده از رقابت با آن می ترسیدم (و هنوز هم می ترسم!) بعد از سه ماه از گزارش تخلفش به اتحادیه ، آمدند و یک تذکری دادند ، بعد از بازرسی شنیدم که شروع کرده به دانلود و فروختن فیلم های دوبله شده و دوبله نشده برای رو کم کنی!!! زبون روزه ای که دروغ نباید بگویم ، هفته قبل اظهارنامه ام را تنظیم کردم طرازش شد منهای پنجاه ملیون ریال! یعنی دوازده ملیون تومان تخفیف دارایی و معافیت خود صنف پیشکش!!! حساب کردم دیدم پارسال همین حدود از پدر و مادرم دستی قرض!!! گرفته ام! این رکود بازار مسکن هم که تمامی ندارد تا آپارتمانمان را بفروشیم و یک مغازه بخریم حداقل از دادن کرایه معاف شوم!

    آقای سید محمدی عزیز ، اگر منظورتان از “مطالب کوبنده و آتشین” چرک نویس هایی است که آقای فروتن لطف داشته و برخی را منتشر کرده اند ، مطلب کوبنده و آتشین ، سوژه کوبنده و آتشین هم می خواهد و البته یک ذهن و قلم کوبنده و آتشین!!! فعلاً که چیزی به ذهن بنده حقیر نمی رسد و همه گفتنی ها گفته شده و گوش شنوایی از آنهایی که باید می شنیدند نبوده! اوضاع سیاسی منطقه هم باعث شده تا این چند وقت کمتر روی سینما و شبکه نمایش خانگی تمرکز داشته باشم . البته جدول فروش هفتگی سینماهای آمریکا را هر هفته در سایت سنترال کار کرده ام (و حالا که بلاگفا دوباره راه افتاده ، از این هفته به وبلاگم هم خواهم رسید) و چند تایی هم فیلم دیدم که راجبشان اینجا نظرات کوتاهی داشتم . آخرینش هم فیلم آنی بود که دیروز نگاه کردم و با اینکه تقریباً تمامی قسمت های موزیکال فیلم حذف شده و البته خبر داشتم که فیلم بدی است!!! اما باز هم دوبله کار آنقدر قوی بود که تبدیل به اثری سرگرم کننده بشود! لازم به توضیح است که فیلم آنی برنده تمشک طلایی بدترین پایان بندی سال گردید و کامرون دیاز هم برای بازی در این فیلم نامزد تمشک طلایی بدترین بازیگر نقش مکمل زن سال بود!

    راستی ، دیروز یکی از شبکه های ماهواره ای نسخه کارگردان فیلم “ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه” را پخش می کرد . با اینکه موفق به دیدن کامل آن نشدم اما تماشای صحنه هایی که بعد از دیدن صدباره فیلم! ، تازه آنها را می دیدم واقعاً هیجان انگیز بود! اگر یکی از شرکت ها همت کند و سه گانه ارباب حلقه ها را در قالب نسخه کارگردان (که تا جایی که خبر دارم در مجموع حدود سه ساعت از نسخه های سینمایی اصلی اش طولانی تر است!) دوبله نماید کار جالب و ارزشمندی خواهد بود . و آن برادرانی هم که دو قسمت قبلی هابیت را با مجوز نرم افزار دوبله و به بازار دادند ، بی زحمت قبل از اینکه بساط این کارها جمع شود (کار خدا ، یکهو دیدید واقعاً جمع شد!!!) هابیت ۳ را هم بدهید که ملت منتظرند!!!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید