روزانه های سینمایی

پیش نیاز راه اندازی نت فلیکس ایرانی چیست؟

برای راه اندازی بی دغدغه سرویس هایی نظیر تلویزیون اینترنتی، ویدیوی درخواستی و تلویزیون تعاملی، نیاز به پهنای باند و توسعه و گسترش شبکه فیبر نوری در کشور است. اینطور که مدیرعامل اپراتور چهارم کشور در این باره اظهار امیدواری کرده است، تا پایان سال آینده هفت کلان شهر کشور از این بستر ارتباطی بهره مند می شوند و به دنبال آن سرویس ها و خدماتی که بر محمل شبکه فیبر نوری قابل ارائه هستند، در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. “مدیر عامل اپراتور چهارم (ایرانیان نت) با اشاره به این‌که دسترسی به این شبکه شرایطی فراهم می‌کند تا پهنای باندی معادل ۲۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار شهروندان قرار گیرد، توضیح داد: از این پهنای باند می‌توان در حوزه‌های مختلف مانند آموزش الکترونیک، بانکداری الکترونیک، دولت الکترونیک و یا IPTV استفاده کرد.”(به نقل از خبرگزاری ها)

در حال حاضر سه اپراتور تلفن همراه در کشور امکان دسترسی مشترکانشان را به آرشیو فیلم و سریال های خود فراهم کرده اند و آنطور که خود ادعا دارند عناوین و آثار تامین شده را بصورت قانونی در اختیار گرفته اند.

در دیگر کشورهای جهان معتبرترین شرکت ارائه دهنده فیلم و سریال بر بستر اینترنت شرکتNETFLIX  است به موجب گزارش هالیوود ریپورتر(به نقل از مهر) “شبکه پخش آنلاین نت‌فلیکس در حال حاضر در بیش از ۵۰ کشور حضور دارد و از جدیدترین مراکز آن می‌توان به شعبه‌های جدید در کشورهای استرالیا و نیوزیلند اشاره کرد.”

همچنین به موجب این گزارش “در پایان اولین فصل سال ۲۰۱۵، شبکه نت‌فلیکس ۱۹.۳ میلیون مخاطب بین‌المللی داشت که برای خدمات آنلاینش پول پرداخت می‌کردند. این میزان نسبت به ۱۱.۸ میلیون نفر سال پیش افزایش چشمگیری داشته است. این شبکه خدمات دی‌وی‌دی خود را به صورت بین‌المللی در دسترس قرار نمی‌دهد. نت‌فلیکس در حال حاضر ۴۰.۳ میلیون مخاطب پرداخت‌کننده در ایالات متحده دارد.”

نکته جالب توجه در گزارش مذکور پخش سریال های جدید و قبلاً پخش نشده از سوی نتفلیکس است که قطعاً این دست سرمایه گذاری ها ضریب نفوذ آن را در بین رقبایی همچون تلویزیون های کابلی افزایش خواهد داد. روزانه های سینمایی همانطور که پیش از این نیز ضرورت دستیابی شبکه نمایش خانگی به فناورین های نوین عرضه فیلم و سریال را گوشزد کرده است، بار دیگر هوشیاری فعالان و دست اندرکاران این عرصه را مورد توجه قرار داده و انتظار دارد در سال موسوم به نمایش خانگی طرح و برنامه مشخصی با حمایت سازمان سینمایی در این زمینه تدوین و عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز گردد؛ چه در غیر اینصورت مدعیان نااهل زیادی برای راه اندازی سرویس ویدیوی درخواستی دورخیز خواهند کرد. مدیران موسساتی نظیر سینما ۲۴، گلرنگ رسانه و ریز موج که پیگیر تحولات در صنایع فرهنگی هستند و با دانش فن آوری اطلاعات تا حد زیادی آشنا هستند، گزینه های خوبی برای پیشگامی در این زمینه و تشکیل یک کنسرسیوم مشترک هستند.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • نت فیلیکس الان اینقدر کارش گرفته که در هر فصل چند سریال داستانی رو خودش می سازه و به صورت یکجا (سیزده قسمت از هر سریال) پخش میکنه
    این کار ذائقه دوستداران سریالها رو بدجوری قلقلک کرده تا حدی که شبکه های تلویزیونی هم به فکر تقلید از این روش پرمخاطب افتاده اند

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید