روزانه های سینمایی

موسسات ارزان حساب می کنند

داستان ادامه دار پخش نشدن تیزر فیلم های سینمایی از تلویزیون ترجیع بند گلایه های سینماگران در یک دهه اخیر شده است. تغییر مدیر ارشد سازمان صدا و سیما نیز فرق و توفیر چندانی در اصل مسئله پدید نیاورد، سهل است کلاف سردرگم تعامل سینما و سیما در این خصوص پیچیده تر هم شد.

همین یکی دو هفته گذشته بود که پخش کنندگان دو فیلم استراحت مطلق و ایران برگر پس از ناامیدی از پخش تیزرهایشان از تلویزیون، دل به دریا زدند و با قبول همه مسئولیت های حقوقی مربوطه، ممنوعیت سفارش آگهی به شبکه های ماهواره ای را کنار زدند و سریال فاطما گل را بهترین جا برای تبلیغ فیلم شان دانستند.

کم مانده بودند که این اقدام کم سابقه به موج و هنجاری عادی بدل شود که مراجع نظارتی به میان آمدند و هشدار و تحذیر سر دادند.

بنا به گفته یکی از تهیه کنندگان سینما که اخیراً با رئیس سازمان سینمایی در باره همین موضوع ملاقات داشته است، نفر اول سازمان سینمایی از عدم همراهی رسانه ملی و از تلاش های نافرجامش برای نرم کردن دل حریف سخن بر زبان رانده است.

با این فرض که آینده روشنی در رابطه سینما و تلویزیون برای پخش تیزر و خرید رایت فعلاً نمی توان متصور بود، بد نیست تهیه کنندگان سینما از ظرفیت شبکه نمایش خانگی برای نمایش تیزرهایشان استفاده کنند و از این امکان حداقلی سود ببرند. همگان به خوبی می دانند که مخاطبان نمایش خانگی را نه در تیراژ رسمی محصولات آن بلکه باید در مجموع تماشاگران قانونی و غیرقانونی فیلم ها و برنامه های این شبکه به حساب آورد.! دو ماه از اکران نوروزی سینمای ایران می گذرد و تا این تاریخ در نمایش خانگی دو فیلم سینمایی ایرانی سه تله فیلم، ۶ سینمایی خارجی و دو قسمت از سریال ابله توزیع شده است، انبوه مخاطبان این محصولات(قانونی و غیر قانونی) می توانستند بیننده آنونس فیلم های نوروزی سینمای ایران در مدت یاد شده باشند.

تهیه کنندگان سینمای ایران!

روی جمعیت میلیونی تماشاگران فیلم های نمایش خانگی در ناوگان مسافربری کشور، هتل ها، اینترنت، کف پیاده روها و بالاخره منازل و فضاهای خصوصی حساب کنید. موسسات ویدیو رسانه با شما راه می آیند و ارزان حساب می کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳۹ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • آقای دری تکذیب نمی کند! ایشان در مصاحبه ای مفصل هدف از این کارش را توضیح داده است. به هر حال وقتی در شش سال گذشته گروهی از مردم به سریال های ترکی دل داده اند و آنها را دنبال می کنند و سیمای خودمان هنوز در تولید سریال های پرکشش و طولانی لنگ میزند، قصه دان مخاطب را رسانه ای دیگری پر می کند.!

      • آخه همین فاطما گل هم چیزی نیست شاید سریال های آمریکایی قابل بحث باشند که هستند اما ترکیه یک مشت… به صورت تکرار به بیننده داده میشه واقعا وقت صرف ساخت چنین سینمایی کردن یک سیاه چاله عمیق در سینمای مریض ایرانه از جناب دری انتظار داستان جدید داشتم هرچند کلاه پهلوی هم چنگی در داستان و روایت نمیزد اما ایشان با این حرکت لگد به فرهنگ ما میزنن!

          • ما قهرمان نداریم تعلیق در سینمای ما معنی نداره در سینمای ما ژانر مفهوم نداره داستان نداریم این روز ها از شبکه افق سزیال اسمان من داره پخش میشه که میتونه چیزای خوبی به بیننده بده یک کار جذاب در اندازه ایران اما خوبه! جلوه های ویژه قابلی هم داره-

          • تا زمانی که مدیران ما آرمان های کوتاه مدت داشته باشند همین است.
            هزار جور خودمونو می پیچونیم و بالا و پایین می کنیم و به موضوعات دم دستی می پردازیم تا مخاطب رو به هر نحوی به رسانه های درونی جلب کنیم.
            من نمیگم به موضوعات کثیف خیانت و عشق ممنوعه بپردازیم اما اکنون نیازمند موضوعات و داستان های بکر و جذاب هستیم.
            اما نخست باید سانسورهای گوناگون رو کمی تجدید نظر کنیم.

  • متاسفانه سرافراز آن رییس صدا و سیمایى نشده که ما انتظار داشتیم…متاسفانه داره راه رییس قبلى رو بیش میره…
    ایمان جان تازه دارم به حرفات میرسم…

    • ساست های صدا و سیما از سوی رییس سازمان تهیه و تنظیم نمیشه که با تغییر رییس ساختار هم دگرگون بشه.
      اگر ابراهیم حامدی هم رییس سازمان بشه همین آش و همین کاسه ست

  • کجا جلوش رو گرفتن؟! تازه دیشب تیزر “متل قو” رو پخش می کردن!

    اوضاع صدا و سیما که قبول دارم اصلاً بهتر نشده . اما خداییش استراحت مطلق یک چیز دیگه است! شاید صدا و سیما می توانست با پخش همین تیزر ۲۰ ثانیه ای که ماهواره هم پخش می کند قال قضیه را بکند اما آنوقت صدای خیلی ها در می آمد که ما گول تبلیغ تلوزیون را خوردیم و رفتیم با خانواده فیلم را دیدیم و از خجالت آب شدیم!!!

  • آقای فروتن نظرتون درباره اجرای آقای جوان چیست؟به نظر شما رامبد جوان درکارگردانی بهتره در بازیگری یا در اجرا؟و یک سوال اگر روزی شمارا به برنامه خندوانه دعوت کنند واکنشتان فکر میکنید چه باشد؟
    من انتقادی که از اجرای جوان دارم تنها یک چیز است معنای این صوت چیست؟
    دو و دو و دو و دو بوم بوم بوم

  • خودمونیما هرچی ما (اهالی نمایش خانگی) و آنها (اهالی سینما) و این ها (مردم علاقمند به هر دو) خودمونو ……..
    عالیجنابان در راس امور سینمایی و صدا و سیما ککشون نمیگزه.
    واقعا در این لحظه احساس می کنم اون بالایی ها دارن این چیزارو می بینن و هرهر به ریش همه مون می خندن.
    آقاجان یه مساله ساده رو نمی خواین بفهمین وگرنه از ما هم زرنگتر تشریف دارین؛
    یا تبلیغ فیلم هارو پخش کنید و پولش رو هم که تا اون تهش می گیرید
    یا کاری به کار فریب خوردگان فرهنگی نداشته باشید و بزارید در منجلاب خودشون غرق بشن و آگهی هاشونو تو اون شبکه های ابلیسی پخش کنن.
    چطور نه اینطوری میشه نه اونطوری؟!
    اصلا شما بگید چطوری میشه؟!

  • آقا ایمان
    برادر آیت الله هاشمى رفسنجانى هم رییس صدا و سیما شدند یعنى آقاى محمد هاشمى آیا در آن دوران هم سیاست هاى صدا و سیما مانند الان بود؟یا در برخورد با افرادى که امروز اصلاح طلب خوانده میشوند برخورد معتدل ترى نشان داده میشد؟
    من سنم به آن دوران قد نمیدهد و از شما میبرسم آیا درست است که وى یکى از معتدل ترین روساى صدا و سیما بوده است؟

    • شرایط سیاسی اجتماعی آن موقع، حضور با برکت امام خمینی(ره)، جوانی انقلاب و بی تجربگی نیروها و مدیران انقلاب در مواجهه با رسانه، عواملی هستند که در تحلیل مدیریت آن سالهای صدا و سیما باید مد نظر قرار گیرد.

  • به بهانه اخرین کامنت های دوست عزیز iman
    برادر iman فکر نمی کنی خیلی یک طرفه می ری ؟؟من اکثر کامنت های شما رو در این سایت خوندم ،خوبه که مدیریت سایت همه ی کامنت ها رو نشر می کنند،شما هم بهتره در برخوردتون کمی از مشی سایت الگو بگیرید ،چون برخلاف اینکه در سایر بحث ها برای خود یک پا صاحب نظرید اما مثل اینکه برای دیگران چنین حقی در نظر نمی گیرید و بلافاصله به اظهار نظر مخالف خود واکنش نشان می دهید،همه حق دارن نظر خودشون رو بیان کنن و الزاما نباید نظر اونها با نظر ما یکی باشه …

  • سلام
    من شنیدم آقای سید ضیا الدین دری از ساختن نسخه ایرانی فاطماگل منصرف شدند و می خواهند فیلم زندگی مرحوم پاشایی را بسازند…حتی اجازه ساخت این فیلم را از پدر مرحوم پاشایی گرفته اند…فقط امیدوارم فیلمی نسازند که تن مرحوم مرتضی پاشایی در گور بلرزد…خصوصا به نظرم باید شاهد بازی احسان علیخانی در این فیلم باشیم چون از دوستان مرحوم پاشایی بوده…این جمله آخر از تراوشات ذهنی من بوده است…
    اما بعد…
    انگار آقارضا عطاران بزنم به تخته یکی دوسالیه قششنگ!(مثل شبنم مقدمی در سریال ابله بخوانید) پرکار شده …
    پارسال با طبقه حساس،رد کارپت و کلاشینکف گیشه ها را تسخیر کرد و امسال احتمالا با نهنگ عنبر،گینس و من سالوادور نیستم!
    و اما بعدتر…
    شنیدم شبکه جم تی وی به تازگی تیزر انیمیشن رستم و سهراب را پخش کرده و در میان برنامه هایش حسابی به این انیمیشن میپردازد…
    به نظرم تابوی تبلیغات در شبکه های ماهواره ای شکسته است…
    اما بعد…
    تیزر پایتخت ۴ را دیدم…اول بگم به نظرم قلم محسن تنابنده قابل مقایسه و حتی بهتر از برادران قاسم خانی است و به نظرم احتمالا پایتخت ۴ به مراتب بهتر از سه فصل قبلی است با اینکه من با نگاه کردن تیزر سریال بعضی خطوط اصلی داستان را یافتم مثلا:
    ۱-حدود یک سال است چوچانگ در سقوط یک هواپیما به داخل آب فوت کرده است (احتمالا پرواز شماره ۳۷۰ مالزی است که در آن ۱۵۲نفر چینی کشته شدند) و ارسطو طبق یک از رسوم ما ایرانیان حدود یک سال است که ریش و مویش را اصلاح نکرده است و نقی هم مثل همیشه فداکاری کرده و برای همدردی با پسرخاله بیچاره اش (که فکر کنم واقعا یکی از بدبخت ترین و مظلوم ترین شخصیت های پایتخت است )او هم مانند ارسطو ریش و مویش را اصلاح نکرده است…میگم یک سال چون میدونم تو ۴۰ روز موهای سر و صورت اینقدر رشد نمی کند…که در این سریال با پیشنهاد هومن حاجی عبدالهی(نام نقششان در این سریال را نمی دانم) کوتاه میکنند البته به زور…
    ۲-هما همسر نقی احتمالا یا در انتخابات شورای شهر یا در انتخابات مجلس شرکت کرده است و با اکثریت آرا پیروز شده است (فکر میکنم انتخابات مجلس باشه چون امسال انتخابات مجلس برگزار خواهد شد)
    ۳-بهبود به یک کشور آفریقایی سفر کرده و عکسی که از خودش برای خانواده اش فرستاده و بودن یک زن در کنارش باعث شک همسرش شده است…همچنین نوزادی که در کنار شخصیت های داستان است احتمالا فرزند بهبود است که در فصل قبل متولد نشده بود…جالب اینجاست که چهره کودک شباهت بسیاری به بهبود دارد…
    ۴-باباپنجعلی میخواهد با مادر ارسطو که میشود خواهر زن سابقش لیلا عروسی کند…که ارسطو ناراحت است که چرا وقتی ارسطو در عزای همسرش است آنها از مادرش خواستگاری کردند…یک آقا هم در صحنه ای از تیزر نشان میدهد که راجع به جهیزیه با نقی حرف میزند و احتمالا شوهر خواهر ارسطو یعنی شوهر پرستو باشد…
    ۵-تمام این نکات یک طرف و حضور بیژن در این سریال یک طرف …پسری که قربانی یک حرکت نابخردانه یک معلم شد که سرنوشتش را تغییر داد…بیژن طبق گفته ها نقشش پسر بهبود که از سربازی به تازگی برگشته است را بازی میکند یعنی خواهرزاده نقی…در صحنه ای که از بازی وی در تیزر نیز مشخص است او کلمات گوشی و موبایل را مانند همان شیب بام معروف میگوید و این یعنی از شهرت آن کلیپ معروف هم در این سریال استفاده شده است … طبق گفته عوامل این سریال خصوصا خانوم رامین فر بیژن استعداد خوبی در بازیگری دارد و احتمالا همه توجهات را به خود جلب میکند و احتمالا آینده درخشانی در مقابلش است که بازهم مدیون برنامه بهار نارنج و شخص احسان علیخانی است که وی را به محسن تنابنده شناساند …
    تمام این نکات را متوجه میشوید اگر یکبار با دقت تیزر این فصل پایتخت را ببینید … برای من سوال است که چرا روند اصلی داستان در تیزر این فصل مشخص شده است…
    اما به نظرم پایتخت ۴ به مراتب بهتر از سه فصل قبل خواهد بود و طبق گفته های یکی از مدیران شبکه یک در صورت رضایت مردم از فصل چهارم آماده ساخت فصل پنجم این سریال پرطرفدار برای نوروز ۹۵ خواهند شد…
    بی شک تنها نقاط قوت صدا و سیما کلاه قرمزی و پایتخت است…و این نشان میدهد که صدا و سیما مدیون سیروس مقدم و محسن تنابنده و ایرج طهماسب و حمید جبلی است …
    اما خبر دیگر این است که سروش صحت که هم اکنون شمعدونی را روی آنتن دارد که من با اینکه این سریال را دنبال میکنم انتقادات فراوانی هم از این سریال دارم در حال ساخت سریال لیسانسه ها برای شبکه یک است که امیدوارم باعث اعتراض لیسانسه ها نشود…از سروش صحت در برنامه کوچه مروارید شنیدم که اولین بار در جنگ ۷۷ مقابل دوربین مدیری بازی کرده است این نشان میدهد که اکثر هنرمندان طنز ایران دستپخت و از اکتشافات پدر طنز نوین ایران است که جدیدترینش علی اوجی است…
    در ضمن قسمت جدید کوچه مروارید دقیقا کی توزیع خواهد شد آقای روابط عمومی هنراول؟!
    در آخر سوالی داشتم و آن این است که فرق تیزر با تریلر چیست که ما تبلیفات فیلم ها و سریال های خارجی تریلر میگوییم و برای آثار خود را تیزر یا آنونس؟؟؟

    • جالب بود خوشنود شدیم-باب اسفنجی در خشکی :کریم بیانی-حامد عزیزی-مهسا عرفانی-ابراهیم شفیعی-امیر منوچهری-ناهید امیریان-مهدی امینی-شهراد بانکی و … سعید مظفری بجای آنتونیو باندراس اینم من گفتم برای تنوع!

      • آقا امیر
        باب اسفنجی در خشگی برای شبکه نمایش خانگی دوبله میشود یا برای دانلود در اینترنت؟
        در هر دو صورت باشد مشکلی نیست….فقط اگر میدانید اطلاع بدید…

        • سلام مهدی جان دو دوبله تا اینجا انجام شده یکی همین که گفتم که کریم بیانی-حامد عزیزی-مهسا عرفانی-ابراهیم شفیعی-امیر منوچهری-ناهید امیریان-مهدی امینی-شهراد بانکی و … سعید مظفری بجای آنتونیو باندراس این دوبله هم در سینما اکران میشه وهم احتمالا توزیع بشه اما کار اصلی پارسیان مشهد و اقای صولتی هستش که توزیع میشه یه چیز بی کیفیتم دراومد معلوم نشد واسه کی بود

  • حتما کسانی که فیلم ها و کتاب های هری پاتر را دنبال کرده باشند میدانند در داخل این داستان یکی از شخصیت های زن داستان که چینی هم هست چوچانگ نام دارد به نظرتان آقای تنابنده نام نقشی که خانوم منگ هان ژانگ بازی کردند را از روی آن شخصیت در هری پاتر برداشته اند؟

    • به نظر بنده که کاملاً عمدی بوده! با این همه اسم ، نمی تونه بگه تصادفی بوده ، منتها بنده بعید می دونم ایشون خودشون هری پاتریست بوده باشند ، احتمالاً این اسم پیشنهاد اطرافیانشان بوده است!
      اما یک چیز جالب در مورد تشابه اسمی در چین که بنده چند سال قبل در یک مجله خواندم ، ظاهراً قدیمها در چین ازدواج دو نفر با نام خانوادگی مشابه ممنوع بوده حتی اگر فامیل هم نبودند و این مسئله هنوز هم بین خیلی از خانواده های سنتی چینی رسم است و اجازه نمی دهند فرزندانشان با کسانی ازدواج کنند که نام خانوادگی مشابه دارند!

      راستی یک خبر خیلی جالب : در عین ناباوری فیلم “دنیای ژوراسیک ” با پشت سر گذاشتن انتقامجویان ۱ و ۲ ، مقام بهترین افتتاحیه تاریخ سینماهای آمریکا را با فروش ۲۰۸ ملیون دلاری در سه روز نخست اکران بدست آورد . قبلاً پیشبینی شده بود فروش افتتاحیه این فیلم ۱۲۰ تا ۱۴۰ ملیون دلار باشد!!!

      • آره اول شد فیلم خیلی پیچیده نیست – من با برادرم دیدم و برادرم از نیمه مکان رو ترک کرد فیلم اصلا شلوغ نیست مثل فیلمای ترانسفورمز و مایکل بی داستان ساده و عادی-اما فیلم ۱۵۰ میلیون بودجه داشته عین اون در فیلم خرج شده جلوه های ویژه بسیار خوبه کارگردانی عالیه به خصوص در صحنه های اکشن ودلهره اور ریتم حفظ میشه فیلم از فرم خارج نمیشه موسیقی جذابی داره و فیلم جمع و جوریه که ما رو یاد پارک ژوراسیک یک میندازه یه چیزایی داره که ما رو یاد بیگانه ها و گودزیلا میندازه یه بازگشت به پارک ژوراسیک داره تی رکس اما این جهش یافته شده ایندامینوس رکس ابهت بیشتری داره اما داستان ساده ای داره از پرت هم نگذریم که مردم رو به سینما کشونده!

  • پدینگتون

    مدیر دوبلاژ: علی باقرلی

    نظارت کیفی:اشکان صادقی

    مترجم: امید گلچین

    باند: عباس چاردهی میکس:علی اصغر قره خانی

    صدا بردارن: محمد مهدی یقطین/آرش افشاری

    گویندگان: اشکان صادقی پدینگتون/تکتم چوبدار ماری /علی باقرلی آقای براون/دیانوش آصف وزیری جاناتان/مینا گلپایگانی جودی/مهرداد معمار زاده آقای کری/عباس چهار دهی/علی اصغر قره خانی /آزاده اکبری/ راضیه مومیوند /مسعود تقی پور/ سعید شریف/ستاره الله دادی /محسن زرآبادی

    به همراه صدای افتخاری سر کار خانم بنفشه رافعی گوینده پر سابقه رادیو جوان
    به جای نیکول کیدمن ( خانم ارباب)

    لازم به ذکر است که پشت ولت دی وی دی اسم اینجانب به عنوان مدیر درج شده که علی باقرلی است

    این کار با دو دوبله متفاوت از طرف پیشکسوتان دوبلاژ انجمن سرپرستان و گروه آواژه توسط هنر اول و قرن بیست و یکم مجوز گرفته و هم اینک در بازار نمایش خانگی به فروش میرسد
    میتوانید با خیال راحت قیاس کنید و مارو مورد نقد قرار بدید باعث خوشحالی و پیشرفت گروه است

    اشکان صادقی مدیریت

    استدیو آواژه

    • اشکان جان ممنون. اگر درست متوجه شده باشم در منوی دی وی دی بیننده حق انتخاب یکی از دو دوبله را دارد. خانم رافعی آموزش دوبله دیده است؟برای بازی اغراق آمیز کیدمن آن هم در نقش منفی، صدای رافعی بد نیست(گوینده شر و شور رادیو جوان در دهه ۸۰) ولی یهویی به جای شخصیت اصلی صحبت کند، نیاز به تامل و شنیدن صدای او در فیلم دارد. لطفاً تیم انجمن گویندگان را هم معرفی کن
      داستان فیلم پدینگتون درباره خرس کوچولویی به نام پدینگتون ( با صدای بن واینشاو ) می باشد که در ابتدای فیلم به لندن وارد می شود اما در این شهر گم می شود. در همین حال خانواده ای انگلیسی این خرس بی پناه اهل پرو را پیدا می کنند و نام ایستگاهی که او را در آن پیدا کردند را بر روی او قرار می دهند و از او می خواهند به آنها ملحق شود تا وضعیتش سر و سامان بگیرد. از طرف دیگر مسئول خشکاندن حیوانات در یک موزه به نام میلیسنت ( نیکول کیدمن ) به سختی در پی آن است تا پدینگتون را به دام بیندازد

      • انجمن گویندگان :مترجم : یسنا ایروانی
        مدیر دوبلاژ : شروین قطعه ای
        صدابردار : محمود اسماعیلی
        گویندگان : مریم شیرزاد , چنگیز جلیلوند , مهناز عوض آبادیان , صنم نیکو اقبال
        دوبله شده در : استودیو دوبلاژ قرن ۲۱
        باند و میکس : محسن کیوانفر

      • خانم بنفشه رافعی استاد صداست و در ضمن این دومین کار ایشون در زمینه دوبله هستش والبته اگر ببینید تفاوت نقش اصلی ها رو متوجه میشید کیدمن خیلی پر رنگ نیست دوبله آواژه کاملا میل به طنز داره! ایشون به عنوان دومین کار ضعف دارن اما در مقام مقایسه با خانوم شیرزاد معلوم میشه که ایشون گویندگی قابلی انجام دادن . اشکان صادقی

        • حتما می بینم . گرایش دوبله به طنز با فضای حاکم بر اثر همخوانی دارد، به نظرم راه درستی را انتخاب کرده ای. سایر دوستان هم لطفا اگر دیده اند، نظر بدهند.

  • برنامه ای برای دوبله عناوینی مثل خانه،مینیون ها،بره ناقلا-سینمایی و روبوداگ و… ندارید ؟ ماپت های ۲۰۱۴ چطور؟
    این سوال را از استاد صادقی بپرسید و بگویید بزودی بعد دوبله آواژه خرس پدینگتون نظرم را در اینجا مینویسم…
    و کسی خبر داره این بلاگفا چی شد؟تا من وبلاگمو افتتتاح کنم…

    • در شرایط فعلی کار دوبله شده رو نمیشه گفت تا زمان توزیع کار!! مینیون ها که هنوز اکران نشده اما یکی از کارای بالا دوبله شده که اگر مجوز وشرایط درست پخش بود توزیع میشه-بلاگفا بلاتکلیفه!

    • سید مهدی جان !
      بلاگفا متأسفانه هم اکنون مشکل داره و باز نیست حتی در بخش تماس هم میپرسم جواب نمیفرستن ! اما به نظرم تا پایان خرداد ماه – و تا شروع تیر ماه بازخواهد شد .
      فواد محمدی / تشـکر!

  • باتشکر از فواد جان و امیر خان که پاسخگوی سوالات من بودند …
    سوالی دیگر دارم :از آثار آقای محمد نادری(بازیگر نقش هوشنگ در شمعدونی) که نویسنده کوچه مروارید و خالق شخصیت جناب خان است اطلاعات دیگری ندارید؟

  • البته این کست قطعی نیست اما برای والتر وایت به نظرم چنگیز جلیلوند مناسب تره همچنین امیدوارم برای نقش های دیگر هم انتخاب های مناسب تری صورت بگیره

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید