روزانه های سینمایی

مکتوب هفته- ۱۹

یک یک مساوی

در آتش بس ۲ حدود ۹۰ دقیقه تهمینه میلانی مرد داستان را زیر مهمیز انتقادات جناب مشاور می برد و با هر پاس گلی که زن به مشاور می دهد، یکی از عادات و خصلت های بد مرد در مقام شوهر و پدر مورد سرزنش قرار می گیرد. از میلانی و سازنده یک دوجین فیلم هایی که در دفاع از زن و حقوق اجتماعی او ساخته است، انتظاری جز این نمی رود. نگاهی به صفحه اینستاگرام خانم کارگردان بیاندازید تا دستگیرتان بشود، بانوان مکرمه چه استقبالی از آتش بس ۲ نموده اند و پیام های تشکر و تقدیر نثار خانم کارگردان کرده اند. میلانی ظاهراً راه خودش را در سینما یافته و هر بار مترصد طرح داستانی هایی است که یک تنه به دفاع از حقوق سرکوب شده زنان توسط مردان! بپردازد و با پرهیز از تحلیل عمقی و اجتناب از یکسو نگری راه رشد و تعالی خود را به سوی سینمای اندیشمند و ژرفا نگر ببندد.

در فیلم دیگر امسال یعنی کالسکه قضیه بر عکس است. برکه آرام زندگی یک زوج جوان در این فیلم با فتنه گری و دو به هم زنی شخص ثالثی که یک زن است و بهنوش بختیاری نقش آن را بازی می کند، دچار ناآرامی می شود و تا آستانه طلاق از یکدیگر پیش می روند. در این فیلم زن متاهل تحت تاثیر القائات زن وسوسه گر به قصد مهاجرت از ایران قید زندگی مشترک با همسرش را می زند و نشان می دهد که زنها چقدر خام و منفعل در برابر شیطنت های کسانی از  جنس خود هستند. آرش معیریان در کالسکه رقابت برای نشان دادن حقوق اجتماعی مردان و زنان را در بین سینماگران یک یک مساوی می کند تا حمله میلانی به مردان بی پاسخ نماند.!

همه موافقان و مخالفان یک مرد

درست از همان شبی که دبیر جدید جشنواره فیلم فجر از نوع ملی و بین المللی آن تغییر کرد، موافقان و مخالفان دبیر پیشین با استفاده از ظرفیت های رسانه ای اخبار و تحلیل های مختلفی را منتشر کردند. یک خبرگزاری بی آنکه انتقاد یا دفاعی را متوجه دبیر سابق جشنواره بکند؛ فرصت را مغتنم دانست به ارزیابی عملکرد رئیس سازمان سینمایی در ۲۲ ماهی که از دوران مدیریت وی می گذرد، پرداخت و پاره ای از انتصابات او را مورد انتقاد قرار داد. این خبرگزاری در یادداشتی تحت عنوان ادامه تنش ها در سازمان سینمایی نوشت:

“اگر نگاهی به کارنامه دو ساله حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بیاندازیم خواهیم دید او در انتخاب مدیران استراتژیک (مدیرانی که در در حوزه راهبری نظام در عرصه فرهنگی کشور به امر سیاست‌گذاری، تدوین خط‌‌مشی، برنامه‌ریزی کلان و نظارت عالیه مشغول هستند) به درستی عمل نکرده است. در ابتدای ورود ایشان او از مشاوره افرادی در انتخاب مدیرانش کمک گرفت که هیچ آشنایی با هنر سینما نداشتند و مدیرانی را در حوزه‌های مختلف از جمله (موسسه رسانه‌های تصویریری، نمایش خانگی، موزه سینما، بین الملل، امور رسانه) انتخاب کرد که در حوزه‌های دیگری از هنر از جمله هنرهای نمایشی و موسیقی فعالیت داشتند و ما بعد از دو سال شاهد آسیب‌هایی هستیم که در این حوزه‌ها به سینمای نحیف کشور وارد شده و می‌شود هستیم.” متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.

اما در جبهه موافقان اوج واکنش ها در برابر تغییرات مدیریتی اخیر در سازمان جشنواره فیلم فجر را باید در مصاحبه رئیس کانون کارگردانان خانه سینما مشاهده کرد؛ آنجا که وی درخواست تشکیل جلسه فوری با رئیس سازمان سینمایی را مطرح کرده و از جمله مسائل قابل طرح در جلسه به زعم وی اورژانسی را بررسی دلایل تغییر دبیر پیشین جشنواره دانسته است.(اینجا)

صدور غیر مترقبه دو پیام از سوی رئیس سازمان سینمایی به منظور تقدیر از فعالیت ها و خدمات علیرضا رضا داد و نیز تجلیل از وی در مراسم افتتاحیه جشنوراه فیلم شهر پایان خوشی را برای حضور ۲۲ ماهه مدیر ۵۶ ساله سینما و تلویزیون کشور رقم زد و از این پس چشم ها به برنامه های دبیر ۴۶ ساله ای دوخته خواهد شد که افکار و اندیشه های او به مدیر ارشد سازمان سینمایی نزدیک تر است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد . آقای فروتن با توضیحاتی که درباره فیلم کالسکه دادید به نظر می رسد دلیل پرکاری آقای آرش معیریان را ناخواسته کشف کرده باشید!!! ظاهراً تاکتیک ایشان این است که با طراحی یک کاراکتر برای یک بازیگر این یک بازیگر و یک کاراکتر را در چند فیلم مختلف استفاده کنند و نیازی به طراحی کراکتر جدید نداشته باشند . چون خانم بهنوش بختیاری در فیلم ساعت شلوغی هم نقشی مشابه آنچه شما توضیح داده اید را بازی کرده بودند! آن فیلم کمدی نبود اما ظاهراً کالسکه کمدی است! همان موقعیت و کاراکترها ، فقط حال و هوای فیلم تغییر کرده!!!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید