روزانه های سینمایی

اربابان سایه در بازار خیمه زده اند

دیروز بعد مدت ها به یکی از مراکز عمده و خرده فروشی محصولات نمایش خانگی سر زدم و برای خرید چند عنوان به فروشگاه های مختلفی مراجعه کردم. در نگاه اول غلبه عناوین غیر مجاز در بخش انیمیشن کاملاً محسوس بود و تاسف خوردم که بازار تا این حد دچار آلودگی شده است. یکی از فعالان شبکه معتقد است که تقریباً سهم انیمیشن در سبد محصولات شبکه ۶۵ درصد است که از این میزان طی یکسال اخیر، سهم عناوین غیر مجاز از کالای مجاز، پیشی گرفته است. البته آلودگی بازار به فیلم های غیر مجاز کشف و پدیده تازه ای نیست اما این حجم از فیلم های غیر مجاز آن هم با مخاطب کودک و خردسال، جداً در خور اعتناست.

گشتی در بازار نشان می دهد که عناوین زیادی فاقد شناسنامه هستند و جز شماره تلفن یک شرکت پخش( اگر در واقعیت وجود خارجی داشته باشد)، نه بر روی ولت و نه در خود فیلم اثری از نام عوامل تهیه و توزیع به چشم نمی خورد. در یک مورد خاص گوینده (گفتار متن) یک سایت را به عنوان ارائه کننده فیلم معرفی می کند.! در ابتدای انیمیشن دیگری با کلیک بر روی پروانه نمایش، تصویر مجوز نرم افزاری دیده می شود که نام آن چیزی متفاوت با نام محصول است و ضمناً تاریخ صدور مجوز به قبل از تولید انیمیشن مربوط می شود.!

در عناوین دیگری که فاقد پروانه سینمایی هستند، در کمال شگفتی هولوگرام اتحادیه موسسات به چشم می خورد که به نظر می رسد ناشران محصول قصدی جز به چالش کشیدن و تمسخر بخشنامه های اتحادیه در زمینه ضرورت نصب هولوگرام بر روی محصولات مجاز نداشته اند.

به جز انیمیشن های روز دنیا که از سوی موسسات قابل خریداری نیستند و مدتی است شرکت های دیگری به نیابت! اقدام به عرضه آنها می کنند، بازنشر عناوین موفق شبکه از سوی ناشرانی به جز ناشران اولیه، سوال برانگیز است؛ زیرا در صورت کشش بازار، ناشران اولیه استحقاق بیشتری برای تکثیر و توزیع مجدد چنین عناوینی دارند. به عبارتی اربابان سایه با ایجاد بازار موازی، عناوین گذشته و حال را یکجا به قبضه خود درآورده اند.

در تحلیل وضعیت اخیر بازار به جز نبود نظارت مستمر از سوی نهادهای مسئول، بی شک سیاست های سلبی و تصمیمات غیر کارشناسی مرجع نظارتی بی تاثیر نبوده است. انتظار می رود در سالی که از سوی رئیس محترم سازمان سینمایی به نام نمایش خانگی نامگذاری شده است، در ارزیابی ها و متعاقباً سیاست گذاری های جدید به نقد و سنجش سیاست های سال های اخیر در کنترل و پاکسازی بازار اهتمام ورزیده شود؛ ای بسا تصمیمات درست و بخردانه و اقدامات پیشگیرانه، صرف هزینه هنگفت برای مبارزه با متخلفان را تا حد زیادی کاهش دهد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید