روزانه های سینمایی
شهر فرنگ پرده اول

شهر فرنگ پرده اول

اولین قسمت برنامه شهر فرنگ ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه شب از شبکه خبر با اجرای حمیدرضا مدقق پخش شد. موضوع این برنامه سینمای هنر و تجربه بود که علم الهدی مدیر گروه مزبور و محمد حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما به عنوان مخالف طرح به بحث با یکدیگر پرداختند. در این یادداشت  به بررسی اجمالی محتوای برنامه می پردازم.

حاج حسین فرحبخش به عنوان منتقد و بقول خودش مخالف، از بد زاویه ای به مخالفت با هنر و تجربه برخاست. این ادعای ایشان که هنر و تجربه جا را برای نمایش سایر فیلم ها تنگ کرده است، چندان منطقی نیست. به نظرم حجم تبلیغات و حضور نسبتا پر حجم آگهی ها، مطالب و خبرهای گروه هنر و تجربه در فضای رسانه ای تا حدی جناب فرحبخش را از اصل واقعیت که جریانی آرام و کم حاشیه است، دور کرده است.

از آنسو علم الهدی نباید جریان و فضای سینمای ایران را دو قطبی ببیند و تحلیل کند. دسته اول بساز و بفروش ها و دسته دوم اندیشه سازان.! این گزاره که بنای سینمای نوین ایران را معماران سینمای اندیشه می سازند، چندان قطعی نیست. بطور قطع سینمای مطلوب باید ضمن داشتن گوهر اندیشه، قدرت ارتباط با مردم و مخاطبانش را داشته باشد از یاد نبریم در ۲۰ فیلمی که در این گروه تاکنون به نمایش در آمده است، خیلی فیلم ها کار اول یا دوم سینماگرانی است که پیش بینی کیفیت کارهای آتی آنها سخت است.

شاید اگر کسی غیر از علم الهدی، در راس هدایت این گروه بود، چنین حاشیه هایی کمتر بود. به هر حال در طول دو دهه گذشته ایشان در ارشاد یا حوزه با سینماگران خواسته یا ناخواسته اصطکاک هایی داشته است. چنین پیشینه ای دلیل مخالفت بعضی ها با هنر و تجربه است.

به نظرم اگر در انتخاب فیلم های هنر و تجربه بیشتر دقت صورت بگیره و راه ورود فرصت طلبان و فیلم های هنرنما و به ظاهر تجربه گرا مسدود بشود، آنگاه کمک دولت ضروری است.

شما که غریبه نیستید! به بعضی فیلم های گروه هنر و تجربه دل می دهیم و بعضی غیر قابل تحمل هستند. همان توهینی که بعضی فیلم های بدنه به تماشاچی می کنند، اینجا هم با پز روشنفکری تکرار میشود

۲۵ دقیقه زمان برنامه شهر فرنگ فرصت کمی برای طرح و تبیین بحث های چالشی است. خصوصا اگر مهمانانی مثل حسین فرحبخش یک طرف بحث باشد که برای اداره و کنترل او نیاز به نسخه بدل خود او! بشدت احساس می شود.

با تشکر از جناب مدقق به خاطر طرح مسائل سینما در تلویزیون، مطمئن هستیم تا برنامه آینده دکور مناسبی هم برای برنامه دست و پا خواهد شد. خاطر نشان می شود در سال های گذشته مدقق در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر، شب های جمعه یکی از موضوعات فرهنگی و هنری از جمله سینما و ندرتاً نمایش خانگی را با حضور هنرمندان و مسئولان به بحث می گذاشت. بعد از اتمام برنامه مذکور و جانشین شدن برنامه تیتر امشب، مدقق همین رویه را ادامه داد. از این پس شهر فرنگ برنامه مستقلی است که هر هفته به سینما و مسائل و حواشی آن اختصاص دارد.

گزارش مصاحبه را اینجا بخوانید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام .

    دیروز روز جهانی گرامیداشت قربانیان جنگ جهانی اول بود . در بسیاری از کشورهای جهان برنامه ها و مراسم مختلفی به مناسبت این روز برگزار گردید و بویژه برنامه های سه کشور ارمنستان ، ترکیه و فرانسه بیش از همه رسانه ای شد . اما آیا در ایران هم کسی به فکر گرامیداشت این روز بود؟ آیا بجز هموطنان ارامنه که دیروز در کلیساهای کشور یاد هم کیششان کشته شده خود را گرامی داشتند ، هیچکس دیگری به فکر این روز بود؟ آیا هیچکس به فکر شش ملیون ایرانی که در جریان جنگ جهانی اول بر اثر قحطی ، شیوع وبا و آنفلوآنزا و لشکرکشی های غیر موجه روسیه و انگلیس و عثمانی در خاک بی طرف ایران از بین رفتند بود؟ آیا کسی به یاد دلیرمردانی که در شمال و جنوب کشور جلوی متجاوزان ایستادند و دست خالی و بدون حمایت دولت مرکزی مردانه جنگیدند و به شهادت رسیدند بود؟ آیا برای رسانه های جهان مرگ شش ملیون ایرانی (یک سوم جمعیت آن زمان کشور) به اندازه مرگ ۱.۵ یا ۲ ملیون ارامنه اهمیت نداشت؟ برای رسانه های خودمان چه؟ آیا نشریاتی که امروز در بین صفحات خود به مراسمات ارامنه و ترک ها اشاره کرده اند بجای بحث سر اینکه حق با کدام طرف است یادی از کشتار ایرانی ها هم کرده اند؟ آیا در اروپا هیچ نویسنده ای بخاطر انکار مرگ شش ملیون ایرانی در جنگ جهانی اول محاکمه شده است؟ آیا اصلاً در اروپا کسی به خودش زحمت داده است که کتابی مستقل در این خصوص بنویسد؟ و صدها آیای دیگر . خوب فکر کنید و سال بعد که به چنین روزی رسیدیم به فکر آن شش ملیون نفر هم باشید .

    • تحریم، فشار، نابودی فقط بخشی از کلید واژه هایی است که در کامنت های تند شما در روزهای اخیر دیده می شود. این تارنما فضایی برای بحث و گفتگوهای انتقادی و منطقی است. پس با کنترل احساسات خود و بدون توهین به مخاطبان دیدگاه های خود را مطرح کنید. در غیر اینصورت روزانه های سینمایی از انتشار چنین پیام هایی معذور است.

  • سلام
    آخه آقای فروتن بنظرشماکارتن باب اسفنجی باید۴۰۰۰تومان توزیع بشه؟سریالی که طبق گفته تهیه کننده ش سه چهارقسمتی بیشترازش نمونده یاسریالی که یک قسمت دیگه داره باید۴۰۰۰تومان عرضه بشه؟آمارهاخوشبینانه۵۰درصدافت داشته وبیشترهم میشه.اونوقت مدیریه شرکت میگه این افت دراوایل کارطبیعیه وبه مرور به سی درصدکاهش پیدامیکنه افت آمار. همینجا به ایشون میگم. اصلاهمچین چیزی نیس عناوینی که ارزش افزایش قیمت نداشته باشندبیش ازپنجاه درصدریزش خواهدداشت.این تصمیم نابجادرافزایش قیمت همه عناوین به مرورنتایج ش مشخص خواهدشد

  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای سعید اخباری
    خواهش میکنم از شما هر چه سریعتر فیلمهای اردیبهشت ماه را در سایت خود قرار دهید.
    و همچنین مدت ۳ ماه است که شما تازه های دوبله را بروز نکرده اید و بسیاری از فیلمهایی که دوبله شده اند را در این بخش قرار نداده اید مانند زنی در تاریکی – خنگ و خنگ تر ۲ – من را بطلب و ….خواهش میکنم هر چه سریعتر این بخش رو آبدیت کنید.
    لطفا پاسخ دهید.سپاس

  • چه توهینی! این کلماتی که نام بردید اصلا توهین نیست . در روزانه ها جایی برای ابراز ناراحتی مخاطب دیده میشه یا نه ؟ چرا حتی ارشاد هم نمیتونه جلوی موسسات که پاشون تو یک کفشه برای تورم سالانه وایسه ؟ این زور رو نباید تحمل کرد

  • امیدوارم این تارنما این روزهای پر تب و تاب را به خاطر بسپارد تا زمانی که آب ها از آسیاب افتاد با برگشت به این زمان دریابیم کدام نظرها به راستی نزدیک تر بوده.
    مساله بسیار ساده است؛
    مالک عنوان ، شرکت تولید و توزیع کننده است و همان ها هستند که قیمتش را تعیین می کنند. پس اگر فروش رفت خوش به حال صنعت نمایش خانگی که رونق گرفته و همه ما منتفع می شویم.
    اگر هم فروش نرفت صاحب عنوان بیشتر از ما زیان دیده و البته ما نیز به سهم خود زیان می بینیم. ولی چه کنیم که مالک عنوان کسی به جز ماست.
    بنده به نوبه خودم پیشبینی افت فروش ۲۰درصدی در کوتاه مدت دارم و پس از چندی دوباره به میزان حال برخواهد گشت و چه بسا بیشتر از حال (البته همراه با مبارزه همه جانبه با کپی).
    فراموش نکنیم اکنون نیز تله فیلم های درجه پایین و عنوان های ضعیف با قیمت ۳۰۰۰تومان نیز فروش نرفته اند ، پس خواهش می کنم در آینده فروش نرفتن این عنوان ها را به پای قیمت بالا ننویسید.
    همچنین جناب فروتن با زیرکی ویژه ای از اظهار نظر شخصی در این مورد پرهیز کرده اند. بسیار مشتاقم رای شما را هم بدانم.

    • بنا نیست بنده کم بضاعت در باره هر اتفاقی اظهار نظر کنم و موضع بگیرم. اگر خوانده باشی به دفعات افزایش قیمت ناچیز کنونی را اجتناب ناپذیر دانسته ام اما اینکه با چه مکانیزم و چه تدابیری این کار باید صورت بگیرد، فروشنده و خریدار منظورم مدیران موسسات و نمایندگان توزیع باید به توافق برسند. از سوی دیگر توجیه نچسب آن مدیری را هم که توصیه می کند، نمایندگان کالای غیر مجاز را ارزان تر بخرند تا جبران کاهش حاشیه سودشان شود، محکوم کردم.

  • سعی میکنم کلمات بهتری رو به کار برم ولی نفهمیدیم بلاخره شما کدوم وری هستید؟
    شاید افزایش قیمت برای عناوین ناچیز پرمخاطب سال (حدودا ۸یا ۹ فیلم ایرانی) زیاد تاثیر نگذارد ولی ۹۰ درصد عناوین نمایش خانگی رو از فروش فلج میکنه چون این ۹۰ درصد ارزش چنین قیمتی رو ندارد.!

  • با عرض سلام مجدد .
    آقا اصلاً چرا ۴۰۰۰ تومان؟ بکنید ۴۰۰۰۰ تومان!!! بکنید ۴۰۰۰۰۰ تومان!!! اما فقط و فقط به یک شرط!
    یک مهلت یک یا دو ماهه تعیین شود برای مرجوع کردن کالا! فروشندگان این حق را داشته باشند در زمان سر رسید مهلت فیلمی را که می بینند فروش نمی رود به نمایندگی و نمایندگی به شرکت مرجوع نماید . فقط هم برای بعضی عناوین نباشد . همه شرکت ها برای همه عناوین این قانون را بگذارند . اگر از مهلت گذشت و فروشنده فیلم را پس نداد آنوقت نمایندگی و شرکت می توانند از مرجوع نمودن آن خودداری نمایند . الان بزرگترین ترس مغازه داران همین است . فروش نرفتن و روی دست ماندن جنس! همین چند روز قبل چند نسخه “عشق تعطیل نیست” که داشتم را بردم نمایندگی مرجوع کنم قبول نکرد! گفت اگر شرکت به ما پیغام داد که مرجوع می کنیم به شما هم خبر می دهم! جناب روابط عمومی هنر اول که گله دارند چرا همه عناوین را نمی برم و حق انتخاب را بر عهده مشتری نمی گذارم! شما این کار را بکنید تا بنده هم همه عناوین را در معرض حق انتخاب مشتری بگذارم و ضرر این حق انتخاب را از جیبم ندهم!
    اونهایی هم که کلاً صورت مسئله را پاک می کنند و می گویند ما مرجوعی داریم! کی گفته نداریم! یک سری به نمایندگی ها و فروشگاه ها بزنید . کلی جنس مانده روی دست همه . به ندرت پیش می آید نمایندگی ها به فروشگاه ها اعلام کنند که شرکت حاضر است فلان محصول را بصورت عمومی مرجوع کند . اگر هم فروشنده ای بطور خاص بخواهد فیلمی را مرجوع کند نمایندگی ها فقط در صورتی قبول می کنند که بدانند می توانند خیلی زود به یکی دیگر بفروشند!
    بگذارید یک مثال بزنم (که احتمالاً قبلاً هم گفته ام) قسمت های اول سریال ویلای من که آمد نمایندگی ها اعلام کردند در ازای هر ۱۰ نسخه ویلای من حاضرند یک نسخه قهوه تلخ مرجوع کنند! خب ، این طرح شامل بنده نشد چون از هر قسمت ویلای من ۳-۴ نسخه بیشتر نمی خریدم که همان ها هم نصف بیشترشان هنوز روی دستم مانده اند!!! همین قبل از عید یکسری شان را همراه با کلی قهوه تلخ ریختم توی بازیافتی ها! مطمئن هم باشید به عنوان حق الناس اون دنیا از مصببش نمی گذرم!!!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید