روزانه های سینمایی

بحران نمایش خانگی از چه سالی آغاز شد؟

یکشنبه همین هفته یعنی در روزی که اغلب مدیران موسسات ویدیو رسانه و یا نمایندگان آنها زیر سقف اتاقی در موسسه دولتی رسانه های تصویری نشستند و اتحادشان را از پس یک دوره اختلاف و واگرایی مقابل دوربین ها به نمایش گذاشتند، رئیس محترم اتحادیه موسسات ویدیو رسانه  “اظهار امیدواری کرد تا با طرح های ثمر بخش و توجه بیشتر بخش دولتی به صنعت نمایش خانگی، بحران فعلی این صنعت که از سال ۸۸ گسترش یافته و شدت گرفته بود مهار شده و مجددا مسیرمسدود شده شکوفایی و رونق شبکه خانگی بازگشایی شود. “

تا جایی که حافظه نگارنده به یاد می آورد و در شش سال گذشته سعی کرده است به سهم خود رویدادهای شبکه نمایش خانگی را مستند سازی کند، اتفاقاً بسیاری از تحولات و نقاط عطف نمایش خانگی در ادامه روندی که از سال های قبل آغاز شده بود، از سال ۱۳۸۸ به بعد رقم خورد و عمده شاخص ها روند مثبتی را در پیش گرفتند. نخستین سریال های نمایش خانگی از سال ۱۳۸۹ تولید و به بازار عرضه شدند. تیراژ دو میلیونی قسمت های نخست مجموعه قهوه تلخ در چنین دورانی به ثبت رسید. آوازه سریال قلب یخی و شروع طوفانی آن، ظرفیت های نمایش خانگی را بارور کرد و عده ای جو گیر شدند و درصدد مقایسه و توصیف رقابت این شبکه با رسانه ملی برآمدند.

توزیع همراه با ضمیمه تحلیلی سریال های اصطلاحاً استراتژیک آمریکایی با مجموعه های ۲۴ و لاست در اواخر دهه ۸۰ واکنش های بسیاری را به همراه آورد. کوچ موقت و یا از سر اجبار برنامه سازان تلویزیونی به نمایش خانگی از سال ۸۹ کلید خورد و شبیه سازی برنامه های موفق داخلی و خارجی مثل: شام ایرانی، رالی ایرانی، عمو پورنگ، فیتیله ایها، جنگ نوروز ۹۰ و… در نمایش خانگی، عرصه تازه ای را برای سرمایه گذاران مهیا ساخت. ناشران آلبوهای موسیقی از اواخر دهه هشتاد به صرافت استفاده از زنجیره پخش مویرگی برآمده و تولیدات موسیقیایی هنرمندان کشورمان بر پیشخوان های فروش در سوپر مارکت ها جاخوش کردند.

در سال ۱۳۸۹ رکورد خرید بیشترین رایت فیلم سینمایی ایرانی به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان توسط یک موسسه (هنرنمای پارسیان) ثبت شد و رقابت موسسات ویدیو رسانه برای خرید فیلم ایرانی سبب تشدید انتظار و توقع تهیه کنندگان سینما و رشد بادکنکی قیمت رایت شد.

از ابتدای دهه ۹۰ با آغاز بکار موسسات گلرنگ رسانه، ریز موج سیستم و تصویر گستر پاسارگاد حجم سرمایه گذاری در نمایش خانگی ابعاد وسیعی یافت و علیرغم مخاطراتی همچون رایج بودن خرید و فروش کپی، جذابیت های نمایش خانگی برای سرمایه گذاران وسوسه انگیز بود.

از ابتدای سال ۹۰ تکثیر فیلم در فرمت دی وی دی به عنوان یک استاندارد اجباری به عموم موسسات ابلاغ شد و در همان سال ها تکنولوژی تولید استمپر به کشور وارد شد.

تولید و پخش بیشترین برنامه های رادیویی و تلویزیونی با موضوع نمایش خانگی در حد فاصل سال های ۸۸ تا ۹۱ صورت گرفت و کلید واژه های مرتبط با صنعت نمایش خانگی به تولید دانش و ادبیات خاص در این عرصه منجر شد.

… در این باره به اتفاقات تلخ و شیرین زیادی می توان اشاره کرد اما نکته مهمی که در اینگونه تحلیل ها نباید از یاد برد آن است که منشا بروز بحران هایی که در صنعت چاپ و نشر، کتاب و روزنامه نگاری و سایر عرصه های رسانه ای رخ داده است، به تحولات فناوری و گسترش صنعت دیجیتال و بروز مظاهر نوین در صنایع فرهنگی ارتباط دارد.

در همین فقره اخیر به جز مشکلات اقتصادی و معیشتی، الگوی مصرف رسانه ای و نحوه تماشای فیلم در سال های اخیر بشدت تغییر کرده است و بسیاری از بینندگان فیلم ها و محصولات مورد نظر خود را نه بر محمل لوح فشرده که به واسطه ابزار و تجهیزات دیگری می بینند. بدیهی است در کنار سیر شتابان فناوری، تعلل دولت ها در فراهم آوردن زیر ساخت ها، موازی کاری در صدور پروانه و بی عملی در نظارت بر بازار ویدیو، نداشتن افق در برنامه ریزی شرکت های خصوصی، در مجموع وضعیت بغرنجی را بوجود آورده است که قطعاً نقطه عزیمت آن سال ۱۳۸۸ نیست.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن ، البته بستگی به دیدگاه فرد هم دارد . ممکن است منظور ایشان این باشد که آن سودهای کلان یک شبه باعث شد تا یک عده به فکر سو استفاده افتاده و دنبال کسب درآمد به هر قیمتی از این شبکه بیافتند!

  • نظر بنده درباره ی “” در حاشیـه””:
    به نظرم مردم حق دارن تا از سریال در حاشیه حمایت کنند چون سریالی تا به حال در تلویزیون به غیر از پایتخت ها کلا ندیده بودم که منو بخندونه ولی لااقل این شبها ساعت :۲۱.۰۰ بازم شده آدم میتونه بخنده ولی این جامعه ی پزشــکی و پرستاری و نمیدونم زن و شوهر و نمیدونم و… به علیه سریال دارن هی توهین می کنن یعنی چی ؟!؟ بازم امیدوارم فصل دوم بهتر از این باشه و بتونه دهن بعضی از منتقدین بی جاء رو ببنده!
    محمدی / تشـکر!

  • سلام
    باب اسفنجی درسکوت کامل خبری باقیمت۴۰۰۰تومان عرضه شد.جالبه صدایی هم ازکسی درنیمد.نمایندگان.اتحادیه ویدیورسانه…………. نه به اون سروصداها نه با این وضعیت.. واقعا دست مریضاد خسته نباشید

  • سلام خدمت جناب آقای اخباری
    از شما درخواستی داشتم و آن هم این است که لطفا تازه های دوبله رو بروز فرمایید…..فیلم های زیادی دوبله شده اند که شما آنها را در تازه های دوبله قرار نداده اید مانند خنگ و خنگ تر ۲ و من را بطلب و …..
    خواهشا تازه های دوبله رو بروز کنید.

      • حتما بهتر از من میدانید، اختلاف نظر بین معدودی از موسسات با اتحادیه است.اگر نظارتی بر بازار باشد که متاسفانه نیست، با نصب هولوگرام تشخیص اثر غیر مجاز که ظاهرا نیمی از ظرفیت شبکه را اشغال کرده است، برای ماموران نظارت راحت تر خواهد بود.

  • طبق گفتگوهایی که بادوستان نماینده داشتم شنیدم نمایندگان جهت قبول قیمت ۴۰۰۰تومانی تحت فشارقرارگرفتندحتی تادقیقه ۹۰قصد خریدنداشتندکه متاسفانه به دلایل پشت پرده .توافق نامه بگم چی بگم اخه … موردقبول نمایندگان واقع شد.حتی گفته می شود عنوان کالسکه جهت شهرشیرازباتاخیرارسال شده.نهایتا هم این شده که الان میبینید شرکتها به خواسته اشان رسیدند.دوست عزیزی که سنگ تصویرگسترپاسارگاد و دنیای هنر رو به سینه میزنه عناوین درجه یک سینمایی که دنیای هنردرسال ۹۳توزیع کرد نام ببرید واونارو با پارسیان و هنراول مقایسه کنید!!! بله شرکت تصویرپاسارگاد سرمایه گذاری کرده امانه به سلیقه بازارومخاطب به سلیقه خودشان!!! مشخصه شکست میخوره وتاوانش رو هم شرکت و نمایندگان میدن بعدا هم درکمال تعجب میبینی چند قسمت باقیمانده رو هم به قیمت ۴۰۰۰تومان عرضه میکنند

  • آقا iman عزیز ، دعوای زرگری بوده یا نبوده ، به بنده و شما هم مربوط است چون روی شغل و درآمد و آینده مان تاثیر دارد . چه زرگری چه مسگری ، چه حیدری ، چه نعمتی ، وزارت ارشاد به عنوان متولی دولتی باید پشتیبان متولی بخش خصوصی یعنی اتحادیه باشد ، دعوا و جنگ قدرت این وسط فقط و فقط بیشتر به شبکه ضربه زده . شما ببینید در این مدت که ابله آمده چقدر بازار کپی غیرمجاز گسترش پیدا کرده و برخورد نمی شود چون ضابطین انتظامی طبق دستورالعمل مکتوبی که در اختیار دارند باید با محصولات غیرمجاز برخورد کنند و وقتی در عمل متوجه می شوند که مغازه دارها به این دستورالعمل معترض هستند و کالای خود را مجاز می دانند و احیاناً بعد از مراجعه به مرجع قانونی هم حق به مغازه دار داده می شود ، ضابطین هم در پیگیری جدی سست می شوند و می گویند برخورد ما چه فایده ای دارد؟

  • شما می توانید مخالف یک اثر هنری باشید و دلایل مخالفت تان را با دیگران در میان بگذارید. اما آرزوی نابودی و شکست برای یک پروژه که هزاران نفر از قبل آن منتفع می شوند و مخاطبان زیادی با آن ارتباط برقرار کرده اند، شایسته انسان های آزاده نیست. فرهنگی بیاندیشیم!

  • بنظر من باید اینقدر فشارها بر ضد این سریالها زیاد بشه تا از دل این جریان سریالهای درجه یک بیرون همینطور سرسری گرفتیم که وضع شده این .شبکه خانگی جای سریالهای ضعیف نیست یا سریال خوب تولید بشه یا اصلا تولید نشه . دوستان اینجا تلویزیون نیست

  • بنظرمن کلاعناوین ۴۰۰۰تومانی بایدتحریم بشه.عنوانهای خوبش مث شهرموشها.آتش بس…….مشکلی نیس ولی بقیه ش کمپینی بایدراه بیفته علیه خریدنکردن فیلمهاوسریالهای۴۰۰۰تومانی.نمایندگان. که باوجودصادرکردن انواع بیانیه ونشست ومذاکره. پشمی به کلاهشون نبودیا……..

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید