روزانه های سینمایی

بهار پشت در نمی ماند

هنوز سال به پایان نرسیده بود که وعده تغییرات اساسی در نمایش خانگی داده شد و این بار نه مدیران میانی سازمان بلکه سکاندار مدیریت سینمای ایران وعده داد که سال ۹۴ سال نمایش خانگی خواهد بود. سال ۹۳ در حالی به انتها رسید که اختلافات تنها تشکل صنفی موسسات ویدیو رسانه با مرجع نظارتی در دولت به دفعات برملا شد و صدور اطلاعیه ها و بیانیه های پی در پی از سوی صنف فقط توانست تنور منازعات را داغ تر کند. کسانی که تحولات نمایش خانگی در ایران را دنبال می کنند به خوبی به یاد دارند که سنگ بنای اعتراضات و انتقادات رسانه ای تشکل صنفی ویدیو رسانه ها علیه دولت، از زمان انحلال اداره کل نمایش خانگی در یک سال پایانی دولت دهم گذارده شد و تند ترین مواضع انتقادی علیه تصمیمات غیر کارشناسی مسئولان وقت در آن دوران انتشار یافت.

از سوی دیگر دو دستگی بین مدیران موسسات ویدیو رسانه بطور بی سابقه ای در سال گذشته نمودار شد و واکنش ها و موضعگیری های اشتباه، شائبه طرفداری دولتمردان از یک طرف این اختلاف و دو دستگی را ایجاد کرد. شاید از همین رو بود که عالی ترین مقام در سازمان سینمایی به دو تن از معاونین اش دستور داد به اتفاق راهبردی برای خروج نمایش خانگی از چنبره مشکلاتی که در آن گرفتار شده بود، بدهند و وی را از نتیجه مطلع سازند. این چالش های به ظاهر بی پایان بی تاثیر از محیط ناامن کسب و کار در این سالها نیست؛ زیرا با جمع شدن چتر نظارتی از بازار و گسترش شعاع عمل سارقان محصولات نمایش خانگی در فضای مجازی و میدانی، عرصه بر سرمایه گذاران شبکه نمایش خانگی تنگ تر از همیشه شده و عصبیت و کژتابی بر رفتارها حاکم گشته است.

در سال جدید قیمت گذاری محصولات و اختلاف نظر در باره آن می رفت تا بر عمق اختلافات بین فعالان شبکه بیفزاید که با وساطت نمایندگان توزیع محصول در کشور، همگان به جلسه مشترکی در این هفته فراخوانده شدند. خبرهای رسیده نوید توافق جمعی در این زمینه را می دهد و شنبه آینده احتمالاً  اطلاعیه ای در همین خصوص منتشر خواهد شد.

از سوی دیگر این خبرگزاری(اینجا) به تغییرات احتمالی در نمایش خانگی اشاره کرده و در گزارشی نوشته است:

 وضعیت نابسامان شبکه نمایش خانگی رئیس سازمان سینمایی را بر آن داشت که در دیدار نوروزی خود با  اهالی خانه سینما (۲۲ فروردین)  به این نکته مهم اشاره داشته باشد و سامان دهی به وضعیت شبکه نمایش خانگی و توجه به گردش مالی و اثرگذاری متفاوت آن را جزء اولویت ها قرار دهد با این اوصاف باید منتظر تغییرات در شوراهای نمایش خانگی که اعضای آن را علیرضا شجاع‌نوری، سهیل جهان‌بیگلری، ایرج محمدی، محمد صدری، حمید بهمنی، مریم پوریامین، منوچهر اکبرلو، اسدالله اعلایی و عبدالله اسفندیاری تشکیل می‌دهند باشیم. احتمال تغییرات در شبکه نمایش خانگی به دلیل وضعیت نابسامان آن در سطح مدیران و معاونان این حوزه دور از ذهن نیست.

 یادداشت را با این پرسش به پایان می برم که آیا اردیبهشت امسال شاهد تغییرات مثبتی در عرصه نمایش خانگی خواهیم بود ؟تغییراتی که بی شک مطلع آن جابجایی هایی در بدنه تصمیم گیری در مرجع نظارتی از یکسو و همدلی و اتحاد مدیران موسسات از سوی دیگر است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام.جناب اقای فروتن ،علیرغم همدلی موسسات در جلسه مذکور جهت تعیین قیمت واحد ،به علت عدم همراهی نمایندگان توزیع سراسر کشور ،قیمت مصوب این جلسه اجرایی نشده و شبکه نمایش خانگی همچنان گرفتار تردید و بلاتکلیفی است.

    • سلام ضمن تشکر از توضیحات شما، آنچه که مستند این یادداشت واقع شده است، گفتگوی تلفنی و البته غیر رسمی با رئیس محترم اتحادیه موسسات ویدیو رسانه است.

  • با عرض سلام مجدد .
    جناب آقای فروتن و جناب روابط عمومی هنر اول ، بنده تصور می کنم علاوه بر بحث اینکه افزایش قیمت محصولات بدون افزایش نظارت و مراقبت از امنیت محصول تا چه حد به فروش شبکه ضربه می زند ، دغدغه اول فکر نمایندگان توزیع می باشد ، دغدغه دومشان بحث میزان امنیت سرمایه است و اینکه بار ریسک پذیری امنیت سرمایه باید به چه نسبت بین شرکت ها ، نمایندگان توزیع و فروشگاه داران توزیع گردد؟
    بنده به عنوان یک فروشنده می گویم که همین الان یک سوم سرمایه ای که در مغازه ام دارد خاک می خورد را هیچ امیدی به فروششان ندارم . حتی زیر قیمت خرید هم می دهم اما مشتری ندارد . وضع نمایندگان توزیع هم بهتر از این نیست . این طرحی که اخیراً خود شما (هنر اول) آن را گسترش داده اید و محصولات کمتر فروش رفته را در پک های دو فیلمه ارائه می دهید ، چند ماه است که نمایندگان توزیع اصفهان هم به صورت خودجوش در مورد محصولات فروش نرفته شان دارند انجام می دهند اما باز هم مشتری چندانی ندارد . خب ، پاسخ این خواب و هدر رفت سرمایه را چه کسی می دهد؟ اگر همین الان شما و سایر شرکت ها بیانیه بدهید که حاضرید کلیه محصولات فروش نرفته نمایندگان توزیع را که نمایندگی ها مایل به مرجوع کردنشان می باشند یکجا و بدون محدودیت پس بگیرید ، یک هفته نشده تمامتان اعلام ورشکستگی خواهید کرد! در واقع بخش قابل توجهی از سودهایی که شرکت ها به جیب می زنند سرمایه نمایندگان توزیع و فروشگاه داران است که هیچ گاه به جیبشان بر نخواهد گشت و در نهایت بخش زیادی از این محصولات فروش نرفته سر از زباله های بازیافتی در خواهند آورد!

    بنابراین بنده هنوز هم می گویم تا زمانی که یک قانون و اساسنامه جامع و مورد تایید همه طرفین وجود نداشته باشد که بتوان با استناد به آن مشکلات را حل نمود و هرکس ساز خودش را بزند ، شبکه راه به جایی نخواهد بود .

    باید سازکار همکاری شرکت ها با اتحادیه موسسات ویدئو رسانه مشخص باشد . باید سازکار گرفتن مجوز محصول از ارشاد مشخص باشد . باید سازوکار مبادله محصول بین شرکت ها و نمایندگی ها مشخص باشد . باید ساز و کار مقابله با عاملان توزیع محصولات غیر مجاز مشخص باشد و …

  • سلام
    شنیده ها حکایت از عدم قبول قیمت ۴۰۰۰ تومانی توسط نمایندگیهاست وحاضربه افزایش قیمت تمام عناوین نیستد.با یکی از دوستان که صحبت کردم گفت اصلا شرکتها سود فروشگاهداررولحاظ نکرده اند

    • خبر صحت دارد. یکی از پیشنهادات این دوستان آن است که حداقل تا شش ماه افزایش قیمت به تعویق بیافتد و در این مدت با حمایت از نمایندگی ها در برخورد با کپی کارها و محصولات غیر مجاز، امنیت بیشتری به بازار بخشیده شود. این اقدام می تواند به افزایش نسخ منجر شود و سودی معادل افزایش قیمت را به بار بنشاند.

  • متاسفانه اینم شنیدیدکه شرکتهابااین طرحم مخالفت کردندوفقط برطبل افزایش قیمت می کوبند.تشکیل جمع نمایندگان فرصت خوبیه جهت استفاده ازپتانسیلهای شبکه نمایش خانگی.اگه نتونندباشرکتهابه توافق جامعی برسند بنظرمیرسه مشکلات شبکه افزایش هم پیداکنه.افزایش قیمت آسانترین راهه ولی بهترین نیست

  • چه دل خوشی دارید شماها فیلم ۳۰۰۰فروش نداریم چه برسه۴۰۰۰بشه فیلم گرون بشه بنده که مستقیم میرم تو کارکپی کردن این ازمن دیگه گندشو دراوردید

  • به نظرم در قسمتهای باقی مانده ی سریال أبله بیشتر می خندیم چون در این قسمت هشتم که تازه توزیع شده بسیاری از سکانس ها خنده دار شده و در تیزر بعدی پخش شده در انتهای پخش قسمت هشتم نشان داد که قسمت نهم واقعا خنده داره و امیدوارم این ۷ – ۸ قسمت پایانی به خوبی پایان باز را به تصویر بکشاند .
    مــحمدی / تشــکر!

  • متأسفانه استاد مدیری در اینستاگرام رسمی خود نیز نوشته که آخرین قسمت سریال در حاشیه پنجشنبه این هفته!!!
    بنده به نام خودم یعـــــنی واقعأ متأسف شدم یعنی کم مونده خودم رو هم کتـــــــک بزنم واسه این همه کارهای عجولانه ی جامعه ی پزشــکی کشورمان …! آخه یعنی با یه فیلم اونم یک سریال طنز ی به نام “””” در حاشیه””” که الحمد الله نامش رو استاد مدیری تغییر داد وگونه تا حالا ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ پزشک علیه نام سریال به نظرم تظاهرات می کردند!چرا اسمش اینه و اونه!
    بنده به شخصأ از آقای مدیری در خواست می کنم ادامه ی کار را بسازند یا لااقل ادامه ی کار را روانه ی بازار نـــــمایش خانگی کنند!
    فقط ادامه بدهند!
    مـــحمدی / متأسف/تشـکر!

  • من هم واقعا متاسفم براى اتفاقاتى که براى سریال درحاشیه افتاد…
    سریالهاى استاد خوبیش این است که انتقادى هستند و به زبان طنز مشکلات اخلاقى-فرهنکى جامعه را بیان میکنند اما مشکل اینجاست که جامعه ما انتقاد بذیر نیست…
    هفته قبل در جریان سفر رییس جمهور به استانمان وزیر بهداشت به شهرمان سفر کرد و من تونستم براى جند ثانیه ایشان را در فرماندارى شهرمان فقط در حد سلام و احوال برسى … اکر جرات داشتم دوست داشتم درباره علت مخالفتشون با این سریال ازشون سوال ببرسم که امکان نداشت این سوال را ببرسم…اما آقاى وزیر آدم خوش اخلاق و مهربانى هستند و نباید با یک اشتباه ایشان در ذهنمان خراب شوند…
    من امروز به این نتیجه رسیده ام که استاد مدیرى حتى از بیتر جکسون هم بیشتاز تر است براى اینکه جکسون همین جند سال قبل مقدمه ارباب حلقه ها را با هابیت ساخت اما استاد قبل از این اتفاق مقدمه باورجین را با شبهاى برره ساخت…

  • قطعا فروشگاه دار حق دارد چون اون با مردم سر وکار دارد و میدونند مخاطبان نمایش خانگی زیر بار افزایش قیمت نمیرن .اونم برای شبکه خانگی ایی که ۷۰ درصد تولیداتش بی ارزش و کم ارزش هستن .

  • ادامه حقیقت گویی افخمی از این سینمای مریض:
    افخمی تصریح کرد: در طول سال‌های بعد از انقلاب تماشاگر واقعی سرکوب شده‌ و فیلم واقعی نیز اجازه ساخت پیدا نکرده‌ یا اگر ساخته شده درجه «ج» به آن داده‌اند و در سالن‌های بد با صدا و تصویر نامطلوب نمایش داده شده است، نتیجه آن هم این است که “امروز سینمای ما مرده است؛ مرگ مغزی شده و تنها با کمک دستگاه‌ها زنده است و نفس‌می کشد!”
    کارگردان فیلم «روباه» نتیجه نهایی این روند را ریزش ۹۵درصدی مخاطبان و تماشاگران اصلی سینما دانست و گفت: در سال‌های اخیر تعداد تماشاگران سینما از ۷۱ میلیون به ۱۰ میلیون نفر رسیده است. این در حالی‌ است که آمارهایی که از فروش فیلم‌ها اعلام می‌شود قابل اعتماد نیستند و اغلب غیرواقعی اعلام می‌شوند، چون فکر‌ می‌کنند این کار تأثیر تبلیغاتی دارد.
    افخمی با بیان اینکه چارچوب‌های فیلمسازی در جامعه ما وارونه فهمیده شده گفت: امروزه فیلمساز جوانی که می‌خواهد فیلمی بسازد، چیزهایی را بدیهی می‌شمارد که در واقع وجود ندارند و غلط هستند؛ در نتیجه مهمترین مسئله در شروع کار یک فیلمساز درست کردن این وارونگی است. فیلمساز جوان مخاطب اصلی خود را نمی‌شناسد پس اول باید بداند برای چه کسانی فیلم می‌سازد؟!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید