روزانه های سینمایی

نبرد روی استیج

مسابقات جهانی کشتی در لس آنجلس آمریکا با یک غافلگیری همراه بود. به جز قهرمانی بلامنازع و بی حرف و حدیث تیم دلاوران ایرانی در برابر رقبا، آنچه که در پوشش تصویری مسابقات جلب توجه کرد، ابتکار تازه ای بود که تیم تصویر برداری مسابقات طراحی کرد و به کار بست. در جریان پخش این مسابقات که بامداد روزهای یکشنبه و دوشنبه به وقت تهران برگزار شد، برای نخستین بار از دوربین اصطلاحاً عنکبوتی و یا سیال استفاده شد و حرکات دوربین بی آنکه مزاحمتی برای داوران و کشتی گیران ایجاد کند، سبب جذابیت دوچندان مسابقات و ایجاد حس تعلیق بیشتر شد.

از سوی دیگر مسابقات کشتی این بار به سبک مسابقات بوکس حرفه ای و سایر مسابقاتی که بر روی رینگ انجام می شود، نورپردازی متفاوتی داشت. بطوریکه تشک در کانون نور و محیط پیرامونی -محل استقرار داوران و تماشاگران- در زیر نور کمتری قرار داشتند. از دید دلواپسان پخش سیما که مسابقات زنده برای شان بقدر کافی دلهره آور است، این اقدام قدری خیال آنها را راحت کرده بود و در پس زمینه نماهای مبارزه کشتی گیران، تماشاگران دیده نمی شدند و زمینه تاریک و کم نور بود. البته در این نوع تصویر برداری بی شک برای ایجاد هیجان از ارائه نماهایی که واکنش تماشاگران را نمودار باشد، به وفور استفاده می شود اما از آنجا که پخش زنده مراسم در کشورمان با لحظاتی تاخیر همراه است، چنین نماهایی کمتر به چشم آمد.

از دیگر نکات جالب توجه در این مسابقات که متاثر از نورپردازی استادیوم محل برگزاری بود، دیده نشدن تبلیغات تجاری در محیط مسابقات بود و بعید است ممیزی تلویزیون ایران در حذف تبلیغات محیطی احتمالی نقشی ایفا کرده باشد. بعنی بر عکس مسابقات ورزشی ما که آگهی ها خیلی گل درشت تو حلق بیننده می روند، در این مسابقات قطعاً از روش های مدرن تری برای جذب اسپانسر بهره برده بودند.

 در این میان به نظر می رسد میزبان مسابقات با فیلا(فدراسیون جهانی کشتی) برای نحوه تصویر برداری بویژه استفاده از دوربین های معلق و نماهای حرکتی هماهنگی هایی را صورت داده باشد. باید منتظر بود و دید که در مسابقات چند هفته آینده در لاس و گاس این شیوه تصویر برداری تکرار می شود و یا آنکه با تغییراتی همراه خواهد بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید