روزانه های سینمایی

دعوا سر چیست؟

بعضی ها اعتقاد دارند “سنگ بزرگ نشانه نزدن است” ، بعضی ها می گویند “مردم به نان شبشان محتاج هستند ، فیلم می خواهند چکار؟” ، بعضی ها می گویند “سینما یک فرهنگ وارداتی غربی و غرب زده است که بهتر است به آن بی محلی کرد” ، بعضی ها می گویند “سینما باید ترویج کننده فرهنگ ایرانی-اسلامی و منادی شعارهای انقلاب در جهان باشد” اما تا پای بودجه وسط کشیده می شود یا دادشان از “فیلم سازی نفتی-دولتی” بالا می رود یا از کیفیت نازل محصولات تولید شده و اشخاص اشتباهی که بودجه دولتی را به هدر داده اند . بعضی ها فیلم می سازند که در جشنواره ها اسم و رسمی پیدا کنند و بعضی ها به اسم فیلم مردمی ساختن اصلاً اصول اولیه هنر فیلمسازی را هم رعایت نمی کنند و …

خلاصه صدای دعوا سر سینمای ایران و بخصوص وضعیت اقتصادی اش بالاست . هرکس دیگری را مقصر می داند و عیب و ایرادات و هزینه های دیدگاه خودش را نادیده می گیرد .

همه اینها را گفتم که برسم به همان مبحث مورد علاقه خودم یعنی استخراج اطلاعات! تمام این دعواهایی که در بالا به گوشه ای از آنها اشاره کردم را در ذهن مجسم کنید و بعد به آمار زیر نگاهی داشته باشید :

در سه روز آخر هفته اخیر آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) یعنی ۶-۸ فوریه ۲۰۱۵ ، تعداد ۸۹ فیلم بر ۴۲۱۲۹ پرده سینما (یعنی تقریباً برای هر ۷۶۰۰ شهروند یک سینما) اکران شده اند که از ۳۸۸۵ پرده برای فیلم “تک تیرانداز آمریکایی” کلینت ایستوود بوده تا تک پرده برای فیلم های انتهای جدول اکران . (البته به نظر می رسد که بین ۳ تا ۵ هزار سینما این هفته به دلایل مختلف فعالیت نداشته اند اما تعداد دقیق کل سینماهای آمریکای شمالی را نمی دانم!)
این یک آخر هفته کاملاً معمولی بوده بعد از یک هفته کاری معمولی و قبل از یک آخر هفته هیجان انگیز برای کسانی که در انتظار آغاز اکران دو فیلم پر طرفدار “پنجاه پنجره خاکستری” و “مرد پادشاه : سرویس مخفی” می باشند . یک آخر هفته کاملاً معمولی که ۸۹ فیلم اکران شده در آن روی هم کمی بیش از ۱۵۲ ملیون دلار در گیشه سینماها فروش داشته اند . یعنی هر سینما در این آخر هفته بطور میانگین ۳۶۰۹ دلار بلیط فروخته که با میانگین قیمت بلیط ۸ دلار و ۳۰ سنتی حال حاضر سینماهای آمریکا می توان تخمین زد در این آخر هفته حدوداً ۱۸ ملیون و ۳۰۰ هزار شهروند آمریکایی برای تماشای فیلم به سینماها رفته اند!
و باز هم تاکید می کنم که این یک آخر هفته کاملاً معمولی بوده و حتی هفته آینده هم که پیشبینی شده بیش از ۲۰ ملیون شهروند به سینما بروند هم یک آخر هفته کاملاً معمولی خواهد بود!
در این آخر هفته کاملاً معمولی “باب اسفنجی : اسفنجی خارج از آب” که با بودجه ۷۴ ملیون دلاری ساخته شده با فروش افتتاحیه ۵۵.۳ ملیون دلار صدرنشین شد . فیلم ضد اسلامی ایستوود که با بودجه ۵۹ ملیون دلاری تولید شده در هفتمین هفته اکران ۲۳.۳ ملیون دلار فروخت تا مجموع فروشش در سینماهای آمریکای شمالی به رقم ۲۸۱.۴ ملیون دلار برسد . فیلم ۱۷۶ ملیون دلاری “صعود ژوپیتر” ساخته واچفسکی های ناقص الخلقه با فروش افتتاحیه ۱۸.۴ ملیون دلار سرش را به سنگ کوبیده و فیلم ۹۵ ملیون دلاری “هفتمین پسر” هم که پس از لو رفتن نسخه کامل آن روی اینترنت دو سال اکرانش به تعویق افتاد تا بعضی قسمت هایش را تغییر دهند فروش افتتاحیه ۷.۲ ملیون دلاری داشته و …

حالا همه این آمار و ارقام را با سینمای پر مدعا و پر دعوای خودمان مقایسه کنید و ببینید برد با چه کسانی است؟

نویسنده : امین

bamn-f.blogfa.comx
amin_saleh_rayan@mailfa.co

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام خدمت جناب امین همین باب اسفنجی با تمرکز و حرفه ای گری ساخته شده و دوستان گفتن از شادابی خاصی برخورداره-اما فیلم ضد اسلامی ایستوود همین فیلم ساخته فردی هست که شخصیتی قاتل رو انتخاب کرده یک قاتل تمام قد بزرگ اما به حدی خوب پرداخت شده که شما یک قهرمان کامل رو میبینید گفته میشه که کریس کایل در مجموع موفق به انهدام ۱۶۰ هدف زنده در عراق شده ( البته برخی معتقد هستند که این عدد به مراتب بیشتر بوده ) با اینحال کایل پس از بازگشت به ایالات متحده و قرار گرفتن در کنار خانواده روزگار خوشی را سپری نکرد و در نهایت به طرز مشکوکی به دست فردی که وی قصد کمک به او را داشت کشته شد تک تیر انداز آمریکایی به خوبی تونسته زوایای پنهانی شخصیت یک سرباز در جنگ رو به تصویر بکشه البته ایستوود اون قاتل رو جوری پرداخت کرده و از کوپر بازی گرفته ایستوود از کریس کایل قهرمانی بی نقص ترسیم کرده که مایه افتخار یک کشور و سمبل اخلاق و رفتار ناسیونالیستیه!!!« تک تیرانداز آمریکایی » را در مجموع می توان یک اثر تبلیغاتی در ستایش جنگ آوری نظامیان آمریکایی در عراق دانست. ایستوود در آخرین ساخته اش اثری جذاب و پرتنش خلق کرده که به راحتی می تواند بر هر تماشاگری تاثیر بگذارد و مخصوصاً چند دقیقه آخر فیلم که این روند را بطور کامل به انتها می رساند. در « تک تیرانداز آمریکایی » هیچ یک از سیاست های جنگ آورانه ایالات متحده مورد انتقاد قرار نمیگیرد و به نظر می رسد که هیچکس به اشتباهات احتمالی کریس کایل در انجام وظایفش با توجه به اظهارات عجیب و غریبش درباره عراقی ها، اعتقادی ندارد. لذت بردن از « تک تیرانداز آمریکایی » کار مشکلی نیست اما ما نتونستیم چنین فیلمی بسازیم…

  • فیلم ۱۷۶ ملیون دلاری “صعود ژوپیتر” ساخته واچفسکی های ناقص الخلقه با فروش افتتاحیه ۱۸.۴ ملیون دلار سرش را به سنگ کوبیده!!! این حرف رو با احساس گفتی

  • ببخشید آقای فروتن ، یادم افتاد توی محاسبه تعداد جمعیت تقسیم بر تعداد سینما اصلاً کانادایی ها رو آدم حساب نکردم!!! با جمعیت کانادا می شود “هر سینما برای ۸۴۰۰ شهروند” .

  • شرمنده که واقعیت ها رو میگم. اونقدر این عنوان های سینمایی ایرانی که توزیع میشوند بی محتوا هستند و مزخرف و همچنین فیلم پایان درستی نداره (مخاطب باید خودش پایان فیلم رو بسازه). چپ و راست هم تله فیلمهای مزخرف میاد. چقدر مردم اعتماد کنن؟؟؟؟؟ تجریش ناتمام – راز خانه بهجت – رد کارپت – ابله – عشق تعطیل نیست . طبقه حساس (کجای این فیلم کمدی بود؟؟؟؟) دربست آزادی – ماشین مشدی ممدلی – ماه عسل یونانی – سه نفر روی خط – افسون گل یخ و…….

  • با سلام
    قرار نیست باب اسفنجی ۲۰۱۵ توسط موسسه ای دوبله و عرضه گردد؟
    البته باید دوبله این انیمشن با نهایت ظرافت و دقت انجام گردد همینطور سانسور های این انیمیشن که احتمالا زیاد است طوری سانسور گردد که حوصله سربر نبوده و بینندگان را از خود زده نفرماید…
    در ادامه شما را به لینکی از وبلاگ مترجم خوب کشورمان آقای مسعود میراسماعیلی دعوت میکنم:
    http://pishemabia.blogfa.com/post-288.aspx

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید