روزانه های سینمایی

متهم؛همفری بوگارت بازیگر سینما

یکی از کارهای خوب جشنواره امسال فجر این بود که قبل از نمایش فیلم اصلی، فیلم کوتاهی که با مشارکت وزارت ارشاد ، بهداشت و سازمان سینمایی ساخته شده است، به نمایش در می آمد. این فیلم در مذمت استعمال دخانیات است. رامبد جوان در این اثر کوتاه با هنرمندی هر چه تمام و در قالب چند تیپ، مخاطبان را از نزدیک شدن به دود و دم سیگار و قلیان پرهیز می دهد.

با این حال از جشنواره سال گذشته تا دوره اخیر در بسیاری از فیلم های تولید شده، مصرف سیگار توسط بازیگران محدودیت گذشته را ندارد و روشن کردن سیگار نه فقط شخصیت منفی بلکه سایر کاراکترها را هم در بر می گیرد. ایضا شخصیت های زن هم به فراخور حس صحنه سیگاری می گیرانند تا نشان دهند، از مردان سینما کم نمی آورند.

به هر حال با شرحی که برای آنونس و فیلم کوتاه مضرات مصرف دخانیات رفت، بهتر است که این کار ابتدا از سینما و سینماگران آغاز شود تا مردم نیز به آنها اقتدا کنند. در فیلم کوتاه ساخته شده رامبد جوان بر روی عکسی از همفری بوگارت که مشغول کشیدن سیگار است، می گوید خدا رحمت کنه همفری بوگارت را که خیلی ها را به کشیدن سیگار مشتاق کرد. با همین استدلال اگر مصرف سیگار مثل گذشته در فیلم های ایرانی باب شود و قبح آن ریخته شود، این بار بازیگران وطنی الگوی نسل جوان می شوند و جمعیت سیگاری های جوان رو به فزونی خواهد گذارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید