روزانه های سینمایی

از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن

این پست نگاهی گذرا دارد به فیلم های شبکه نمایش خانگی در دیماه

به موجب تقویم ماه دی به روز پایانی رسید و پرونده توزیع عناوین ایرانی و خارجی در این ماه نیز بسته شد. در دیماه به جز روال معمول عرضه فیلم های ایرانی و خارجی، دو قسمت از سریال ابله نیز در مراکز عرضه از مشتریان دلبری کردند. شبکه از نیمه مهر ماه جاری به خود سریال ندیده بود.

در این ماه بعد مدت ها دوباره سر و کله فیتیله ایها پیدا شد و برنامه تازه ای را به بچه ها هدیه کردند. شاید عرضه دو قسمت از کوچه مروارید باعث شده باشد، تهیه کننده فیتیله ایها فیلش یاد هندوستان کرده و به صرافت استفاده مجدد از ظرفیت شبکه افتاده باشد. چهار سال از عرضه نخستین قسمت از جٌنگ نمایشی و سرگرم کننده تیم فیتیله ایها در شبکه نمایش خانگی می گذرد.

در ماهی که گذشت ۶ فیلم سینمایی ایرانی در شبکه رونمایی شدند. از ابتدای سالجاری تاکنون بیشترین تعداد فیلم ایرانی مربوط به ماه آذر با ۹ فیلم می باشد. به نظر می رسد با شروع توزیع نخستین قسمت های مجموعه عشق تعطیل نیست از بهمن ماه، فضا برای خودنمایی عناوین ایرانی تنگ تر شود و توزیع فیلم های جدید ریسک بیشتری را برای ناشران به همراه آورد.

در ماهی که پشت سرگذاشتیم، فیلم های موسسه رسانه های تصویری بر خلاف یکسال اخیر که عموماً از سوی تصویر دنیای هنر پخش می شدند، این بار سر از ناوگان پخش هنرنمای پارسیان درآوردند.

گفته می شود؛ با قطعی شدن تغییر ماموریت های موسسه رسانه های تصویری، هنرنمای پارسیان ده عنوان از فیلم های ایرانی آن موسسه را یکجا خریداری کرده است. فیلم هایی که وفق قرارداد منعقده، تا پایان با لوگوی مشترک هنرنما و رسانه های تصویری در بازار دیده خواهند شد. یک مرد یک شهر و امروز اولین سری فیلم ها از خرید جدید موسسه هنرنمای پارسیان بودند. به این ترتیب در سال ۹۳ موسسه رسانه های تصویری و هنرنمای پارسیان به ترتیب در جایگاه اول و دوم تامین بیشترین فیلم سینمایی ایرانی شبکه قرار می گیرند.

در یک جمع بندی اگر چه آمار دقیق و شفافی از میزان کالای فروخته شده از عناوین ایرانی دیماه شبکه فعلاً در دسترس نمی باشد، با این حال این احتمال که رد کارپت (قرن جدید) گوی سبقت را از ۵ رقیب دیگر ربوده باشد، زیاد است.

از ۷۵ فیلم داستانی ویدیویی که در سال ۹۳ و تا این تاریخ در شبکه عرضه شده اند، سهم دیماه ۷ فیلم از این نوع بیشتر نبود. اردیبهشت امسال بهشت فیلم های ویدیویی بود.! در این ماه بطور بی سابقه ای ۱۳ عنوان فیلم بر پیشخوان های فروش نشستند. روزانه های سینمایی پیش از این در یادداشتی از احتمال توزیع ۸۰ عنوان فیلم ویدیویی در طول سال ۹۳ خبر داده بود که به طور قطع و یقین این رقم تا ۱۰۰ عنوان هم قابل افزایش خواهد بود.!

موازی کاری در صدور پروانه نمایش برای انیمیشن های خارجی کماکان ادامه دارد و چون گذشته انیمیشن سهم بازار بیشتری را از آن خود کرد. هنرنمای پارسیان و تصویر دنیای هنر با همه گزیده کاری در زمینه انیمیشن قدرت رقابت با رقبای پرشمار نرم افزاری را ندارند. پمپاژ عناوین معروف و پولساز و عمدتاً فاقد کیفیت از سوی شرکت های نرم افزاری یکی از عوامل آشفتگی بازار نمایش خانگی در این سالهاست. به موجب مقررات؛ سازمان سینمایی مسئول اصلی و انحصاری آثار سینمایی است، فارغ از انکه آن آثار بر چه حاملی ارائه شده باشند. سازمان سینمایی شانس آورد که اوایل دهه هفتاد با شیوع استفاده از فرمت ویدیویی مرکزی برای مدیریت رسانه های ویدیویی در مقابل آن سبز نشد و امور ویدیویی را از سینمای ۳۵ میلیمتری جدا نکرد.!

سوای انیمیشن؛ دوستداران سینمای جهان در نخستین ماه زمستان یک چشم شان به آسمان و چشم دیگرشان به ویترین دو موسسه قرن ۲۱ و پس از آن سینما ۲۴ بود. سینما ۲۴ با عرضه نسخه ی پالایش شده از گرگ وال استریت، واکنش هایی را در جامعه رسانه ای برانگیخت.

 بهمن در پیش و نزول برکات الهی و رضایت مخاطبان سینما ویدیو تمنای همه ماست.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید