روزانه های سینمایی

خریدار باشید، عشق تعطیل نیست-ویرایش دوم

هفته گذشته مهرانه مهین ترابی بازیگر مجموعه “عشق تعطیل نیست” که برای نمایش خانگی تولید می شود، از توقف پروژه تا اطلاع ثانوی خبر داد و جالب تر آنکه هیچیک از عوامل سریال در صدد تکذیب این اظهارات برنیامدند.

خبرهای تایید نشده در همین رابطه حکایت از این دارند که ادامه سرمایه گذاری برای تولید و پخش این سریال منوط به آن است که مخاطبان از ۴ قسمت اول این مجموعه استقبال کنند؛ در غیر اینصورت مجموعه ناتمام باقی خواهد ماند.

“عشق تعطیل نیست” به کارگردانی بیژن بیرنگ نگاهی به سریال پر طرفدار آمریکایی فرندز دارد و در نوع روایت متاثر از آن است؛ چیزی که بیرنگ منکر آن نیست. بیرنگ پیش از این نیز “شام ایرانی” را بر اساس برنامه تلویزیونی بفرمایید شام که در تلویزیون های چند کشور جهان پخش می شد برای نمایش خانگی ساخت و در برابر منتقدان به خوبی ایستاد و از نسخه ایرانی کار خودش دفاع کرد.

برنامه ریزی برای ساخت یک سریال مشروط به استقبال از قسمت های نخستین آن اگر چه برای اولین بار در نمایش خانگی رخ می دهد ولی فصل سوم “قلب یخی” نیز پس از توزیع سه قسمت به دلیل پاسخ سرد مشتریان مدتها متوقف ماند و سرانجام با وساطت و فشار افکار عمومی و مرجع نظارتی، با پخش قسمت های باقیمانده به سرانجام رسید

به هر حال اگر خبرهای منتشر شده در باره “عشق تعطیل نیست” صحت داشته باشد، ممکن است در فروش چهار قسمت اول سریال تاثیر منفی بر جا بگذارد و مشتریان از بیم آنکه کار ناتمام بماند از خرید آن منصرف شوند. تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سریال اگر قصد افشای تصمیم خود را نداشتند و منتظر بودند تا بازار روال طبیعی خودش را حفظ کند، حالا با اظهارات یکی از بازیگران مجموعه، شرایط دشواری را پیش روی خود می بینند.

بنا بر اعلام شرکت ریز موج سیستم؛ پخش قسمت اول سریال با بازی ستارگان سینمای ایران از هفته آینده آغاز می شود و با توجه به شرایط حاکم بر بازار پیشاپیش نمی توان واکنش امیدوار کننده ای را از مخاطبان انتظار داشت. از یاد نبریم استقبال خریداران از قسمت اول مجموعه “ابله” در دو هفته گذشته خیلی دلگرم کننده نبوده است؛ البته این بدان معنا نیست که سریال بینندگان کمی داشته است، همانطور که گفته شد در ارزیابی فروش محصول، خریداران نسخه اریژینال اثر در نظر گرفته می شوند. پس اگر  شرط و شروطی که برای ادامه تولید سریال به تهیه کننده “عشق تعطیل نیست” نسبت می دهند، صحت داشته باشد، این پرسش به میان می آید که چه تیراژی از محصول باید در بازار بفروش برود تا رضایت وی را جلب کند. در بازاری که معدود فیلم های پر فروش اکران سینماها به زحمت تیراژی در حدود نیم میلیون نسخه دارند و سایر عناوین با تیراژی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نسخه تکثیر می شوند، شمارگان مورد نظر تهیه کننده سریال جدید چقدر است؟

آیا سرمایه گذاران از این واقعیت اطلاع دارند که پس از موفقیت تکرار نشدنی “قهوه تلخ”، هیچ مجموعه دیگری نتوانست به آستانه رکوردهای آن سریال برسد؟ مفاد اطلاعیه اخیر اتحادیه صنفی موسسات ویدیو رسانه که هفته گذشته منتشر شد؛ از کاهش ۸۰ درصدی فروش نسخ تکثیر شده فیلم ها در دهه ۹۰ نسبت به دهه هشتاد، پرده برداشت. این واقعیت به خوبی روشنگر راه سرمایه گذارانی است که قصد دارند تا سریال های جدیدی برای نمایش خانگی تولید کنند. این عده باید بدانند که پخش آگهی و هر گونه اطلاع رسانی در باره سریال های شبکه نمایش خانگی کماکان در رسانه ملی ممنوع است و عامه مردم قبل از خرید سریال ها هیچ آگاهی و اطلاعی از کم و کیف آن ندارند.

بنابراین تا قبل از اینکه سرمایه گذاران نحوه برخورد مخاطبان را با مجموعه جدید تولید شده ارزیابی کنند و سپس در باره ادامه تولید سریال تصمیم گیری کنند، مختصات شبکه را بر اساس پارامترهای مشخصی می توان شناخت و با مطالعه بازار، برآوردی از موفقیت یا خدای ناکرده شکست یک پروژه بدست آورد. لطفاً برای اینکه عشق را تعطیل نکنید، تحقیق را به مرخصی نفرستید.!

 ویرایش دوم: بنابر اعلام مشاور رسانه‌ای پروژه، توقف تصویربرداری طی دو هفته گذشته برای آماده‌سازی قسمت‌های جدید بوده و خلاف شایعات منتشر شده تصویربرداری سریال از نیمه دوم بهمن ماه با حضور مهنار افشار و محمدرضا گلزار در شهرک سینمایی آغاز می‌شود.(منبع سینما پرس)

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • به نظر بنده ” أبله” یکی از بهترین سریالهایی است که در شبکه خانگی توزیع می شود هم از نظر کیفیت و هم از نظر بسته بندی هم روی والت و هم پشت والت همه چیز عالی است .موسسه تصویر گستر پاسارگاد یکی از بهترین کارهایی که کرده این است که در یک مجموعه نمایش خـانگی حدودا یدونه نماهنگ هست و انیمیشن است و معرفی موسسه تصویر گستر پاسارگاد – پخش سریال – أبله تر و….. خیلی بالاست و به طور شگفت انگیز بچه ها هم به خاطر پوستر روی شیشه ها که اطلاع رسانی کرده شده که انیمیشن و أبله تر و… میان میــخرن …!
    منتظر مجموعه ” دوم ” أبله باشید … ما هم منتظر هستیم …

    • دلت خوشه فواد؟راستی تو ۲۴ ساعته توو وبسایت آقای فروتنی خسته نمیشی؟کارت چیه؟شغلت چیه؟بچه مایه داری؟

      • ما همبستگان این صنف مامنی بهتر از این تارنما سراغ نداریم. ربطی هم به مایه یا چیز دیگه که تو ذهن شماست نداره. همین که بی پروا دیدگاهامون رو به اشتراک میذاریم کمی روانمون راحت تر میشه ، چه اشکالی داره آنلاین با دوستان دیگر در سراسر ایران در اتباط باشیم؟

      • سیروان جان!
        تأسف بهتره به این کامنت بگیم نه متأسفم … شما و امثال شما ها هستند که فرهنگ جامعه را تخریب می کنند . مگر چه می شود کمی فرهنگی حرف بزنیم …! دیگر نمی توانم بیشتر از این صحبت کنم چون وقتی برای امثال شما ها ندارم .!؟!

  • به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی در جلسه ۲۱ دی شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، با عرضه فیلم های” خواب زده ها”به تهیه کنندگی رحمان سیفی آزاد و کارگردانی فریدون جیرانی، “میهمان داریم” به تهیه کنندگی حوزه هنری و کارگردانی محمد مهدی عسگرپور، “یلدای مینا” به تهیه‌کنندگی اسرافیل علمداری و کارگردانی احسان حاجی صفری، ” ابله/ قسمت ۳″ به تهیه کنندگی تصویر گستر پاسارگاد و محمد مسعود و کارگردانی کمال تبریزی و “کوچه مروارید /قسمت ۴” به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سالار زهی موافقت شد.

    همچنین در این جلسه با عرضه ۶عنوان فیلم خارجی نیز موافقت به عمل آمد.
    و همینطور مجموعه ” دوم ” سریال أبله طبق آخرین اطلاعات در صدر توزیع موسسه تصویر گستر پاسارگاد در سراسر کشور توزیع شده است . ساعتش رو بلد نیستم ولی ارسال شده .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید