روزانه های سینمایی

احیای شبکه نمایش خانگی نیازمند آئین‌نامه بروز و شفافیت در مدیریت

چرا خبری از تشکیل ستاد صیانت از محصولات سمعی بصری نیست؟/ ستادی با آئین نامه ۴۵ سال قبل!

روزانه های سینمایی: ما که عقل مان قد نداد منظور نویسنده خبر خبرگزاری فارس از تیتر بالا و آیین نامه ۴۵ سال پیش چیست؟ مگر نیم قرن پیش  هم تکثیر و کپی غیر مجاز رواج داشته است!؟ احتمالا منظور نویسنده نوقلم قانون حمایت از مولفان و مصنفان می باشد که موضوع آن چیز دیگری است و ربطی به آیین نامه سال ۱۳۸۳ ندارد. آیین نامه ای که دقیقا معلوم نیست مصوب کجاست و در چه منبعی قابل جستجوست  . همچنین طی ۳۳ ماهی که افتخار خدمت در اداره کل نمایش خانگی در دولت گذشته را داشتم، به یاد نمی آورم از بنده دعوتی برای شرکت در جلسه ستاد صیانت و یا ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز به عمل آمده باشد.!

خبر را بخوانید:

در حالی ۵۰ روز از حکم حجت الله ایوبی برای «سید‌مصطفی ابطحی» به عنوان دبیر کل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری می‌گذرد که عدم تشکیل این ستاد و آئین‌نامه قدمی و بروز نشده دو چالش بزرگ ابطحی به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، ۲۴ دی‌ماه ۹۳ حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، سید مصطفی ابطحی را به عنوان دبیر کل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری منصوب کرد؛ اما با گذشت ۵۰ روز از این انتصاب هنوز نه خبری از تشکیل جلسه ستاد صیانت است و نه اصولا اعضای آن مشخص شده‌اند. اعضای ستادی که تشکیل بموقع آن و تجدید نظر در قوانین و آئین‌نامه‌های قدیمی این حوزه می‌تواند به احیای دوباره شبکه نمایش خانگی که این روزها نفس‌هایش بیش از هر زمان دیگری به شماره افتاده کمک کند.

دیگر وضعیت اسفناک شبکه نمایش خانگی برای همه علاقه‌مندان سینما مثل روز روشن است،شبکه نمایش خانگی که روزگاری نه چندان دور به مامنی برای تامین سرمایه‌ سینماگران و یا حداقل محلی برای بازگشت بخشی از سرمایه بود این روزها نه تنها از سوددهی بخصوص در مورد محصولات ایرانی مدت‌هاست فاصله گرفته بلکه تیراژ آن نیز به طرز باورنکردنی و عجیبی روز به روز در حال کاهش است و در این شرایط با تنفیذ مسولیت‌های دبیر ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری وزارت ارشاد(با مسولیت سعید جابری انصاری) به ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری علاقه‌مندان سینما منتظر هستند تا بالاخره یک روزنه امید در این بخش دیده شود، اما هنوز با وجود گذشت ۵۰ روز نه تنها اتفاق جدیدی در این حوزه رخ نداده بلکه اعضای این ستاد نیز هنوز مشخص نشده‌اند.

آیین‌نامه ستاد مبارزه با قاچاق محصولات سمعی و بصری که در حال حاضر وجود دارد مصوب ۱۱ دی ماه ۱۳۴۸ است، یعنی متعلق به ۴۵ سال قبل و این آئین نامه ۱۰ سال قبل در شهریور ماه ۱۳۸۳ مورد بازنگری قرار گرفت.طبق همین آئین نامه ستاد مبارزه با قاچاق فیلم‌های سینمایی جهت صیانت از حقوق مالکان فیلم‌های سینمایی ایرانی و صیانت از صاحبان حقوق سینمایی و ویدئویی فیلم های خارجی مجاز جهت پیشگیری از اقدامات مجرمانه و جلوگیری از عرضه فیلم‌های غیر مجاز و غیر اخلاقی هستند و اعضای آن عبارتند از:

۱- معاون امور سینمایی و سمعی و بصری

۲- رییس نیروی انتظامی تهران بزرگ

۳- مدیر کل نظارت و ارزشیابی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری

۴- مدیر کل حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۵- مدیر کل توسعه و همکاری های سمعی و بصری معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری

۶- مدیر کل اماکن نیروی انتظامی

۷- مدیر کل مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی

۸- معاون دادستان کل کشور

۹- معاون دادستان تهران و رییس مجتمع قضایی کارکنان دولت و رسانه‌ها

۱۰- رییس شورای مرکزی اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم ایران

۱۱- دبیر انجمن ویدئو رسانه های کشور

پر واضح است که اگر قرار باشد در سال ۹۳ و با تغییراتی که در مدت ۱۰ سال اخیر در جامعه و بخصوص حوزه نمایش خانگی صورت گرفته ستاد صیانت تشکیل شود باید هم در اعضای آن تجدید نظر شود و هم در نحوه فعالیت‌ ان تا بتواند گامی موثر و محکم در مبارزه با قاچاق محصولات سمعی-بصری بردارد. به عنوان مثال با توجه به اینکه جایگاه رئیس سازمان سینمایی از معاون سینمایی بالاتر است مشخص نیست اما در صوت تشکیل این ستاد همچنان ایوبی عضوی از ان خواهد بود و یا همانطور که در صدور حکم ابطحی به گفته سخنگوی ارشاد از اختیاراتش استفاده کرده، اینبار هم براساس اختیاراتش کسی را جایگزین خود در این ستاد خواهد کرد.

مساله دیگری که در ۶-۷ سال اخیر همواره محل منازعه و اختلاف نظر در سینما بوده است بحث صنف تهیه‌کنندگی است که در آئین‌نامه موجود از رییس شورای مرکزی اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم ایران نام برده شده است و باید دید اگر سازمان سینمایی بخواهد نمایندگی از تشکل تهیه‌کنندگی در سینمای ایران را به عضویت این ستاد درآورد بین شورای عالی تهیه‌کنندگان و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان(اتحادیه سابق) کدام یک را انتخاب می‌کند که همین موضوع با توجه به اهمیت نمایش خانگی و گردش مالی این بخش می‌تواند آغاز یک دعوای جدید در سینمای ایران باشد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه مدیرکل نمایش خانگی نیز قاعدتا یکی از اعضای این ستاد است باید دید چقدر مسولیت‌های مدیر کل و دبیر ستاد صیانت در تکمیل وظایف همدیگر قرار دارد، و اگر قرار باشد مانند اتفاقی که در رسانه‌های تصویری افتاد دو پادشاه در یک اقلیم بگنجند، وضعیت نمایش خانگی نیز به سرنوشت رسانه‌های تصویری منجر خواهد شد.

به هرحال حجت‌الله ایوبی این روزها مسولیتی را برگردن «سید مصطفی ابطحی» که همزمان قائم مقام اقتصاد سینما و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی است نیز قرار داده که گرفتن نمره قبولی با توجه به پیچیدگی‌های شبکه نمایش خانگی و نفوذ عجیب مافیای قاچاق در بخش‌های مختلف این حوزه  با توجه به سود سالانه ۵۰۰ میلیارد تومانی، سخت به نظر می‌رسد. مگر اینکه مدیران سازمان سینمایی و شخص ابطحی دبیر کل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری از این فرصت ۵۰ روزه برای برنامه‌ریزی اساسی در این بخش نهایت استفاده را کرده باشند.    

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام
    شاهکاردیگه ای از فانوس خیال.عنوانی امروزتوزیع کرده به اسم قاتل قراردادی با با زی جت لی…..جالب اینجاست این عنوان قبلا توسط موسسه رسانه به اسم قاتل حرفه ای پخش شده.نکته جالب خلاصه فیامه که پشت والت نوشته .کاملا با خلاصه ای که دروالت قاتل حرفه ای نوشته متفاوته وسال تولید هم ۱۳۹۳ ذکرشده اینقدرحول بودند رو سال شمسی نوشتند.درشت هم نوشته شده پخش اول!
    آقای فروتن مرجعی جهت رسیدگی به این تخلفات وجودنداره.این شرکت دیگه واقعا…پیشنهادمیکنم نمایندگان کل این عنوان رو مرجوع کنند. شرکت رو هم … فکرکنم اقای امین هنوز این عنوان رو خریداری نکردندتااظهارنظرکنند

    • بنده کلاً از بعد ردکارپت هنوز بازار نرفتم! این چند روزه خیلی گرفتاری داشتم . اما فردا (چهارشنبه) حتماً می رم و این موردی رو هم که گفتید به نمایندگی تذکر می دهم . ممنون .

  • مــژده – مـــژده :
    اولیــن مجموعه سریال أبله در طی تماس همکاران بنده امروز : دوشنبه مورخه : ۱۳۹۳.۱۰.۱۵ بعد از ظهر ساعت : ۱۷.۰۰ توسط اتوبوس ( تیپاکس ) و به برخی استانها با هواپیما ارسال شده است و به دلیل زمستان و هوای نا مساعد تمامی توزیع ها به صورت اتوبوس ( تیپاکس ) و یا از طریق پست ارسال می شود .
    توزیع اولین مجـموعه : فردا شب به دستمون میرسه و صبح ساعت : ۱۱ پخش تا ساعت ۱۷.۰۰ ما برای هر سریال در نمایندگی مان ساعت تعییــن می کنیـم …
    ۱۷ دی اولین مجموعه “”” أبــله “”” .

  • سلام آقای فروتن
    امروز معاونت سیاسی و خبری جدید صدا و سیما انتخاب شد…
    به نظر شما معاون جدید می توانند رسانه میلی را به ملی بازگرداند…

    • آقا سید معاون سیاسی از مجموعه پست های سازمان حذف شد و عنوان آن به معاون خبری تغییر یافت. البته این بدان معنا نیست که از این پس در گزینش و تولید و پخش خبر رویکردهای سیاسی مد نظر نخواهد بود زیرا هر بنگاه خبری و رسانه ای خواه ناخواه بر اساس اصول و سیاست های از پیش تعیین شده ای حرکت می کند. می توان در دوره پیش روی امید داشت که شائبه سوگیری در خبرها کمتر دیده شود و یا لااقل گل درشت به چشم نیاید. به قول مشاور رئیس جمهور می توان انتظار داشت اخبار صدا و سیما سیاست محور نباشد.
      تقویت مولفه های وحدت ملی، پرهیز از شقه شقه کردن اقشار مردم و رعایت عدالت و مساوات در بیان دیدگاه های همه گروههای وفادار به نظام و قانون اساسی می تواند رویش تازه ای را در مخاطبان صدا و سیما پدید آورد.

  • علارق م(علیرغم) اطلاعیه های صنفی و شکایات موسسه های فیلمسازی و ویدیو رسانه از رواج قاچاق وکپی فیلم های شبکه نمایش خانگی در میادین و ایستگاهای مترو و سایت های ایترنتی متاسفانه ستا د صیانت و حمایت از آثار فرهنگی در خواب زمستانی فرو رفته است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید