روزانه های سینمایی
امنیت سرمایه، آنم آرزوست

امنیت سرمایه، آنم آرزوست

در یک ماه اخیر سه فیلم از رضا عطاران در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. فیلم داستانی “نشانی” و  دو فیلم سینمایی “کلاشینکوف” و “رد کارپت” که فصل مشترک هر سه، حضور و درخشش رضا عطاران بازیگر محبوب این سالهاست. بازیگری که در اصل شهرتش را وامدار تلویزیون و سریال های مناسبتی آن بویژه ماه رمضان است.

کپی کارهای خوش سلیقه که مدام به فکر تهیه و تکثیر به قول خودشان کالکشن هستند، این بار به بهانه توزیع این سه فیلم نسخه ای را دست و پا کرده اند که هر سه فیلم در یک دی وی دی در بازار به مردم فروخته می شود. قیمت این آلبوم! فقط هزار تومان است.

شاید در نگاه اول این اقدام امر چندان نوظهوری نباشد و پیش از این هم کارهای مشابهی با همین سبک و سیاق در بازار غیر مجاز به وفور دیده شده باشد، اما در شرایط کنونی که دو ستاد یکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگری بصورت تخصصی در سازمان سینمایی، مبارزه با تخلفات رایج در شبکه را پیگیری می کنند، نباید اینگونه اقدامات مجرمانه بصورت علنی در گوشه و کنار دیده شود.

در فصل پاییز متاسفانه کمتر خبری از بازدید و بازرسی های معمول که بصورت مشترک بین صنف و ستاد صیانت انجام می شد، شنیدیم و عدد و رقمی هم از کشفیات بازگو نشد. بی شک با توجه به اینکه تا پایان سال بازار تنوع بیشتری را از حیث فیلم و سریال شاهد خواهد بود، کپی کاران هم طمع بیشتری می کنند و ضرر و زیان مضاعفی را به سرمایه گذاران در زنجیره ارزش شبکه تحمیل خواهند کرد.

سخنگوی وزارت ارشاد که درعین حال معاون حقوقی دستگاه هم هست، تاکنون یکبار در باره تخلفی که چهار موسسه و شرکت درگیر آن بودند، صحبت کرده است و سایر مصادیق مجرمانه در حوزه نمایش خانگی را برنشمرده است.(اینجا) وی به بارگذاری غیر قانونی محصولات شبکه در فضای مجازی اشاره ای نکرده و ماموریت خاصی به ادارات کل ارشاد سراسر کشور جهت تشدید فعالیت های نظارتی بر مراکز عرضه محصولات فرهنگی ابلاغ ننموده است.

برای آنکه مقابله با سرقت های فرهنگی مسئله و دغدغه همیشگی مراجع مسئول نظارتی باشد، باید تشکل های مختلف صنفی بصورت جداگانه و ادواری با ارائه اطلاعات و مستندات، هشدارهای لازم را داده و خواستار تدابیر لازم برای صیانت شغلی خویش گردند. این شعر را که دیگر جنبه ضرب المثل به خود گرفته است، به یاد داشته باشیم:

از دل برود هر آنکه از دیده برفت!

معضلات ریشه ای و سرمایه سوز شبکه مرتباً و به اشکال مختلفی باید در گوش مسئولان امر گفته و تکرار شود تا هیچگاه از یاد و خاطر آنها نرود و دریچه ذهن شان به روی آن گشوده باشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • هماگونه که پیش از این پیشنهاد داده بودم ، می توان گروهی ایجاد کرد متشکل از نمایندگان همه شرکت ها به همراه ضابطین قضایی ، برای کشف و مبارزه با کپی ها و همچنین تشکیل گروهی برای کشف سایت های متخلف دانلود عنوان های شبکه و معرفی آن ها به مراجع قضایی و یا فیلتر کردنشان.
    هرچند این کار بستگی به اندازه عزم شرکت ها و وزارت ارشاد دارد. چیزی که من تا به حال ندیدم.

  • تمامی مشخصات سریال جدید شبکه نمایش خانگی با نام أبله:
    ۱- ۲۶ قسمت
    ۲-تاریخ توزیع اولین قسمت سریال : ۱۷ دی ماه سال ۱۳۹۳ .
    ۳- همراه با پخش سریال عنوان های متعددی با نام : أبله تر که با نشستن یکی از عوامل صحنه یا بازیگر در آن به گفت و گو می پردازند .
    ۴- قیمت : ۳۰۰۰ تومان ( طبق اعلام روابط عمومی موسسه ).
    – در روی هر پوستر تاریخ توزیع قسمت بعدی را ذکر خواهند کرد .( به احتمال زیــاد ).
    تشکر / محمدی -ارومیه

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید