روزانه های سینمایی

اتحادیه: کمر به نابودی نمایش خانگی بسته اند-ویرایش دوم

هنوز چند روزی از اطلاعیه اتحادیه موسسات ویدیو رسانه در انتقاد از شرایط حاکم بر نمایش خانگی نگذشته است که پیش از ظهر امروز بیانیه شدید اللحن دیگری از از سوی اتحادیه مذکور در اختیار رسانه های گروهی قرار گرفت.

این بیانیه حاوی سه نکته مهم است؛ ۱-عذرخواهی از مردم به نیابت از دولت! ۲-بی تدبیری مسئولان امر از توقف پروانه نمایش آن دسته از فیلم های میجر که قابل خرید نیستند ۳-انتقاد از عدم رعایت شایسته سالاری در انتصاب مدیران در بدنه سازمان سینمایی

انگیزه انتشار بیانیه اعتراض اتحادیه توزیع دو عنوان انیمیشن در شبکه بدون دریافت پروانه توسط شرکت های مشخصی است که پیش از این هم تخلفاتی را مرتکب شده بودند. بخوانید:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران ظرف ۴۸ ساعت گذشته دو عنوان انیمیشن غیر مجاز با نامهای: هواپیماها ۲ و اسکوبی دو و معمای کشتی که با سوء استفاده از هولوگرام صنفی و در تیراژ گسترده توسط دو شرکت ویدئو رسانه و یک شرکت پخش به طور گسترده در سراسر کشور توزیع شده اند خبر داد.

 برپایه این گزارش به محض دریافت اطلاعات و مستندات مربوط به توزیع دو عنوان یاد شده رهگیری شماره      سریال های هولوگرام های صنفی نصب شده بر محصولات فوق آغاز و مشخص شد هولوگرام ها توسط یکی از شرکتهای ویدئو رسانه و برای محصول مجاز دیگری درخواست شده است. ضمن اینکه پیگیری های بعدی از عاملان عمده توزیع محصولات نمایش خانگی و برخی اطلاعات مندرج بر روی والت لوح های فشرده محصولات توزیع و تولید شده مشارکت یک شرکت دیگر ویدئو رسانه و یک شرکت توزیع مویرگی را نیز به اثبات رساند در نتیجه مجموعه گزارش های دریافتی در نشست  اضطراری هیات مدیره اتحادیه مطرح شد و اعضای هیات مدیره این تشکل صنفی برای تنویر افکار عمومی و آگاهی شرکتهای ویدئو رسانه اطلاعیه ای را به این شرح صادر کردند:

۱- ضمن تاسف عمیق از تداوم اقدامات غیر قانونی و کاملا سودجویانه  شرکتهای مذکور ضمن تعلیق کامل عضویت شرکتهای یاد شده در اتحادیه ویدئو رسانه و الزام سایر موسسات عضو به عدم هرگونه ارتباط کاری با شرکتهای مذکور، مراتب به مقامات قضایی و انتظامی به نحو مقتضی و در اسرع وقت منعکس و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

۲- خانواده های محترم و عزیزانی که به واسطه مشاهده هولوگرام صنفی بر روی محصولات نمایش خانگی از سالم بودن محصول به لحاظ کیفی و به ویژه محتوایی اطمینان حاصل می کنند  به دلیل سوء استفاده از هولوگرام صنفی و همچنین عدم دریافت پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای محصولات یاد شده لطفا از خرید و تهیه دو عنوان مذکور خودداری فرمایند.

۳- مراتب تخلف شرکتهای یاد شده پیش از این و در جریان توزیع دو عنوان محصول دیگر به اداره کل نمایش خانگی سازمان سینمایی منعکس شده بود و متعاقب آن مدیر کل محترم نمایش خانگی سازمان سینمایی و دبیر گرانقدر ستاد جدید صیانت از محصولات سینمایی و نمایش خانگی در موج سازی های متعدد رسانه ای خود با افتخار از برخورد قاطع با متخلفان خبر داده بودند. متاسفیم که در زمانه کنونی و در دوره فعالیت مدیران کنونی سازمان سینمایی معنای برخورد قاطع مترداف با استمرار تخلفات در سطحی گسترده تر است.

۴- مدیر کل محترم نمایش خانگی در یکی از مجموعه مصاحبه های خود در شانزدهم آذر ماه جاری به مساله هولوگرام اینگونه پرداخته اند: “هولوگرام برای حفظ منافع تولید کننده، تعریف شده است. یعنی اگر یک شرکت سرمایه‌گذار فیلمی را خریده و می‌خواهد آن را پخش کند و عده‌ای سودجو قصد قاچاق و تکثیر غیرمجاز آن را دارند، ستاد صیانت و دستگاه‌های ضابط قضایی می‌توانند این مساله را شناسایی و با آن برخورد کنند” (خبرگزاری دانشجویان ایران- نقل به مضمون) و در جایی دیگر در همان مصاحبه فرموده اند”:….از نظر ما در ارشاد، داشتن یا نداشتن هولوگرام بعد از داشتن یا نداشتن پروانه مطرح است” این مکانیزیمی است که خود اصناف باید پیگیر باشند. چون منافع صنفی خودشان است.” ……..” ولی از نظر ما موضوعیت، پروانه نمایش است.” (همان مصاحبه) در اینجا باید پرسید سیاست یک  بام و دو هوا چه معنایی دارد؟الف) چرا تا زمانی که هولوگرام صنفی بر اساس یک رویه نادرست و غیر قانونی در ید قدرت ستاد صیانت و حمایت از محصولات سینمایی سابق بود الزام خرید هولوگرام به بهای گزاف وجود داشت و محصول بدون هولوگرام با برخوردهای قهری مواجه می شد؟

ب) یکی از سریال های جدید دارای مجوز رسمی نمایش خانگی در روزهای اخیر با عنایت و تاکید بر نقطه نظر مدیر کل محترم نمایش خانگی مبنی بر موضوعیت داشتن صرف این اداره کل بر پروانه نمایش از نصب هولوگرام صنفی بر روی محصول خود امتناع کرده و محصول بدون هولوگرام روانه بازار شده است. مکانیسم ستاد صیانت و اداره کل نمایش خانگی برای مبارزه با کپی غیر مجاز این عنوان (که آنها هم فاقد هولوگرام هستند) چیست؟

ج) تضعیف جایگاه صنفی و نادیده انگاشتن هولوگرام و تشویق غیر مستقیم موسسات و شرکتهای ویدئو رسانه برای عدم استفاده از هولوگرام صنفی از سوی یک مقام رسمی اساس با چه هدفی صورت گرفته است؟

۵- دبیر کل جدید ستاد صیانت از محصولات سینمایی نیز در گفت و گو با رسانه ها در تاریخ پنجم آذرماه امسال با قاطعیت تمام از تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به تخلفات  و برخورد با موسسات متخلف خبرداده اند. فارغ از اینکه اقدامات یاد شده تا چه میزان با قوظایف قانونی این ستاد تطابق دارد، بسیار مایلیم بدانیم اساسا چه برخوردی و چگونه با متخلفان صورت گرفته و نحوه برخورد چگونه بوده که متخلفان پیشین مجددا با قدرت هرچه تمامتر و اینبار البته با گستاخی افزونتر و سوء استفاده از هولوگرام صنفی نسبت به استمرار فعالیت های غیر قانونی خود اقدام   کرده اند؟ ظاهرا برخوردهای قاطعی که نامبرده به آنها اشاره داشته بیشتر جنبه تشویقی داشته تا بازدارنده!؟

۶- اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه ایران با عذرخواهی فراوان از عموم خانواده های محترم و علاقه مندان پیگیر محصولات نمایش خانگی مجاز به جهت نبود برنامه های مدون در ستاد صیانت و همچنین اداره کل نمایش خانگی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ناشی از نبود سیستم شایسته سالاری در انتصاب مدیران آگاه، کاربلد و دلسوز در بدنه سازمان سینمایی است به همراه انتخاب ساده ترین گزینه از طریق توقف عرضه محصولات خارجی میجراز طرق قانونی که منجر به بروز چنین پدید های نامطلوبی شده و همچنین تداوم اراده ای که کمر به نابودی کامل شبکه نمایش خانگی در کشور بسته است ترجیح می دهد به دلیل نبود عزم راسخ در سازمان سینمایی برای توجه به صنعت نمایش خانگی مطالبات خود را از حوزه های بالا دستی و سایر مراجع پیگیری کرده تا از این رهگذر آسیب کمتری متوجه خانواده های عزیز و دست اندرکاران و فعالان شبکه نمایش خانگی در سراسر کشور شود.

ویرایش دوم: پیرو این اطلاعیه تصویر گستر پاسارگاد پاسخی را در اختیار رسانه ها قرار داد که در ادامه این پست می خوانید:

به گزارش خبرگزاری فارس،علی اسدزاده در خصوص اطلاعیه روز گذشته اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه تحت عنوان «ورود ۲ عنوان انیمیشن غیرمجاز دیگر به شبکه نمایش خانگی در سایه بی‌توجهی مدیران» گفت: «ما عضو اتحادیه ویدئو رسانه نیستیم و فعالیت‌مان فقط در چارچوب قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است». وی درباره توضیحات شماره ۴، بند «ب» اطلاعیه اتحادیه ویدئو رسانه مبنی بر امتناع از نصب هولوگرام در محصول جدید شبکه نمایش خانگی خود (سریال «ابله») گفت: «هولوگرام اتحادیه هیچ‌گاه تضمین سلامت و اصالت کالا نبوده است. کما اینکه دو انیمیشن غیرمجاز و محل بحث، با هولوگرام اتحادیه وارد شبکه نمایش خانگی شده‌اند!»

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فــروتن یک دلیل به اینکه چرا در سریال أبله به پشت جلد کاور هر قسمت چرا هولوگرام نصب نمی شود ؟

  • بنظرم اگه اتحادیه نام شرکتهای متخلف رو عنوان کنه .بقیه میتونندباتحریم محصولاتشون اوناروتنبیه کنند.این دوعنوان ذکرشده درتیراژ وسیع ومویرگی توزیع شده.

  • از گلرنگ رسانه خواهشمندم تاریخی را جهت بروز کردن یا کلید زدن سایت موسسه اقدام به پاسخ این نظر کنند . و در سوالی بعد ایــنکه عنوان بعدی موسسه گلرنگ برای اقدام در توزیع محصولات نمایش خانگی چه می باشد ؟
    تشکر وعرض ادب خدمت تمامی کارکان موسسه گلرنگ رسانه .

    • اگر منظورتان حذف یکی دو کامنت امروز است، متاسفانه ناخواسته چنین اتفاقی افتاده است و امکان بازیابی آنها نیست. ضمن عذرخواهی چنانچه دوستان دوباره ارسال کنند، منتشر خواهم کرد‌

    • آقای فروتن یکی از کامنت هارا من داده بودم همون درخواستمو دوباره مطرح کرده بودم(بهتره بگم کپی پیست کردم)و در آخرش نوشتم
      آخه اون کسی که نقش نگهبانه رو بازی می کنه همشهری ماست و اهل تالشه…
      منم بهش دسترسی ندارم تا ازش بپرسم برای کدوم قسمتشه…
      برای همین اگه کسایی که سریالو دارن به من بگن برای قسمت چندمه اون سکانس ممنون میشم…
      فقط میدونم که واسه ۲۰ قسمت اوله…

  • آقای فروتن ، آخه خداییش بی در و پیکر تر از این صنف داریم؟ جناب آقای اسد زاده با قاطعیت تمام می گویند ما اصلاً عضو اتحادیه نیستیم و مستقیماً با ارشاد کار می کنیم! آن وقت اگر یک مغازه دار عضو اتحادیه مربوط به صنفش نباشد و بازرسان سراغش بروند چه می شود؟

  • با سلام خدمت آقای فروتن و کلیه علاقمندان و دست اندرکاران حوزه نمایش خانگی …. من خودم سالها در حوزه نمایش خانگی از نظر اداری فعالیت داشتم و با توجه شناخت نسبی که از همان زمان در این حوزه به دست آوردم به این نتیجه رسیدم که یک سری افراد معدود که تحت عنوان موسسه ویدیو رسانه فعالیت می نمایند فاقد صلاحیتهای عمومی لازم برای این کار هستند و تاثیر منفی بر فعالیت بقیه موسسات توانمند می گذارند و اتفاقا” وجود این افراد در کنار اراده ای که خارج از حوزه نمایش خانگی برای تضعیف این بخش از همان سالها وجود داشت کار را به جایی رسانده که هم اکنون اتحادیه فوق مجبور به صدور چنین بیانیه هایی شده است . امیدوارم حوزه نمایش خانگی دوباره به همان جایگاه طلایی خود طی سالهای ۸۳ الی ۸۹ برگردد و زحمات کسانی که در این بخش صادقانه خدمت کردند از بین نرود ، البته وجود مدیرانی که معتقد به نقش و قدرت واقعی نمایش خانگی در چرخه اقتصاد فرهنگ باشند به اعتلای حوزه نمایش خانگی کمک شایانی خواهد کرد .

    • سید جان سلام قطعا اگر در آن سالها توفیقاتی بوده به برکت حضور کارشناسان و همکاران شریف و پاکدستی مثل شما بود. افسوس که از ۸۹ به بعد از فیض وجودتان به خاطر تغییر خودخواسته محل کار محروم شدیم.

  • هولوگرامی که به موسسه میدهند جهت جلوگیری ازکپی محصول هم اکنون به محصولات فاقدمجوز الصاق میشه.واقعا خنده داره…….. دوستانی که اتحادیه رو به رسمیت نمیشناسند وعلناهم اعلام کردند بایدتکلیفشون روشن بشه .فعلا که دارند می تازند واتحادیه هم فقط بیانیه صادرمیکنه.یادمه آقای عباسیان هم ازاین آقایون حمایت میکرد وباهاشون یکصدابودموسسه رسانه ها که دولتی بودونظرمدیرعاملش این بود معلومه اتحادیه کاری نمیتونه بکنه.بااین اوضاع بایدهرلحظه منتظراتفاق غیرمنتظره ای درشبکه نمایش خانگی بود.به جای همدلی و همفکری جهت نیل به اهداف بلند مدت مدنظرشرکتها متاسفانه تعدادمعدودی شرکت به فکر منافع زودگذروکلان هستند و فقدان قانون بگم.عدم اجرای صحیح قانون بگم نمیدونم… هیچ کمکی نکرده.وقتی اتحادیه متخلفان رو شناسایی کرده هیچ اقدام بازدارنده ای انجام نمیشه(بزحاضر دزد حاضر….) یه جای کار میلنگه. وقتی دعواهای صنفی شدت میگیره زور دوستان به نمایندگیها میرسه و عناوین مجوزدارو بدون مجوز رو باهم جمع آوری میکنند…………
    و درآخر عزیزان مدیرعامل شرکتها این آتش یک روز گریبان محصول خودشماروخواهد گرفت مطمئن باشید

  • خدمت جناب اسدزاده بایدعرض کردهولوگرامی که برروی این دوعنوان انیمیشن الصاق شده از ویدیورسانه نیست وازستادصیانت است هولوگرامهای قبلی.جالبه چندمدل هولوگرام استفاده شده.جناب اسدزاده این تکروی ها دودش فقط به چشم همه نخواهد رفت مطمئن باشید خودتان نیز متضررخواهید شد اینکه بگویید ماعضو اتحادیه نیستیم وهرکاری خواستیدبکنید اطلا درست نیست.آیاارشادنگفته محصول باید دارای هولوگرام باشه!!!امیدوارم تولیدوتوزیع سریال ابله خاطره تلخی دراذهان شما نگذارد که اگرهم گذاشت زیاددورازذهن نبوده وبه عملکردخودوشرکت توزیع کننده رجوع کنید.فعلا که پشتتون گرمه به دوستان جدیدتان در بدنه وزارت ارشاد.بدانید این دوستان وحمایتشان ماندگارنخواهدبود

    • امیر آقا بهتر است دوستان را به مراعات توافق های جمعی ترغیب کنیم و مسئله را به تعابیری از این دست منحرف نکنیم زیرا سبب تشدید اختلاف بین موسسات می شود. دولتی که بازگشایی خانه سینما را جزء افتخارات خود می داند، قطعا حامی تشکل و اتحاد موسسات تحت لوای صنف شان می باشد. به هر حال فارغ از اینکه ناشر که باشد و پشت میزهای مدیریتی چه کسی نشسته باشد، نصب هولوگرام واحد و متحد الشکل ضروری می باشد. موسسه و شرکت درگیر در تولید و پخش ابله نیز قطعا این قاعده را رعایت خواهند کرد.

  • جناب فروتن صحبت شما کاملا متین وصحیح ولی درآینده خواهیددید چه اتفاقاتی رخ خواهددادودوستان بازهم به دورزدن قانون ادامه خواهندداد.انیمشن میجربازهم وجوداره.همه مدیرعاملهای موسسات درگذشته ای نه چندان دور بر داشتن هولوگرام متحدالشکل توافق داشتند.وقتی هولوگرام رو ازستاد گرفتندبه بهانه گرانقیمت بودن این مسئولیت رو به دوش اتحادیه گذاشتند.وبعدهم هولوگرام یا نزدندیااگرزدند هولوگرامهای قدیمی موسسه خودشان بود.

  • چه فرقی می کنه؟!؟!
    بارها از موسسات گوناگون دیدیم که عنوانی را با هولوگرام چند بار و با نام های مختلف پخش کرده اند یا در پوشش شرکت نرم افزاری روانه بازار کرده اند و سود خوبی هم به جیب زدند.
    من هم اگر جای آقای اسدزاده بودم شاید به هولوگرامی که هیچ نشان خاصی نیست و به هر ولتی نصب می شود اهمیت نمی دادم.
    برای من فقط این مهم است که عنوانی که مشتری آن را می خواهد داشته باشم بفروشم و سود کنم. چه با هولوگرام چه بی هولوگرام.
    اگر بخواهم در این مورد هم بحث و جنگ کنم موارد مهمتری در این مملکت هست که مصداق بارز بی قانونی ، قانون گریزی است که پای حیثیت مردم و بیت المال نیز در میان است.
    گویا جریان وجود روغن پالم در لبنیات را فراموش کردید!! آخرش چه شد؟ اگر شما هم فهمیدید به ما هم بگویید.
    بهتر است طرفین دعوا را به حال خود واگذاریم. چون خودشان می دانند چه چیز به صلاحشان است.

  • حالااگه بگم دوست عزیزبازهم طرف شرکت خاصی رومیگیرید دلخورمیشید.الصاق هولوگرام درزمان آقای جابری انصاری اجباری بودودل بخواهی نبودچرااون موقع آقای اسدزاده این حرفونزدوهولوگرام رو استفاده کرد.وقتی به بهانه قیمت هولوگرام که گران بود همه موسسات توافق کردند این وظیفه رو اتحادیه انجام بده وتهیه هولوگرام بعهده اتحادیه شد.سپس این نظرات مطرح شدکه الان هست.شایدپروسه هولوگرام مشکلاتی وجودداشته باشه ولی اینکه علناعده ای بی قانونی کنند وبه بهانه های مختلف سبب بوجودآمدن هرج ومرج شوندصحیح نیست.چطوربقیه موسسات هولوگرام الصاق میکنند(باوجودمشکلات ذکرشده توسط بعضیها)وپایبندتعهداتشون هستند.عده ای دوست دارند خلاف جهت رودخانه شناکنند وبه اهدافشون برسند.اینکه شمابگی استفاده میرسونند به بقیه قیاس مع الفارق هست دوست عزیز.اگه همه پایبندقانون باشندوقانون رو دورنزننداین مشکلات بوجودنمیادحتی تومواردی که فرمودید.بیشتر مشکلات به سبب زیاده خواهی افرادهست

  • پیشنهاد می دم افراد قانونمند ، محصولات شرکت های قانونشکن را تحریم کنند و محصولاتشان را نخرند و نفروشند و فقط عنوان های شرکت های قانونمند را عرضه کنند تا درس عبرتی شود برای شرکت های دیگر که خیال قانونشکنی در سر می پرورند و با این کار شرکت های قانونشکن را به خاک سیاه بنشانند.
    حالا این دور و بر یه عده خس و خاشاکی هم هستند که نانشان به فروش روزشان بند است و نمی توانند کارهای بدون هولوگرام را تحریم کنند و نفروشند ، که این عده حامیان قانونشکنان هستند و باید محاکمه شوند به اتهام شراکت در قانونشکنی.

  • فضای روزانه های سینمایی داره به کجا میره اقای فروتن روزانه های سینمایی مدتی است بسیار کسل کننده شده است و مطلبها بشدت بی تاثیر است.قبلا مطلبها اثر گذاری زیاد تری داشت.

    • آقا میلاد خوشحالم که تا این حد توقعت را از این تارنمای شخصی بالا برده ای و از طرفی متاسفم که نتواسته ام انتظار شما را برآورده سازم. نگارنده بدون ارتباط با هیچ فرد و افرادی خاص، صرفاً بر اساس مشاهدات و برداشتی که از وقایع پیرامونی دارد، مطالبی را در طول هفته قلمی می کند. “روزانه های سینمایی” نه خبرنگاری در اختیار دارد و نه پیگیر و تعقیب کننده خبرها از فعالان و دست اندرکاران سینما و نمایش خانگی است. این تارنما از خبرهای ارسالی موسسات استقبال کرده و بعضاً بی کم و کاست به انعکاس آنها اقدام کرده است. نگارنده نیک می داند فضا بویژه اگر متلاطم باشد، همواره مستعد سوء تفاهم است و اگر بر سبیل اعتدال نراند، آماج تهمت ها قرار می گیرد. کمترین خاصیت به روز کردن سایت برای صاحب این قلم، به تاخیر انداختن آلزایمر در دهه ششم عمرش می باشد. ممکن است عینک بد بینی بر چشم زده باشم متاسفانه در عرصه فرهنگ و هنر کشور، نشان کمی از شادابی و نشاط می بینم. شاید این عارضه دامن مرا هم که سعی دارم با سیلی صورتم را سرخ نگه دارم و آبرو داری کنم، گرفته باشد. این مطلب را در شرایطی می نویسم که فقط چند ساعت از توقیف یک روزنامه نسبتاً خوب به خاطر یک اشتباه نگذشته است.! خوب میدانی مصرف فرهنگی کشور از طریق مجاری رسمی به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است و هزینه کردن برای مصارف فرهنگی در اولویت بسیاری از خانواده ها نیست.

      • همیشه ار بیطرفی ، انتشار اخبار درست و سرعت عمل شما راضی و سپاسگذار بوده و هستم. جناب عالی حق پدری و پیشکسوتی برگردن بنده دارید. بارها خواستم خودم را جای شما بگذارم ، اما هر بار واکنش ، تصمیم و پاسخ شمارا درخورتر یافتم.
        زنده ، پایدار و آبرومند باشید.

    • آقای فروتن نوشته هایتان همچنان همان شور و شوق گذشته را لااقل در من ایجاد میکند…
      انشالله صد ها سال سایه تان بالای سر خانواده تان باشد…

  • مشکل اینجاست الان کارهای دارای هولوگرام اصل رو میگن نفروشید غیرمجازهست که رداین مورد اتحادیه ویدیورسانه واقعا ضعیف عمل میکنه وبجای برخوردبا شرکت توزیع کننده به جان نمایندگیهای توزیع میفته .آخه محصولی که دارای هولوگرام هست چه جوری باید فهمیداصل نیست.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید