روزانه های سینمایی
گام دیگری برای شکست انحصار، باور کنیم؟

گام دیگری برای شکست انحصار، باور کنیم؟

ضوابط راه اندازی تلویزیون اینترنتی به تصویب رسید

سکوت در باره راه اندازی آی پی مدیا و تلویزیون اینترنتی بعد از مدت ها بی خبری شکسته شد. سال گذشته بود که سیما از راه اندازی این سامانه در چند استان کشور خبر داده بود. شما می دانید من هم می دانم که قضیه جدی نیست و گرنه صدا و سیما برای افزایش مشتریانش در همان چند استان محدود، تبلیغات پر و پیمانی را در دستور کار قرار می داد.

آنچه در مصاحبه اخیر دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، حائز اهمیت است تصویب پیش‌نویس اصول حاکم بر پروانه ارائه خدمات پخش محتوای صوتی و تصویری به بخش خصوصی است.

 علی‌اصغر عمیدیان درباره این پیش نویس گفته است: “براساس این مصوبه دارنده پروانه می‌تواند به صورت غیرانحصاری با استفاده از شبکه‌های ارتباطی ایجاد شده از سوی فراهم‌کنندگان شبکه، نسبت به انتشار تعاملی محتوای صدا و ویدئوی مجاز، مبتنی بر پروتکل اینترنت و بر بستر باند پهن اقدام کند.  در مواردی که طبق قوانین و مقررات کشور درباره محتواهای صدا و تصویر، اخذ مجوز از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مراجع الزامی باشد، دارنده پروانه موظف است قبل از ارائه محتوا، مبتنی بر پروتکل اینترنت و بر بستر باند پهن، مجوزهای لازم را دریافت کند.”

به عبارتی راه برای فعالیت بخش خصوصی و یا سایر نهادهای دولتی و عمومی برای انتشار برنامه های رادیویی و تلویزیونی در حال فراهم شدن است و اگر خدا بخواهد رسانه ملی راضی به رقابت با سازمان ها و اشخاص حقوقی دیگر شده است. البته این ادعا مادام که در فضای مجازی نمونه ای مشاهده نشود، باور پذیر نیست. سالهاست که از تاسیس و بهره برداری قریب الوقوع سامانه هایی مثل آی پی تی وی و نیز آی پی مدیا صحبت می شود ولی در عمل اتفاقی نمی افتد. پر واضح است که اگر کاربران در شش استان کشور در یکسال گذشته استقبالی از این سامانه نکرده اند، جز این نیست که ارائه دهنده محتوا یکی از شرکت های وابسته به صدا و سیماست. مخاطبانی که به رایگان از شبکه های پر تعداد سیما استفاده می کنند چه دلیلی دارد که برای برنامه های مشابهی از سوی شرکت سروش هزینه کنند. شرکتی که ذائقه و منبع تامین محتوای آن با شبکه های تلویزیونی یکسان است.

با این حال اگر شرایط برای عرضه محتوای دیداری و شنیداری بر بستر اینترانت مهیا شود و شبکه ملی اطلاعات به عنوان میزبان داخلی شکل واقعی به خود گیرد، محصولات متنوعی نظیر آنچه که طی سال های گذشته در سینما، نمایش خانگی و یا جشنواره های فیلم کوتاه و مستند دیده ایم، در معرض تماشای مخاطبان بیشتری قرار می گیرد و تولید انواع لوح فشرده به مرور رو به نقصان خواهد گذارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • من که فکر نمی کنم در آینده نزدیک این اتفاق بیفته. اگر هم انجام بشه مطمئن باشید چیزی بیشتر یا جذاب تر از صدا و سیما نخواهد بود. چون به افراد یا موسساتی مجوز خواهند داد که همسو با صدا و سیما یا شبیه آن هستند.

  • امروز آلبوم جدید مازیار فلاحی توسط شرکت پخش دنیای هنر توزیع شد. فکر می کنم بر خلاف آلبوم چاوشی پفروش باشه.

  • آقای فروتن به نظرتون واقعیت ماجرای خانوم آبیار و سید محبوب سید محمد خاتمی که چند روز هست جنجال آفرین شده چی هست؟

    • اطلاعی بیش از انکه بصورت پراکنده خوانده ام، ندارم. اینطور که معلوم است، ملاقات خانم آبیار به مذاق عده ای از دوستداران فیلم ایشان خوش نیامده است. همان کسانی که از پارسال تاکنون آنی از حمایت وی فروگذار نکردند و اثر زیبای او را نمونه ای از سینمای تراز انقلاب اسلامی می دانستند. نمیدانم در ماه آینده که فیلم به اکران عمومی درآید، بازهم نشانه ای از حمایت ها و فضاسازی های گذشته خواهیم دید یا نه؟

      • عده ای باید یک بازنگری اساسی در تفکراتشان بکنند اگر فیلمی خوب است فیلم را ببینند و نه اطراف فیلم را اگر به خودشان اجازه تکریم فلان کارگردان را میدهند کارگردان را وارد حزب بازی نکنند و از خود نخوانند همه می توانند از فیلم و کارگردانی که به نظرشان ساخته ای درخور منزلت ایران و ایرانی دارد تشکر کنند

        • همینطوره. اعوجاج در مواضع سیاسی – اجتماعی حاتمی کیا نیز در سال های اخیر او را گاه به عنصر مطلوب و گاه نامطلوب جریانات سیاسی بدل ساخته است. به نظر می رسد چنین سرنوشتی در انتظار آبیار است.!

          • جناب سردبیر رفتارهای طرف مقابل رو هم کاش عنوان می کردین.خودتان بهتر از من می دونین که چه کسانی رو تو سینما بایکوت کردن و چه بلاهایی سرشون اوردن. البته اتفاقاتی در دولت قبل افتاد و گروهی از سینماگران که دغدغه فرهنگی داشتن با دولت دچار مشکل شدن. تو فضای صفر و صدی هم به قول شما همه جور القاب به دیگران چسبانده شد که این خاصیت فضای هیجانی شبکه های اجتماعیه.
            حالا جالب تر این که وسط دعوا، سایتی مثل کافه سینما تمام قد دارد تبلیغ لیبرالیسم می کند و بدنه قدرتمندی تو سینما هر کاری که دل شان می خواهد انجام می دهند. همان هایی که روی اختاپوس رو هم سفید کردن!!

  • فروش مازیا فلاحی بسیار عالی بود. تا اونجایی که من متوجه شدم فروشگاه ها به طور متوسط حدود ۴۰% بار خودشونو فروختند (البته در محدوده مورد اطلاع خودم). از هرکس هم که آلبوم رو گوش کرده بود پرسیدم ، از کار راضی بودند. درضمن چقدر فروش شهر موشها۱ خوب بوده. تعدادی از فروشگاه ها کل بار رو فروختند. و برای من جالبه که آقای جابز هم فروش خوبی داشته. جدا ای چند هفته دنیای هنر سهم بسیار زیادی در سودآوری همکاران داشته.

  • آقا تعیم بهتر نیست یه کم واضح تر به موارد اشاره کنی تا ما هم بفهمیم این توطعه گران چه کسانی هستند و هدفشان چیست؟

    • ترجیح می دم اسمش را ضعف طرف مقابل بگذارم تا اون رو توطئه بنامم.
      چیزی که الان تو فرهنگ، ورزش، سیاست و جاهای دیگه می بینیم یک نگاه سفید و سیاه و صفر و صدی است. یک عده طرفدار هستن که بنا بر تعصب و یا هر چیز دیگه ای کورکورانه از مواضع و دیدگاه دوستان شان دفاع می کنن.
      تو همین سیاست یک جاهایی باید بالای بسم الله الرحمان الرحیم باید بنویسن به نام حزب … ( شما هر چیزی دوست داری جای … بذار ) چون اون تفکر خودشون رو مقدم بر هر چیزی می دونن و واسه ش هزار جور استدلال هم میارن.
      تو فرهنگ و مشخصا سینما هم همین جریان رو می بینیم. جالب این که سردمداران این جریان ها نگاه و تفکرشان به هم نزدیکه ولی الان شمشیر رو از رو واسه همدیگه بستن. این وسط به قول شما توطئه گران بیشترین استفاده رو می برند و در حوادث و بحبوحه ها هیچ وقت گزند نمی بینن.
      من مصداقی صحبت نمی کنم ولی سوگلی هایی در همین سیما هستن که اگه فضا مهیا باشد ابایی از نوشتن یا ساختن فیلم پورنو هم ندارند. حالا این وسط آدم های معتقدی هستن که بنا بر دعواهای جناحی دچار مشکلات متعدد می شن و نمی تونن کار کنن.
      ببخشید که بیشتر از این نمی تونم توضیح بدم
      تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است
      رهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

      • نه عزیزم. جالب اینجاست که اون طرفی ها خودشون رو پشتیبان اخلاق و آرمان ها می دونن و فکر می کنن تنها خودشون این چیزهارو می فهمن. اما نمی دونن این طرفی ها بسیار بیشتر می فهمن و بسیار بهتر و موثرتر می تونن از آرمان ها پشتیبانی کنند. کسی هم که فیلم پورنو ساخت بگیرید اعدام کنید. تنها اجازه دهید فیلم های معمولی خودشان را بسازند . منت می گذارید.

        • دوست محترم وقتی حتی اصل مطلب رو نگرفتید من چه بحثی می تونم با شما داشته باشم!؟
          این طرف یا آن طرف دیگر چه صیغه ای است که از این چند خط من کشف کرده اید؟ مصداق نیاوردم چون علاقه ای به این کار نداشتم ولی نتیجه گیری شما رو که با عصبانیت همراه بود درک نکردم. مگر من خودم رو این طرف یا آن طرف نامیدم که شما این چنین برآشفتید.
          به هر حال علاقه ای به ادامه بحث در فضای مجازی ندارم. به نوع نگرش شما هم احترام می ذارم ولی تمام حرف سینمای بعد انقلاب در این حرف امام خلاصه می شود که می گوید : با سینما مخالف نیستم بلکه با فحشا مخالفم
          موفق باشید

          • هرکس بی طرف دیگه ای بود که دلش برای سینما و فرهنگ این کشور می سوخت هم عصبانی می شد. من نمیدونم پورنو گرافی چه ربطی به سینمای ایران داشت که شما مطرح کردید. همینه دیگه ، هروقت می خوان یه چیزی رو بکوبند فورا انگ بزرگی بهش می چسبونن ، بعد یه جمله هم از بزرگان میارن و منظورشونو به اون سخن حکیمانه ربط می دن. درنتیجه اندیشه های عمومی رو هم به انحراف می کشن. دست آخرم که همه حرفشون رو می زنن می گن دیگه حرفی ندارم

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید