روزانه های سینمایی
آقا این چه استدلالیه؟!

آقا این چه استدلالیه؟!

 یک نماینده مجلس با انحلال موسسه رسانه های تصویری مخالفت کرد

یکی از اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انحلال یا تغییر ماموریت های موسسه رسانه های تصویری مخالفت کرده و اظهار داشته است: ” به هیچ وجه نمیتوانیم این وظایف را به بخش خصوصی بدهیم زیرا در مواردی درباره عملکرد و وظایف پاسخ می خواهیم و ما بخش خصوصی را نمی توانیم به مجلس فراخوانیم تا پاسخگوی ما باشد.”(اینجا)

احتمالاً ایشان نمی دانند؛ وظایفی که موسسه رسانه های تصویری در زمینه تامین و توزیع فیلم انجام می دهد، عیناً توسط موسسات خصوصی ویدیو رسانه در ۱۵ سال گذشته نیز انجام می شود و اگر وی وظایف دیگری را منظور نظر دارد، باید به روشنی به آنها اشاره کند.

همچنین دستگاه های اجرایی به تناسب وظایف قانونی عموماً باید در باره عملکرد واحدها و مراکز تحت نظارت خود پاسخگو باشند و الزامی وجود ندارد که راساً مجری همان اعمال و فعالیت هایی باشند که از سوی بخش خصوصی در دست انجام است. به عنوان مثال وزارت بهداشت در برابر داروخانه ها و آزمایشگاه های خصوصی و غیر خصوصی مسئولیت دارد یا وزارت بازرگانی در برابر نحوه عرضه و توزیع کالا می بایست جوابگوی مراجع نظارتی باشد و این به معنای آن نیست که در فرایند تامین و توزیع و فروش کالا راساً مداخله نماید.

مجلس شورای اسلامی هر وقت اراده کند، می تواند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای مجموعه مسائل مربوط به نمایش خانگی و سینما به مجلس فراخواند ولو آنکه موسسات وابسته به آن وزارتخانه فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع نکنند، فیلم نسازند و سینماداری نکنند. در واقعیت هم جز این نبوده است که از گذشته تاکنون وزرای ارشاد و معاونت های سینمایی با رفتن به مجلس، به سوالات و تذکرات نمایندگان پیرامون مسائل عمومی سینما و یا فیلم های خاص جواب داده اند. در حالی که فیلم های مورد اعتراض توسط بخش خصوصی تولید شده اند و دولت نقش حمایتی و نظارتی بر ساخت و نمایش آنها اعمال نموده است.

در یک جمع بندی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قبل از هر گونه اظهار نظر رسمی در باره موضوعات مختلف ابتدا باید جوانب مختلف موضوع را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و گپ و گفت با فعالان بخش خصوصی را به عنوان موکلین خود هیچگاه از یاد نبرند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • بعضی ها کلا با هرجور تغییراتی مخالفند. بی آنکه از چگونگی و کیفیت این تغییر باخبر باشند. چه خوب است هرکس ابتدا آگاهی خود را از مسائل مربوطه کامل کند بعد اظهارنظر کند. چی می شد اگه این طوری می شد

  • دیشب معراجیها تموم شد…با یه پایان ماورایی…مشدی و همسرش به همراه حاج آقا حسینی(بابازی برزو ارجمند ) به شهادت رسیدند و جوانان دانشجوی فیلم نیز متحول شدند…

  • دادن پروانه ساخت فیلم ها به دست مجلس…یعنی سقوط وزارت ارشاد و شکست خوردن اهداف دولت تدبیر و امید…

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید