روزانه های سینمایی
گزینه ای که دوباره روی میز قرار گرفت

گزینه ای که دوباره روی میز قرار گرفت

دسترسی به آرشیو فیلم ها در نمایش خانگی

فراهم ساختن امکانی برای دسترسی مخاطبان به آرشیو فیلم موسسات ویدیو رسانه، نخستین بار نیست که مطرح می شود. پیش از این مدیران سابق و اسبق موسسه رسانه های تصویری از انجام مطالعات جدی در این زمینه خبر داده بودند.

مدیران مزبور به موازات اعلام راه اندازی سامانه آی پی تی وی از سوی رسانه ملی، نوید کاهش و حذف فیزیکی لوح فشرده فیلم در آینده را دادند. در عمل طی سال های گذشته اتفاق خاصی رخ نداد تا اینکه بار دیگر استفاده از این فناوری بر سر زبان مسئولان کنونی سازمان سینمایی افتاده است. آنچه که این روزها در رسانه ها از زبان مدیران سازمان مطرح می شود آن است که با راه اندازیvod برای همیشه معضل قاچاق! برطرف می شود.

رسانه هایی که ظاهراً اولین بار است که نام پدیده vod به گوششان خورده است چنان جوگیر شده اند که آن را با دیجیتالی کردن پخش فیلم در سینماها همسنگ دانسته اند و به این نتیجه شگفت انگیز رسیده اند که دستاورد جدید مدیران دولتی سینما این بار مقابله با قاچاق فیلم به وسیله vod خواهد بود.

محض تصحیح اشتباه این عده باید گفت؛ به فرض فراهم شدن بستر انتقال فیلم در فضای مجازی، تکثیر محصول بر فرمت لوح فشرده یکباره قابل حذف نیست و برای تشویق مردم و مخاطبان به تهیه تجهیزات تماشای فیلم به صورت آف لاین، باید فرهنگ سازی صورت گیرد و اقتصادی بودن این عمل برای آنها به درستی تبیین شود. فراموش نکنیم تلویزیون علیرغم مبسوط الید بودن تاکنون توفیقی برای راه اندازی رسمی و گسترده سامانه iptv نداشته است. بنابراین هیچ بعید نیست که سازمان دولتی سینمای کشور مشکلات به مراتب بیشتری نسبت به صدا و سیما در این خصوص داشته باشد.

از سوی دیگر آنگونه که از قرائن برمی آید؛ پخش صدا و تصویر بصورت برخط با چالش های حقوقی نیز درگیر است و تفسیر مراجع قانونی حکم بر انحصاری بودن این خدمات از سوی صدا و سیما می کند. به هر حال باید امیدوار باشیم که موانع قانونی احتمالی در این زمینه برداشته شوند و طی مسیر محتومی که به ارتقای سیستم های عرضه فیلم می انجامد، برای فعالان و سرمایه گذاران این عرصه میسر شود. البته دستیابی به فناوری فوق به معنی برچیده شدن خطوط تکثیر صنعتی بطور کامل نیست و شیوه های کنونی تکثیر فیلم می توانند برای محصولاتی با حجم بالا و بر فرمت blu-ray و full hd به کار گرفته شوند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام
    شما تلویزیون های هوشمند رو در نظر بگیرید. روز به روز به امکانات اون داره اضافه می شه. اگه موانع سرعت اینترنت و بعضی تحریم ها و فیلترها برداشته بشه خود به خود هر طرحی به این شکل به مشکل بر می خوره. به نظرم گاهی اوقات هم باید به مدیران حق داد. و البته عذرخواهی به خاطر نگاه بدبینانه ولی در فضایی که کمپانی ها و شرکت های بزرگ برای دسترسی آسان تر مخاطبان به محتوا ایده های فراوانی را به اجرا می گذارند، همچین طرحی بدون تحقیق و تامل سرنوشت مناسبی نخواهد شد.

    • متشکرم به نکته خوبی اشاره کرده اید. سربسته عرض کنم؛ به خاطر فقر دانش در این زمینه شاهد گفتگوی انتقادی بین اهالی رسانه و مدیران نیستیم.
      به این خبر هم توجه کنید:
      قوه قضاییه ایران به وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات یک ماه فرصت داده تا “زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر” شبکه‌های ارتباطی مجازی مانند وایبر، واتس‌اپ و تانگو را فراهم کند.

      به گزارش میزان، خبرگزاری قوه قضاییه ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در نامه‌ای به محمود واعظی، وزیر ارتباطات هشدار داده که “در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه” اقدام خواهد کرد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید