روزانه های سینمایی
یاد باد آن روزگاران یاد باد

یاد باد آن روزگاران یاد باد

در پاسداشت دفاع مقدس

نسیان و فراموشی آفت بزرگی برای کم رنگ شدن خیلی از اتفاقات خجسته و مبارک است. گذشت زمان عاملی است که رنگ از چهره واقعیت های تاریخی می گیرد و آنها را به حاشیه می راند. اگر چه فراموش کردن غم ها و مصیبت های تلخ در جای خودش نعمتی است ولی به طاق نسیان سپردن قطعاتی از تاریخ که مجد و عظمت یک ملت را در خود دارند، ضایعه بزرگی به شمار می رود. برای همین است که به مدد انسان هایی خاص از آغاز تاکنون، ملهم از کتاب های آسمانی بسیاری از وقایع به رشته تحریر درآمده اند تا اتفاقات فراموش نشده و گوهر پر قدر و قیمت آنها زیر گذر ارابه زمان خرد و له نشوند. این انسان ها همان نویسندگان، هنرمندان و تاریخ نگارانی هستند که ثبت هنرمندانه و محققانه رویداد های برجسته را شگرد دارند و نمی گذارند غبار فراموشی بر آنها بنشیند.

لذا ارزش کتاب و آثار هنری در واقعه بزرگی مثل دفاع مقدس که طی هشت سال در طول مرزهای غربی کشورمان رخ داد، حائز اهمیت است. دوستانی که افتخار حضور در جبهه ها را داشته اند خوب می دانند که به رزمندگان دفاتر ثبت خاطرات روزانه داده می شد تا حس و حال درونی و یا جزییات شرکت در یک عملیات را به درستی ثبت و ضبط کنند. امروزه مبنای نگارش بعضی رمانها، قصه ها، فیلمنامه ها و نمایشنامه ها برگرفته از همان خاطرات و یادداشت های صمیمی و بی پیرایه است.

مباهات کردن به تولید آثار فرهنگی و هنری با موضوعی مثل دفاع مقدس یک جنبه قضیه است. مدیران می توانند در پی آمارهایی که از خلق و عرضه آفرینش های هنری پدید می آیند، کارنامه مشعشع ارائه دهند اما پشت این کار می تواند اتفاقات بزرگتری هم رخ بدهد؛ اینکه دلخوش به ارائه آمار باشیم؛ در برابر آن اتفاق بزرگتری که عرض می کنم چیست، اصلاً چیز مهمی نیست. اتفاق مهمتر آن است که با خواندن و دیدن محصولات فرهنگی و هنری سازنده و تاثیر گذار که در قلمرو دفاع مقدس کم نداریم، زمینه تحول روحی مخاطبان جوان فراهم شود و آنها را مستعد انجام کارهای بزرگی در آینده کند. کارهای خیر و شرافتمندانه ای که آفرینشگران و هنرمندان قطعاً در خیر و ثواب آن شریک خواهند بود. ما کم پشتوانه و میراث فرهنگی نداریم کافی است تا به نحو مطلوبی در قالب کارهای خلاقه به جویندگان حقیقت ارائه شوند و در معرفی آنها امساک به خرج ندهیم. جشنواره فیلم مقاومت این روزها چنین نقش و جایگاهی را بازی می کند. جمع زیادی از سینماگران کوشیده اند تا ترجمان هنرمندانه ای از اتفاقاتی که ربط مستقیم یا غیر مستقیمی با جنگ دارند، ارائه دهند و دین خویش را به گونه ای ادا کنند.

آری به هفته دفاع مقدس و سایر مناسبت های تقویمی میتوان از منظر اندیشه و فرهنگ هم نگاه کرد و نسبت و رابطه خودمان را با آنها بسنجیم و محک بزنیم. در واقع مناسبت ها، پدیده هایی متعلق به گذشته تاریخی نیستند و در بایگانی تاریخ فریز نشده اند، می توانیم برای امروز جامعه مان از منبع زلال آنها پیمانه پیمانه و جرعه جرعه معرفت برداریم و بنوشیم.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید