روزانه های سینمایی
اعترافات یک سینماگر

اعترافات یک سینماگر

حرف خوبی زده عسگر پور که گفته، گرایش به دیجیتال سبب تنزل کیفی تولیدات سینمای ایران شده است. بخوانید: بعد از ورود دیجیتال به حوزه سینما، مدلی از ساده‌انگاری در حوزه تولید شکل گرفت که با آن رخوت قبلی که در سینما وجود داشت، معجون جدیدی ساخت آن رخوت برمی‌گشت به اینکه در حوزه تولید، با آثاری ساده و سبک از جهت سرمایه‌گذاری مواجه بودیم، به این دلیل که تضمین بازگشت سرمایه خیلی وجود نداشت. ورود تکنولوژی دیجیتال هم به آن رخوت بیشتر کمک کرد و باعث شد بخش عمده‌ای از تولیدات ما به سمت تولید آثاری برود که می‌توانست در تلویزیون ساخته شود، برعکس تولیدات اکثر نقاط دنیا که ورود تکنولوژی جدید باعث شد که عرصه‌های جدیدی فتح شود.(در گفتگو با روزنامه شرق)

بر همین اساس مدتی است؛ عمده تولیدات سالانه سینمای ایران فیلم های محافظه کار، کم خطر و کم خرج است. فیلم هایی که به تعبیر مدیر عامل خانه سینما در خوشبینانه ترین حالت، در مدیوم تلویزیون نمره قابل قبولی می گیرند و در حد و اندازه پرده بزرگ سینما نیستند. به همین دو عنوان اخیر عرضه شده در نمایش خانگی که اتفاقاً در زمره فیلم های سال ۹۳ و از جمله پر فروش های آن هستند، نگاه کنید. طبقه حساس و خط ویژه آثار سرگرم کننده و خوش ریتمی هستند که با برگرفتن نگاه از آنها خط داستان گم نمی شود و ارتباط بیننده با فیلم دچار گسست نمی شود. در نقطه مقابل ملکه و چ آثاری در خور مدیوم سینما به حساب می آیند و ریزبینی در طراحی صحنه و میزانسن آنها، به گونه ای است که تمام حواس بیننده را هنگام نمایش طلب می کنند.

با این حساب در معرکه کیفیت، بینندگان نسخه خانگی فیلم های سینمایی ضرر کمتری می کنند و آنهایی که زحمت انجام یک سفر شهری و هزینه تماشای فیلم در سینما را تحمل می کنند، با خاطری ناراحت سالن ها را ترک می کنند. با یک حساب سرانگشتی اکثر فیلم های سینمای ایران بویژه در سال های اخیر و بروز اپیدمی دیجیتال، خوراک خوبی برای قاب نمایشگرهای خانگی هستند. در شرایطی که تلویزیون روی خوشی به سینمای ایران نشان نمی دهد و ترجیح اش نمایش چند باره فیلم های دهه هفتاد و اندکی هم دهه هشتاد است، نمایش خانگی یگانه محمل مناسب برای فیلم هایی است که به اندازه یک اثر غیر سینمایی باید از آنها انتظار داشت.!

وقتی تولیدات سینمایی اخیر سبب تحول محسوسی در زبان سینما نشده اند، ناگفته پیداست که تولیدات ویدیویی چند ده میلیونی که این روزها از سر و کول یکدیگر در شبکه نمایش خانگی بالا و پایین می روند، چه وضعی از نظر کیفیت پیدا می کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید