روزانه های سینمایی
روز ملی در جشن محفلی

روز ملی در جشن محفلی

زمانی که رسانه ملی به هر دلیلی نخواهد، رویکرد و عملکرد درخوری را در حد یک روز ملی از خود نشان دهد، نتیجه همین می شود که امسال دیدیم. روز ملی سینما سال گذشته در نخستین روزهای استقرار دولت یازدهم و امسال در شروع دومین سال آن، به اجرای برنامه های محفلی محدود شد.

پنجشنبه شب گذشته؛ هتلی در شمال تهران میزبان مقامات دولتی و تنی چند از سینماگران بود. سخنرانی های پی در پی تنی چند از مسئولان دولتی و هنرمندان با چاشنی ضیافت شام همراه شد و همه چیز به خیر و خوشی برگزار شد.

 شب بعد از آن نیز در برج میلاد با نمایش فیلمی نسبتاً طولانی حضار و مدعوین گرامی، صحنه های اهدای جوایز به برندگان جشن خانه سینما را شاهد و ناظر بودند.

در بیرون از برج میلاد مردمی که دلخوش به بلیط رایگان سینما بودند، پس از اعلام مخالفت سینما داران و صاحبان فیلم های روی پرده، به بهای نصفه و نیمه آن راضی شدند. فیلم های روی پرده آنقدر کشش داشتند تا علاقمندان سینما را از خانه بیرون بکشند و راهی سالن هایشان کنند. نزدیک به ۸۰ هزار نفر روز جمعه به سینما رفتند و به تماشای فیلم های روی پرده نشستند.

سینما داران تمام سهم گیشه را برای خود برداشتند و ضمن تشکر از مقامات مسئول که سبب رونق سالن ها گردیدند، از صاحبان فیلم خواستند سهم خود را از دولت طلب نمایند.!

رسانه ملی اگر با روند حاکم بر سیاست های سینمایی مخالف است – که ظاهراً فرقی نمی کند چه دولتی بر سرکار باشد- میتوانست در روز ملی سینما سینمای مطلوب خودش را تبیین کند و از زبان کارشناسان همسو مختصات آن را تشریح کند. در غیاب پشتیبانی موثر صدا و سیما که لابد دلایل خودش را دارد؛ متاسفانه دست اندرکاران سینمای کشور اعم از دولتی؛ غیر دولتی و خصوصی نیز برنامه خاصی را ولو تبلیغی برای بزرگداشت این روز تدارک ندیدند. عرضه بلیط نیم بهای سینماها اگر با اطلاع رسانی و آگهی همراه می شد، قطعاً جمعیت بیشتری را به سوی سالن ها می کشاند و مناظر دلگرم کننده ای را در مقابل سینما پدید می آورد. غفلت از انجام کاری چنین مهم، بار دیگر ضعف رسانه ای دولت یازدهم را در انعکاس برنامه ها و دستاوردهایش نشان داد. تیم رسانه ای دولت تمام قوای خود را صرف پاسخگویی به انتقادات و مخالفت های غیر منصفانه می کند و هیچگاه با به دست گرفتن ابتکار عمل، بازی را به درون زمین منتقدان بازی خود نکشانده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید