روزانه های سینمایی
استاد هیچ خبرت هست؟

استاد هیچ خبرت هست؟

دیشب که میهمان برنامه فانوس در شبکه جوان رادیو بودم، باز هم شنونده ای از پایان بد و دلسرد کننده سریال های تولید شده برای نمایش خانگی گله کرد. طی دو هفته ای که از توزیع قسمت پایانی شاهگوش می گذرد، انتقادات زیادی به این مجموعه شده و ترجیع بند اغلب واکنش ها این است که مجموعه های شبکه نمایش خانگی شروع خوبی دارند و هر چه به پایان نزدیک می شوند، جز ملال حاصل دیگری در برندارند.

در این میان معلوم نیست که آیا سازندگان این سریال ها در جریان انتقادات مطرح شده قرار می گیرند و یا آنکه بی توجه به بازخوردهای اجتماعی، تدارک کار بعدی را می بینند!؟ نام از افراد خاصی نمی برم ولی بعید نمی دانم که برای عده ای از اطرافیان هنرمندان بزرگ، هدف های اقتصادی مهمتر از کار فرهنگی و رضایت مردم باشد. این احتمال وجود دارد واسطه ها و دلالانی که از تصدق پروژه های بزرگ و جذب اسپانسر و سرمایه گذار، به نان و نوایی می رسند، فضای دروغین و کاذبی را برای نام های بزرگ فراهم کنند و با ارائه اطلاعات مدیریت شده، خر مرادشان را برانند. این خطر برای کارگردانانی که فرصت و علاقه ای به خواندن جراید و وب گردی ندارند، بیشتر است.

بعضاً مشاهده شده است؛ روابط عمومی سریال های شبکه همانند روابط عمومی بعضی از ادارات متاسفانه نیمه خالی لیوان را نشان نمی دهند و با شارژ مالی دوستان روزنامه نگار خود، سفارش انتشار نقدهای ستایش آمیز را از نظر دور نمی دارند. با این حال اینگونه اقدامات و تشبثات، مانع از انتشار وسیع نظرات مردم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیست.

در یادداشت پیشین هم متذکر شدم؛ در چنین شرایطی نقش مرجع نظارتی و مشاوران امین آنها در پروژه ها، حائز اهمیت است و هشدارها و تلنگرهای به موقع آنها می تواند به اصلاح و تجدید نظر در روند سریال ها کمک کند.

البته معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با ابراز خوشنودی از ارتقای کیفی شبکه در دوره اخیر، بدون توجه به واکنش های منفی مخاطبان در قبال پایان مجموعه “شاهگوش” حضور سینماگران برجسته را در شبکه مغتنم دانسته است. وی در این گفتگو (اینجا) اظهار داشته است خوشحال است که میرباقری به دعوت او ساخت سریال در شبکه را پذیرفته است. تا جایی که نگارنده به خاطر دارد پروانه ساخت این مجموعه در دوره پیشین صادر شد و تصویر برداری آن هفته ها قبل از استقرار مدیران جدید آغاز گشت. (مگر انکه وی قبل از عهده دار شدن سمت رسمی در دولت چنین پیشنهادی را به میرباقری داده باشد)

در این میان البته نباید نقش سرمایه گذاری موسسه تصویر گستر پاسارگاد را از یاد برد. موسسه ای که گره از کار فرو بسته فصل سوم قلب یخی گشود و در ادامه سرمایه ساخت شاهگوش را فراهم کرد و با عبرت آموزی از سرمایه گذاری در مجموعه فوق، ترجیح داد؛ ریسک سرمایه گذاری در شبکه پرمخاطره نمایش خانگی را این بار در کنار فیلمساز محبوبی همچون کمال تبریزی و “ابله” او به جان بخرد.

تصویر گستر پاسارگاد بعد از توزیع منظم و بی وقفه “شاهگوش” که تحسین همگان را به دنبال داشت، قصد دارد در سومین مجموعه گل لبخند را جایگزین تلخی یک پایان نماید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید