روزانه های سینمایی
این دو نفر شبکه را چراغانی می کنند

این دو نفر شبکه را چراغانی می کنند

در مصوبات هفته جاری شورای ویدیویی یک عبارت high light به چشم می خورد و آن هم خبر ساخت مجموعه تازه ای برای نمایش خانگی بود. اهمیت موضوع در این بود که سازنده مجموعه تازه کسی است که در این روزها یکه تاز مجموعه های نمایشی در شبکه ویدیویی است. حضور دوباره داود میر باقری در نمایش خانگی اتفاق کمی نیست و باید به آن بیشتر اندیشه کرد.

در کمرکش تولید و عرضه شاهگوش بود که گفته شد؛ میر باقری سلمان فارسی را برای تلویزیون می سازد. خبرهای تکمیلی آن بود که تحقیق و نگارش فیلمنامه در سالجاری به پایان می رسد. در ابتدا تصور همگان این بود که مجموعه ۲۸ قسمتی شاهگوش حکم زنگ تفریح را برای بزرگ مردی دارد که یک دهه درگیر سریال نفس گیر و سنگین مختار نامه بود. مجموعه ای که سرآمد آثار نمایشی در باره عاشورا و وقایع پس از آن است. بازتاب مختار نامه نه فقط در داخل که در خارج نیز گسترده بود، سلفی ها آن را تحریم کردند و از نمایش آن سخت برآشفتند.

سلمان فارسی از دریچه نگاه هنرمندانه میرباقری می توانست و می تواند، جبهه اعتقادی شیعیان را در برابر تکفیرهای قسی القلب، امتداد و عمق بیشتری بخشد و سیمای رحمانی تری از اسلام ناب محمدی(ص) به جهانیان ارائه دهد. بدین ترتیب چرا میرباقری راه تپه های جام جم را در پیش نمی گیرد و دوباره به یارانش برای اردو زدن در نمایش خانگی فراخوان می دهد، در این نکته نهفته است که او صرفاً به قصد تفنن کاری را جلوی دوربین نمی برد و قطعاً ضرورت بیان دغدغه های جدی تری او را در این سالها در محیط رسانه ای دیگری غیر از تلویزیون پاگیر کرده است.

قصه شاهگوش هر چند به زعم بسیاری به ورطه تکرار افتاده است اما در ۲۴ قسمت گذشته میرباقری و تیم نویسندگانش حر ف هایی را زده اند که بعضاً فراتر از خط قرمز رایج رسانه ای کشور بوده و شاید اگر کسی غیر از او بود با سد محکم مرجع نظارتی مواجه می شد. تماشای کار دوباره ای از میرباقری هر چند برای اهالی ویدیو و مخاطبان انبوهش خبر مسرت انگیزی است اما قطعاً اگر به قیمت غیبت طولانی او در تلویزیون تمام شود، برای جام نشینان خوشایند نیست.

تهیه کنندگان و سرمایه گذاران “ماه تی تی” همان کسانی هستند که میر باقری را برای شاهگوش یاری رساندند، این جمع در دوره پیش روی نه مهران مدیری و سامان مقدم بلکه کمال تبریزی را در نمایش خانگی به عنوان رقیب پیش روی دارند. تبریزی پس از عید فطر در حالی “ابله”نخستین سریالش را برای نمایش خانگی مقابل دوربین می برد که غم توقف پخش مجموعه سرزمین کهن را به دل دارد . اتفاقی که باعث شد تا شیرینی فروش فوق العاده فیلم طبقه حساس او در سینماها به کامش تلخ گردد.

“ابله” و “ماه تی تی” در نیمه دوم امسال نه شبکه نمایش خانگی که محیط رسانه های تصویری ایران را چراغانی می کنند. منتظر تماشای مجموعه های دو کارگردان ۵۵ ساله باشید.!

مصوبات شورای ویدیویی را در ادامه بخوانید:

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی،شورای صدور پروانه ساخت فیلم های ویدئویی در جلسه ۲۲ تیر خود برای ساخت فیلم نامه های؛ “دزدان خانه پیرزن”به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد رضا جهانگیر تاج ، “عمو جان هیتلر ” به تهیه کنندگی محمد علی اسلامی و کار گردانی حمید ابراهیمی و “روزهای کوتاه ” به تهیه کنندگی جواد نوروز بیگی و کار گردانی محمود رضا ثانی پروانه صادر کرد.
همچنین دراین جلسه با نظر شورا برای ساخت مجموعه “ماه تی تی” به تهیه کنندگی مهران برومند و کارگردانی داوود میر باقری موافقت اصولی شد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • روز سه شنبه ،۳۱ تیرماه،قسمت جهارم مجموعه کلاه قرمزی ۹۳ وفیلم سینمایی فصل شکار ،محصول آمریکا و با حضور رابرت دنیرو و جان تراولتا ،به صورت سراسری توسط شرکت هنر اول توزیع می گردد.

    • با سلام به روابط عمومی موسسه هنر اول
      عنوان انیمیشن جدید مثلا جاستین و شوالیه های دلاور را کی عرضه می کنید؟

  • با عرض سلام مجدد و خسته نباشید .
    ما تا به حال کار بد از آقای میرباقری ندیده ایم (برخلاف آقای تبریزی که با عرض معذرت کارهایشان بگیر نگیر و بگیر بگیر! دارد) اما امیدوارم تلاش به این زودی ایشان برای یک کار طنز دیگر در شبکه نمایش خانگی واقعاً ایده و داستان جذابی پشتش داشته باشد . چون به تایید خود شما خیلی از مخاطبان شاهگوش را دیگر تکراری و ملال آور یافته اند و در حال ریزش مخاطب می باشد و اگر ماه تی تی ادامه دهنده این روند باشد آبرویی را که شاهگوش برای شبکه نمایش خانگی باز خرید کرد دوباره به باد می دهد . جورج لوکاس هم بعد از “بازگشت جدای” ۱۶ سال طول کشید که سه گانه جدید جنگ ستارگان را شروع کند و چندتایی از فیلمنامه هایی که در این مدت رد کرد آنقدر خوب بودند که بعداً به صورت کتاب منتشر شدند!

  • با سلام خدمت روابط عمومی هنر اول و عرض خسته نباشید بابت توزیع عناوین جدید خارجی
    چند سوال داشتم که امیدوارم به آنها لطفا جواب دهید.
    ۱-ممکن است علاوه بر درج نام مدیر دوبلاژ نام چند تن از دوبولرهای اصلی هر فیلم را نیز در پشت کاور هر فیلم قرار دهید؟
    ۲-فیلم خط ویژه به حمدالله پروانه گرفت حالا قبل عید فطر توزیع خواهد شد؟
    ۳- آیا هفته ی آینده قبل عید فطر عناوین خارجی جدیدی توزیع خواهید کرد؟
    به خاطر تمامی بزرگواریتان از شما و هنر اول ممنو و سپاسگزارم.

  • با سلام خدمت روابط عمومی هنر اول و عرض خسته نباشید
    عنوان شوخی با شما ۳ چه زمانی توزیع می شود؟

  • شاهگوش چی بود که ماه تی تی چی باشه . دیگه هیچ امیدی به سریال نمایش خانگی ندارم.
    اونم از قلب یخی توقسمت پایانی یکی بی اوج و فرود و قابل پیش بینی ترین پایان ها را رقم زد بعد از این همه قسمت چقدر مفت و مسلم و به سهل ترین شکل ممکن تمام شد .
    امیدی به میرباقری ندارم نمیدونم امیدی به کمال تبریزی داشته باشم یا نه .تبریزی در سینما دنبال سوژه خط قرمزی است امیدوارم از این سوژه ها در نمایش خانگی استفاده کنه یک نمور امیدی به نویسنده چیره دستی مثل علیرضا طالب زاده دارم .
    تا اینجا چیزی در نمایش خانگی دیدیم که هر کارگردانی بزرگی وارد شبکه شده به سهل ترین شکلش کار کرده هیچ خلاقیت و چیزی که بتوان از تلویزین برتر دانست نبوده است.
    به دوستانی که میخواهند برای شبکه سریال بسازن لطفا نمایش خانگی رو جدی بگیرن.
    تا اینجا این سریال ها یک شوخیه و بس
    نکته بعدی این اصرار دوستان به ۲۶ قسمت است نمیدونم چه دلیل داره که ۲۶ قسمت باشه حتما باید کش بدید تا بشه شاهگوش تکراری و ملال اور شده% چقدر کش سریال از رو رفت دیگه طاقت کش دادن نداره . بیخود وقت ملت رو نگیریم.جالبه ماه تی تی هم ۲۶ قسمتی

  • به نظر من قاتل رحمان کله پز کسی نیست جز اسد خفته…
    و به نظرتان انتخاب اسم ابله برای یک سریال ابلهانه نیست؟
    البته من به کارگردانی آقای تبریزی شک ندارم و میدانم شاهکار می شود…

  • چیزی که برأی من به عنوان یک فروشنده همین محصولات عجیبه اغراق بیش از اندازه در موفقیت شاهگوشه و مثلا دادن اون جایزه حافظ است ،منکر أین نمیشم که بأید به محصولات شبکه به عنوان شبکه ای خصوصی توجه بشه ولی تعریفات الکی باعث گم کردن راه درست می شه و درجا زدن شبکه رو به دنبال داره ،شاهگوش برأی أقای میرباقری قدم رو به جلو بود؟؟أیا قبلا در سریالی مثل مرد هزارچهره از خط قرمز کلانتری و پلیس در شکل بهتر و وسیع تری عبور نشده بود ؟؟کسی می تواند منکر ریتم خسته کننده و کند شاهگوش در اکثر قسمت ها بشود؟؟أصلا تیراژ أین مجموعه موفق چرا أعلام نمی شه،خواهش می کنم اگه کسی عدد رو می دونه أعلام کنه تا ابعاد موفقیت برأی همه روشن بشه
    نمی دانم امیدوارم همچنان سریال در شبکه ساخته بشه،البته با توجه و درس گرفتن از کارهای قبلی

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید