روزانه های سینمایی
اطلاعیه در داخل مخاطب در خارج

اطلاعیه در داخل مخاطب در خارج

دست شان درد نکند! جمعی از تهیه کنندگان سینمای ایران اطلاعیه ای صادر کرده اند و نوید داده اند که امکان تماشای فیلم های ایرانی بصورت قانونی در اینترنت فراهم شده است. ابهام اطلاعیه وقتی برطرف شد که این خبرگزاری موضوع را بیشتر دنبال کرد و معلوم شد؛ چنین تسهیلاتی برای ایرانیان و فارسی زبانانان خارج از کشور مهیا گشته است.

ظاهراً از این پس به دلیل رعایت کپی رایت در بلاد فرنگ، بانیان این سایت در محدوده وسیعی از جهان –غیر از ایران!- می توانند پیگیر اشخاصی شوند که فیلم های عرضه شده در آن سایت را مورد سرقت قرار دهند. اینکه چرا متن اطلاعیه تهیه کنندگان سینما به گونه ای نوشته نشده است که مخاطبان خارج نشین را خطاب قرار دهد و مخاطب داخلی را در چنبره سوالات متعددی گرفتار نسازد، سوالی است که آنها باید جواب دهند اما آنچه مهم است، توجه به این نکته است که متاسفانه در کمال شگفتی در داخل هیچ اراده ای برای برخورد با متخلفان در امور اینترنتی برای بارگذاری فیلم های ایرانی در شبکه وجود ندارد.

در حال حاضر دهها HOST  میزبان صدها سایتی هستند که مدعی عرضه فیلم ها و مجموعه های ایرانی برای کاربران هستند. سایت هایی که بدون اخذ وجه از کاربران امکان دانلود فیلم های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی را فراهم ساخته اند. انگیزه اقتصادی گردانندگان چنین سایت هایی فعلاً جذب آگهی و تبلیغ است و توقع خاصی از علاقمندان به فیلم و سینما ندارند. فعالیت رو به گسترش این سایت ها تاکنون با کمترین واکنش سازماندهی شده ای از جانب سینماگران روبرو شده است.

همین هفته گذشته بود که بر اساس یک سنت تقویمی شده، نمایندگان ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری به اتفاق جمعی از فعالان ویدیو رسانه کشور بازدید و بازرسی از مراکز عرضه در سطح شهر را شروع کردند، دست این جماعت هم درد نکند اما هنوز معلوم نیست کار شناسایی و برخورد قضایی با سارقان اینترنتی را حداقل بصورت نمادین هم که شده چه کسی باید پیگیری کند؟

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای امیر پریمی اگر از دست من ناراحت هستید به خاطر حرفای اون روزم تو وبلاگت معذرت می خوام
    آقای فروتن لطفا ثبت کنید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید مجدد .
    سه نکته متفاوت :
    ۱- بنده کاملاً با صحبت شما موافق هستم . یک سال است که یکی از بهترین مشتریان فیلم هایم را از دست داده ام چون آقا اینترنت نامحدود خریده و دیگر فقط فیلم ها را دانلود می کند ، ایرانی و خارجی و کارتونش هم فرقی نمی کند ، ۲۴ ساعته کامپیوترشان (ببخشید رایانه شان) در حال دانلود است!
    ۲- این همه که به صدا و سیمای خودمان گیر می دهیم ، کمی هم به شبکه های ماهواره ای و بخصوص این سریال ترکی ها گیر بدهیم! این جناب القاس میرزا برادر یاغی شاه طهماسب صفوی است نه برادر یاغی خان ازبک! سریال جدیدی هم که به نام گمشده پخش می شود کپی سریال آمریکایی گروگان می باشد که دوبله اش هم در شبکه نمایش خانگی ایران عرضه شد .
    ۳- امروز صبح یک تبلیغی دیدم در شبکه آی فیلم ؛ پک کامل سریال های انیمیشنی عرضه شده توسط شرکت قرن ۲۱ به قیمت ۷۹ هزار تومان! متن تبلیغ ظاهراً ایرادی نداشت اما مشکل در تصاویر بود! طرحی که بروی جلد بسته بندی این پک نقش بسته شامل انواع و اقسام کاراکترهای معروف کارتونی است که تقریباً هیچکدامشان در محتوای واقعی پک حضور ندارند و عجیب تر اینکه کودکانی که در تبلیغ نسبت به هدیه گرفتن این پک واکنش نشان می دهند در واقع دارند به تصاویر روی پک واکنش نشان می دهند!

  • جناب فروتن با سلام
    خدمت تمامی عزیزان
    پک فوق ظاهرا توسط شرکت هنر اول بفروش میرسد .
    تعدادی از محصولات این موسسه که شامل مجموعه کامل تن تن , عصر حجر و یاکاری میباشد از طرف موسسه قرن ۲۱
    به شرکت هنر اول فروخته شده است .
    از سیاست های فروش آن شرکت در ارتباط با پک فوق اطلاعی ندارم .
    با سپاس .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید