روزانه های سینمایی
بهاری بود و بگذشت – قسمت دوم

بهاری بود و بگذشت – قسمت دوم

بهار داشت شال و کلاه می کرد تا برود که پس از مدت ها اداره کل نمایش خانگی رییس خودش را شناخت. این اداره کل که در دولت جدید و در فرایندی زمانبر مجدداً به چارت تشکیلاتی سازمان سینمایی برگشت، نخستین مدیر را به خود دید. مدیر کل جوانی که قطعاً به پشتوانه سیاست ها و راهبردهای سینما در دولت تدبیر و امید می تواند با همراهی تشکل های صنفی ذیربط از جمله؛ اتحادیه موسسات ویدیو رسانه، انجمن موسسات و شرکت های سمعی و بصری و اتحادیه صنایع لوح فشرده، در سه سال پیش روی، کارنامه مثبتی را از خود بر  جای گذارد.

بهار سال ۹۳ مجموعاً ۲۴ عنوان فیلم ویدیویی داستانی را در سبد محصولات خود نشاند. این رقم باور نکردنی حکایت از این دارد که تنور ساخت فیلم های ویدیویی داغ تر از همیشه شده است و گزارش هفتگی مصوبات شورای ویدیویی نیز چنین ادعایی را ثابت می کند. بی انصافی است اگر سطح کیفی همه فیلم ها را نازل دانسته و همه را به یک چوب برانیم. آنچه که در فهرست فیلم های عرضه شده پیداست، در کنار فیلم های کمدی عامه پسند، فیلم های ملودرام و پلیسی نیز به چشم می خورد و به مرور تنوع گونه ها در سبد چنین تولیداتی قابل رویت است.

مثل همیشه نیات سودگرانه بعضی از سازندگان این فیلم ها و یا سوء استفاده از چهره های نامی و مشهور اعتراضاتی را سبب شد. اعتراضاتی که معلوم نیست به محض طرح در رسانه ها به نتیجه خاصی هم منتهی می شود و مرجعی درصدد پیگیری اعتراضات برمی آید یا خیر!

از میزان فروش فیلم های ویدیویی علیرغم کثرت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست. با این حال بعضی از سرمایه گذاران چشمداشتی به سود و حتی بازگشت سرمایه ندارند. این عده بیشتر به دنبال سابقه و کارنامه برای راهیابی به سینمای حرفه ای و دریافت پروانه ساخت سینمایی هستند. گزارش های میدانی حاکی از آن است که در غیاب فیلم های جذاب و عامه پسند سینمایی در طول فصل بهار، فیلم های ویدیویی در ناوگان مسافری کشور جبران مافات کرده و اوقات خوش و خرمی را برای مسافرین ارجمند رقم زدند.!

نکته جالب توجه در توزیع فیلم های ویدیویی آن است که همه آنها توزیع سراسری ندارند و گاه نمایندگان فروش در شهرستانها از توزیع بعضی عناوین که فقط در تهران صورت می گیرد، بی خبر می مانند.

همزمان با تولید و عرضه بی وقفه فیلم های ویدیویی ادامه قسمت های باقیمانده از مجموعه های شاهگوش و شوخی کردم و شوخی با شما به مخاطبان ارائه شد. نقطه عطف در بین مجموعه های شبکه از سرگیری توزیع قلب یخی در هفته های گذشته بود. این مجموعه که در سال گذشته در قسمت یازدهم متوقف شده بود، خوشبختانه علیرغم همه حرف وحدیث ها از درآشتی با مخاطبان در آمد و تاکنون ۱۴ قسمت آن به خانه ها راه یافته است. استقبال از قسمت ۱۲ قلب یخی بیش از تصور تهیه کنندگان مجموعه بود.

همچنین مجموعه های شبکه از چشم منتقدان و نکته سنجان دور نماندند و در دوره چهاردهم جشن حافظ شاهگوش در شش رشته و قلب یخی در یک عنوان نامزد دریافت تندیس حافظ شدند که در این میان شاهگوش سه تندیس را به تالار افتخارات خود برد.

بعد از تجربه نه چندان موفق برنامه سازی برای کودکان که پای عموپورنگ و فیتیله ایها را به شبکه نمایش خانگی باز کرد، حالا نوبت به حسین رفیعی رسیده است که در مجموعه ای نمایشی و موزیکال به نام پریا و بردیا با سرمایه گذاری موسسه پارسیان مشهد در دل بچه ها جایی برای خود باز کند.

 در یک نگرش کلی شبکه نمایش خانگی در غیاب تلویزیون های خصوصی و انحصار پخش صدا و تصویر در نزد رسانه ملی، فعلاً یگانه منفذ مشروع برای گریز از تک صدایی حاکم است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید