روزانه های سینمایی
بهاری بود و بگذشت-قسمت اول

بهاری بود و بگذشت-قسمت اول

بهار با همه زیبایی هایش به پایان رسید. در واپسین ساعات دولت بهار مروری بر آثار و محصولات ارائه شده در شبکه نمایش خانگی در فصل سپری شده می اندازیم. در سه ماه نخست امسال مجموعاً ۱۲ عنوان سینمایی ایرانی به بازار عرضه شد که سهم ماه های اردیبهشت و خرداد هر یک ۵ عنوان بود. رکوردار تامین و عرضه فیلم سینمایی ایرانی بی شک موسسه رسانه های تصویری است. موسسه ای که یک تنه ۵۰ درصد فیلم های این بخش را روانه بازار کرده است.

شش موسسه دیگر که یکی از آنها به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، تامین دیگر فیلم ها را بر عهده داشته اند. نکته جالب توجه در فصل بهار آن است که موسساتی همچون؛ قرن ۲۱، هنرنمای پارسیان، تصویر دنیای هنر فیلم ایرانی در برنامه توزیع بهار خود نداشته اند و در مقابل موسسه هنر هشتم بعد از مدت ها با عرضه فیلم سگ های پوشالی نام خود را در شبکه زنده کرد.

با اعلام بسته سیاست ها و راهبردهای سازمان سینمایی در روزهای اخیر و تصریح بر اینکه موسسه رسانه های تصویری به فعالیت های اقتصادی نخواهد پرداخت، این پرسش مطرح است که آیا پس از این موسسه مزبور از کار خرید و تامین و توزیع عناوین ایرانی و خارجی کنار خواهد کشید و صرفاً مجری سیاست های سازمان سینمایی در بخش نمایش خانگی خواهد بود.؟

البته در یک صورت فعالیت های گذشته و حال موسسه رسانه های تصویری می تواند ادامه یابد و آن در شرایطی خواهد بود که موسسه در عین اشتغال به فعالیت تامینی و توزیعی سود و درآمدی را مد نظر قرار نداده و صرفاً مصرف کننده اعتبارات تخصیصی دولت باشد.! این ادعا به چند دلیل منطقی به نظر نمی رسد.

 اولاً اگر موسسه بخواهد کنش و رفتار اقتصادی داشته باشد باید حواسش به دخل و خرج و تراز سالانه باشد. موسسه در قامت یک بنگاه مالی و اقتصادی نباید به گونه ای رفتار کند که به دست خودش شرایط ورشکستگی و انحلال موسسه پدید آید.

ثانیاً عقلایی نیست که موسسه در مسیر خرید عناوین ایرانی و خارجی هزینه کند ولی چشمداشتی به درآمد و سود متعلقه نداشته باشد. شرایط مالی حاکم بر دولت نیز اقتضای چنین وضعی را نمی کند و موسسه با فرض کمک از دولت اعتبارات حمایتی محدودی خواهد داشت.

… از این نکته که بگذریم در بین ۱۲ عنوان توزیع شده در بهار با در نظر نگرفتن آخرین فیلم این فصل یعنی پنجشنبه آخر ماه، می توان پیش بینی کرد که فیلم معراجی ها از حیث فروش در رده اول و فیلم های سر به مهر، سگ های پوشالی و کلاس هنرپیشگی با فاصله زیاد در رتبه های بعدی فروش قرار داشته باشند.

همین که پخش دنیای هنر شرکت طرف قرارداد با موسسه رسانه های تصویری در زمینه توزیع محصولات آن موسسه است، کافی است که دریابیم؛ پرکار ترین پخش محصول در بهار ۹۳ دنیای هنر است. شرکتی که خستگی توزیع گسترده معراجی ها هنوز از تن کارکنانش بیرون نرفته است.

نکته جالب توجه در آمار مربوط به فیلم های سینمایی ایرانی آن است که تعداد این گونه در شبکه ویدیویی و سینما به یک اندازه است و با اکران فیلم دربست آزادی شمار فیلم های اکران شده سال جدید نیز به ۱۲ عنوان بالغ شد.

حاشیه های توزیع فیلم ایرانی خوشبختانه به فیلم سینمایی نخودی محدود شد و اعلان و پوستر سایر فیلم ها اعتراضی برنیانگیخت. تنها تهیه کننده ای که همزمان با عرضه فیلم اش در شبکه به فضا سازی رسانه ای دست یازید، خانم طائر پور تهیه کننده فیلم پاتال و آرزوهای کوچک بود و عوامل سایر فیلم ها در برابر توزیع نسخه ویدیویی فیلم شان سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی از خود نشان ندادند.!

شبکه نمایش خانگی در حالی فصل بهار را با وضعیت نسبتاً کم رونقی پشت سرگذاشت که سینمای ایران بویژه در اکران اول نوروزی خود گیشه موفقی را تجربه کرد و میلیونها نفر به تماشای فیلم هایی همچون؛ معراجیها، طبقه حساس، چ و خط ویژه رفتند.

ادامه دارد….

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید