روزانه های سینمایی
مکتوب هفته دوم

مکتوب هفته دوم

بازار فیلم در برج تهران

برخلاف سال های گذشته در جشنواره سی و دوم تسهیلات بیشتری برای حضور موسسات ویدیو رسانه در نظر گرفته شده است. به گزارش نشریه داخلی سینمای خانگی، موسسات ویدیو رسانه در بازار فیلم جشنواره در فضایی به مساحت یکصد متر مربع به معرفی امکانات خود پرداخته و پذیرای مهمانان داخلی و خارجی خواهند بود.

خاطر نشان می سازد؛ آن دسته از موسساتی که تاکید بر خرید رایت آثار خارجی دارند، عموماً محصولات مورد نظرشان را از نمایندگی ها و اصولاً agent های منطقه ای تهیه می کنند. در بازار پیش رو بعید است، خریداری برای آثار ایرانی در غرفه موسسات پیدا شود زیرا موسسات عمدتاً دارنده رایت داخلی فیلم ها برای زمان محدودی هستند.

در سال های ۸۸ تا ۹۰ در آیین افتتاحیه جشنواره از مدیران موسساتی که منشا خدماتی برجسته ای در صنعت و تجارت ویدیو بودند، تقدیر به عمل آمد.

نگو و نپرس!

شنیده ها حکایت از توزیع یک انیمیشن مطرح در روزهای آتی در بازار دارد. این انیمیشن که در قله انیمیشن های ۲۰۱۳ نشسته و در نوع خود فروش بین المللی فوق العاده ای داشته است، به مخاطب ایرانی عرضه خواهد شد. به دلیل عدم تمایل ناشر اثر به هر گونه اطلاع رسانی در این زمینه، چاره ای جز انتظار برای صدور مجوز و انتشار عنوان مورد اشاره نیست.

کمک بلاعوض

دولت صد در صد هزینه تامین و نصب سیستم نمایش دیجیتال را پرداخت می کند. به موجب این گزارش روزانه های سینمایی در گفتگو با یک مدیر سینمای خصوصی در یکی از استانهای مرکزی کشور، وی از نصب سامانه پخش دیجیتال طی روزهای آینده در سینمای تحت مدیریت خبر قرار داد و این اقدام را پیش شرط برگزاری همزمان جشنواره در آن سینما دانست.

این گزارش می افزاید، این کمک در نوع خود کم سابقه بوده و شتاب بیشتری به ارتقای فن اوری های پخش در سینماها خواهد کرد. همچنین برآورد تقریبی هزینه سیستم های یاد شده ۵۰ میلیون تومان می باشد.

چه سالی بشه ۹۳!

وقتی در سال ۹۲ بیش از ۱۵۰ فیلم سینمایی و بلند (با مجوز ویدیویی) ساخته شده و ۱۲۴ عنوان آن را هیات انتخاب جشنواره سی و دوم بازبینی کرده است، یعنی سال ۹۳ شبکه نمایش خانگی با انبوهی از فیلم های قابل عرضه روبروست. با یک حساب سرانگشتی ظرفیت سینماها کشش اکران بیش از ۵۰ فیلم را ندارد و قطعاً خیلی از فیلم ها مستقیماً راه نمایش خانگی را برمی گزینند. به همین مقدار اضافه کنید؛ ۳۰ فیلمی که در سالجاری موفق به اکران شدند و هنوز به شبکه وارد نشده اند. به عبارتی سال ۱۳۹۳ به جز عناوین ویدیویی ۱۸۰ عنوان فیلم سینمایی بالقوه آماده توزیع در شبکه نمایش خانگی هستند. از این مقدار اگر نیمی هم به شبکه وارد شود، رکوردی را از خود بر جا خواهد گذارد. در این برآورد فیلم هایی که هر ساله به صف اکران می پیوندند و شرایط برای نمایش عمومی آنها فراهم نمی شود، منظور نشده اند.

پیش بینی می شود تا پایان سالجاری ۷۰ عنوان فیلم سینمایی ایرانی در پیشخوان های فروش بنشیند. این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد. خاطر نشان می سازد این بررسی صرفاً ناظر بر کمیت تولید فیلم در سینمای ایران است و مشخص نیست که در اکران و یا توزیع ویدیویی تا چه حد با مخاطبان ارتباط برقرار سازند. به هر حال بیش از نیمی از فیلم های سال اینده نخستین و یا دومین تجربه سینمایی سازندگان خود هستند.

اول سریال بعد شام

آخرین گروه مهمانانم حدود ساعت ۸ شب می رسند. لباس که سبک می کنند و روی مبل یله می شوند، با سینی چای بطرفشان می روم. تلویزیون خاموش است. مرد میهمان در حالیکه کمر لیوان چای را تو دست گرفته با نگاه جستجوگر روی دیوارهای هال آپارتمان دنبال چیزی می گردد. نگاهش به ساعت دیواری که گره می خورد، گویی چیزی به یادش آمده باشد، طوریکه بقیه هم بفهمند رو به خانمش می گوید؛ فاطمه این سریال کی شروع میشه؟

جمعیت مهمانان انگار به اتفاق تحت تاثیر یک شوک واحد قرار گرفته باشند، به فاطمه فرصت نمی دهند و به نیابت از او هر کس چیزی می گوید. :

روشنش کن … الان شروع میشه…. نه بابا نیم ساعت طول می کشه تا آگهی ها از رو اعصابت بیان پایین….آقا خداییش دیگه شورش و درآوردن…. شما میگی باران بالاخره باباشو می بینه؟….

عیال از مهمانان زمان خوردن شام را جویا می شود. خانم ها از همسران شان پیش دستی کرده و عیال را به نشستن پای تلویزیون دعوت می کنند. این واکنش یعنی اول شام بعد از سریال!

در جمع فامیل کمتر دیده ام برای تماشای فیلم یا سریالی تا این حد اتفاق نظر باشد. سکوت مهمانان هنگام پخش سریال و حاکم شدن صدای تلویزیون بر فضای خانه کمک می کند تا زن و مرد، کوچک و بزرگ با شخصیت های داستان همذات پنداری کنند و هر کس به فراخور حس و حالش به داستان ملودرام آوای باران دل بدهد.

خدا را شکر که در غیاب ماهواره شبکه سه سیما آبروداری می کند و دقایق سرگرم کننده ای را برای مهمانانم رقم می زند.

روز سرنوشت

ده بهمن رفراندم سینمای ایران است. بنا به اعلام سازمان سینمایی روز ده بهمن سینماهای کشور برای عموم مردم رایگان است. این اقدام با هدف آشتی مردم با سینماها و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در آستانه جشن های سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی و جشنواره فیلم فجر صورت می گیرد.

میزان استقبال مردم و علاقمندان به حضور در سالن های سینما – البته در شهرهایی که سینما دارند- نشان خواهد داد که تا چه حد عادت سینما رفتن به یاد مردم مانده است و آن را ترک نکرده اند. ثبت دقیق آماری تعداد تماشاگران در سینماها در چنین روزی می تواند، دستمایه یک مطالعه مستقل شود. تحقیقی که نشان می دهد آنچه برای مردم در رفتن به سینما حائز اهمیت است، چه چیزی است؟

آیا کیفیت فیلم ها فارغ از هزینه های سینما رفتن برای مردم اولویت دارد یا آنکه در این ارتباط امکانات رفاهی سینما حرف اول را می زند؟

حضور پر شور مردم شاید این گمانه را تقویت کند که هزینه بلیط برای خانواده ها واقعاً رقم قابل توجهی است و باید فکری برای تعدیل هزینه ها کرد.

از سوی دیگر اگر فیلم های این فصل از اکران چندان باب طبع مردم نباشند و اشتیاقی برای تماشای آنها ولو مجانی وجود نداشته باشد، عدم استقبال مردم نباید به منزله قهر با سینما تعبیر شود.

همچنین اگر ضریب اشغال صندلی های موجود سینماها در روز ده بهمن صد در صد باشد ولی تناسبی با جمعیت شهر نداشته باشد، نباید با ذوق زدگی در تفسیر دچار اغراق شد.

روزانه های سینمایی در یادداشت جداگانه ای اختصاص یارانه به تماشاگران سینما در طول سال را تمهید موثرتری برای تشویق آنها و حفظ ارتباط با سینما دانسته بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن عزیز خبری از توزیع فیلمای به روز جهان ندارید؟
    این انیمیشنی که فرمودید از کدام موسسه میاد؟

  • به نظرم انیمیشن یاد شده (ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی ۲) باید باشد.

    هم اکنون تنها توزیع کننده فیلم های خارجی موسسه قرن ۲۱ است که فعلا از این موسسه هم خبری نیست

  • مهرداد فرید در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: فیلم سینمایی«بی‌تابی بیتا» در اختیار شرکت فیلمسازان جوان است و طبق برنامه هایی که این شرکت به من اعلام کرده است ،این فیلم باید ظرف ۱۰ روز آینده به بازار بیایید.اگر زمان انتشار در بازار کمی عقب و جلو شود جزو سیاست های آن شرکت است و من در این زمینه دخیل نیستم.
    وی افزود: سه مورد اصلاح از طرف وزارت ارشاد به فیلم سینمایی«بی تابی بیتا» برای پخش در نمایش خانگی تحمیل شد و من این اصلاحات را اعمال کردم ،به این خاطر که خیلی دوست داشتم مردم این فیلم را ببینند.

  • فیلم سینمایی نازنین سه شنبه ۸ بهمن ماه توسط شرکت هنر اول در استان های تهران و البرز توزیع می گردد.توزیع در سایر استانها توسط شرکت قرن ۲۱ ،تامین کننده فیلم،انجام می پذیرد.همچنین فیلم هانگر گیم (بازی های مرگبار)به همراه البوم صوتی خوشبختی به خوانندگی حمید عسگری هفته اینده توزیع می شود.

  • سلام آقای اخباری عزیز عنوان پادشاه شنها و مقصد نهایی ۶ در صورت اکران در سال ۲۰۱۴ همچنین انیمیشن Hercules: Zero to Hero(چون قسمت اولش را موسسه شما منتشر کرده)و فیلم افسانه هرکول با بازی دواین جانسون امکان عرضه اش وجود دارد؟

  • سلام آقای اخباری آیا امکان دوبله فیلم طبیب محصول آلمان که درمورد زندگی ابوعلی سینا هست و به ایرانیان و اسلام هیچ اهانتی نشده هست ؟بازیگر نقش ابن سینا بن کینگزلی است…

  • سلام آقای اخباری در اصلاح کامنت قبلیم باید عرض کنم مقصد نهایی ۶ یک فیلم ویدیویی است و در واقع خلاصه ی فیلم های ۱ تا ۵ است و احتیاجی به دوبله این فیلم نیست…

  • سلام شنیدم چیزی بالای ۱۰۰ فیلم کارگردان اول داریم که زمان آقای شمقدری پروانه ساخت گرفته اند تکلیف اینها در سال ۹۳ با محدودیت سالن های سینما چه میشود ؟

    • سلام نیک می دانید که ظرفیت اکران فیلم در سینماها سالانه حدود ۵۰ فیلم است و توانمندی سینمای ایران در امر تولید حداقل دو برابر این میزان است. رتبه سینمای ایران در رنکینگ جهانی تولید فیلم را که خاطرتان هست؟ به این منظور کثرت فیلم های اول و غیر اول فرق و توفیر زیادی در نسبت ظرفیت تولید و نمایش ایجاد نمی کند. مضافاً که طی شش ماه اخیر هم تعداد قابل توجهی پروانه ساخت صادر شده که شمار فیلم های اول در بین آنها قابل ملاحظه است. بنابراین تجدید نظر در مقررات نمایش فیلم و ترغیب سرمایه گذاران به ساخت سینما و بویژه مشارکت شهرداری ها در امر سالن سازی چاره کار خواهد بود. فراموش نکنید که فقدان تلویزیون های خصوصی ناخواسته سبب کوچ فیلمسازان به سینما و شبکه نمایش خانگی شده است.

  • امیدوارم کارشناسان و صاحب نظران نزدیک به دولت سعی کنندتمام موانع موجود در مسیر رسیدن به شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای خصوصی در ایران را بر طرف کرده و راه را برای این مهم هموار نمایند (جناب فروتن با این دیدگاه شما کاملا موافق هستم )

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید