روزانه های سینمایی
مکتوب هفته ۱

مکتوب هفته ۱

پس از تغییرات شکلی و گرافیکی صورت گرفته  در سایت “روزانه های سینمایی” یادداشت های هفتگی “پنجشنبه بازار” که تاکنون طی ۲۱ قسمت منتشر گردید، از این پس با عنوان مکتوب هفته تقدیم مخاطبان ارجمند می گردد.

فردا که مدیری به تلویزیون برگردد

خبرهای ضد و نقیض منتشر شده در باره بازگشت مدیری به تلویزیون با اظهارات صریح وی، سرانجام رنگ واقعیت به خود گرفت و پل شکسته روابط این هنرمند با رسانه ملی خوشبختانه در حال ترمیم است.

به این خاطر بعید نیست که مدیری سال ۹۳ پس از اتمام پروژه شوخی کردم به خانه اصلی خود برگردد و دوباره در چارچوب ضوابط تلویزیون کارهای تازه ای را به روی آنتن ببرد.

در ۵ سال گذشته نه تلویزیون توانست جای خالی مدیری را پر کند و نه مدیری موفقیت هایش در سیما را نوانست در سینما و شبکه ویدیویی استمرار بخشد. اگر قهوه تلخ را استثنا کنیم، دیگر کارهای مدیری با انبوهی از مخاطبان ارتباط برقرار نکرد.

البته نفس تلاش مدیری و حفظ ارتباط او با مخاطبان و علاقمندانش قابل تحسین است و شاید حالا که او به مرز پختگی در کار طنز رسیده است، بازگشت بهتری به سیما داشته باشد. با رفتن مدیری به تلویزیون بسیار بعید است که دیگر مجالی برای عرض اندام او در شبکه ویدیویی پدید آید. همان شبکه ای که عارضه و بلیه کپی و سرقت محصول امان سرمایه گذاران را بریده است و افق روشنی را نمی توان برای آن تصور کرد.

پدر حاضر پسر غایب

با اتمام چهارمین دوره جشنواره فیلم عمار در هفته جاری، عدم حضور وزیر ارشاد در آیین های رسمی این جشنواره مورد گلایه پاره ا ی از محافل قرار گرفت. در مراسم افتتاحیه جشنواره رییس سازمان سینمایی حضور به هم رساند و سخنانی نیز ایراد کرد. دبیر جشنواره فجر هم در یکی از روزهای جشنواره در نشستی شرکت کرد و با حضار به گفتگو پرداخت. با این حال جای خالی وزیر ارشاد در جشنواره برای منتقدان کاملاً محسوس بوده و حضور نمایندگان او را کافی ندانسته اند. در این رابطه آنچه مهم به نظر می رسد، حضور کم فروغ مسئولان مرکز سینمای مستند و تجربی در جشنواره است. مرکزی که به اعتبار وظایف و ماموریت های خود نسبت و رابطه معناداری با جشنواره عمار داشته و تعدادی از تولیدات آن در جشنواره به نمایش درآمد. نکته جالب توجه آنکه فیلم هایی به تهیه کنندگی مرکز در جشنواره موفق به دریافت جوایزی شدند ولی مرکز سینمای مستند در پایگاه اطلاع رسانی خود به راحتی از کنار این اتفاق گذشت. فیلم هایی نظیر کاروان و فرصتی برای دیدن از جمله این آثار می باشند.

ترمزی که کشیده شد

بنا به اخبار غیر رسمی طی دو ماه اخیر پروانه تازه ای از سوی مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد برای توزیع انیمیشن صادر نگردیده است. اگر این خبر صحت داشته باشد باید آن را به فال نیک گرفت و این اقدام را پایانی برای یک مناقشه دو ساله دانست. مناقشه ای که متاسفانه به خدشه دار شدن آیین نامه ها و مقررات ۷۰ ساله سینما در وزارت ارشاد گردید و در میان بهت و ناباوری همه کارشناسان، انیمیشن از دیگر فراورده های سینمایی منتزع گردید و در جایی غیر از مراجع نظارتی سینمایی برای توزیع آن مجوز صادر می گردید.

سینما بدون بلیط

پیش بینی شده است طی دو روز در سال مردم به صورت رایگان به سینما بروند. این خبر را اولین بار مدیر کل ارشاد استان گلستان به زبان آورد و متعاقب آن مدیری که اجرای این پروژه را بر عهده خواهد گرفت، در صدد تایید آن برآمد. استفاده از هرگونه طرح بدیع و ابتکاری که سبب رونق سینماهای کشور شود و به ترویج فرهنگ فیلم دیدن در سینماها بیانجامد، در جای خود نکوست. پیش از این در یکی از روزهای میانی هفته تماشاگران می توانستند، بصورت نیم بها به سینماها بروند. در این رابطه بهتر آن است که سمت و سوی یارانه ها و تسهیلات بلاعوض دولت در بخش سینما به تولید محدود نشده و سویه پخش و نمایش به خود گیرد. در اینصورت افزایش سنواتی بهای بلیط سینماها منتفی شده و سینما رفتن از سبد هزینه های فرهنگی خانوارها به راحتی حذف نخواهد شد.

امید به ماه ششم

ساز و کارهای اجرایی در بخش نمایش خانگی سازمان سینمایی تغییر نکرده و در بر روی همان پاشنه ای می چرخد که از ۱۸ ماه گذشته چرخیده است. در هفته های اخیر تصمیم اشتباه ادغام شورای پروانه ساخت و نمایش نیز کلاف موجود را پیچیده تر کرد. این اقدام باعث تاخیر در بازبینی فیلم ها شده و به زمان انتظار برای صدور پروانه خواهد افزود. الزام موسسات ویدیو رسانه به دریافت پروانه تکثیر علاوه بر پروانه نمایش، پیش از این به ایجاد موانع اداری برای متقاضیان انجامیده بود. به نظر می رسد اعلام موضع شفاف تشکل صنفی موسسات ویدیو رسانه و خارج شدن از پیله محافظه کاری، کمک زیادی به استقرار مجدد مناسبات اداری به همان شکلی که قبل از تشکیل سازمان سینمایی بود، خواهد کرد.

همچنین این نکته حائز اهمیت است که علیرغم خارج شدن عوامل انحلال و متلاشی کردن اداره کل نمایش خانگی از سازمان سینمایی، مسئولان میانی که در ۱۸ ماه گذشته در زمینه نمایش خانگی مسئولیت داشته اند، مجری همان سیاست ها هستند و به نظر می رسد مادام که نسیم تحول و دگرگونی اساسی وزیدن نگیرد، بهبود اوضاع با تانی و تاخیر روبرو خواهد بود.

یکجا بخر و ببر

موسسه هنرنمای پارسیان دست به کار جالبی زده است و مجموعه کلاه قرمزی ۹۱ را بصورت یکجا و در بسته بندی شکیلی به بازار عرضه کرده است. هنرنمای پارسیان سال گذشته در ده دی وی دی مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی ۹۱ را به ضمیمه انیمیشن های پر مخاطب جهانی طی چندین نوبت منتشر کرده بود.

به موجب این گزارش؛ قیمت مجموعه کلاه قرمزی برای مصرف کننده ۱۵۰۰۰ تومان می باشد. پیشنهاد می شود؛ در چنین تولیدات ویژه ای  نام عوامل بر جلد محصول قید شود تا به نوعی اژ آنان قدردانی به عمل آمده و ارزش کار آنان محترم شمرده شود. به عنوان مثال نام طراح جلد و بسته بندی، چاپخانه، مدیر پروژه، مدیر پخش و …

خاطر نشان می سازد، کلاه قرمزی ۹۲ را موسسه سینما ۲۴ و پخش هنر اول در سالجاری توزیع می کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام و احترام
    ای کاش شرایطی فراهم می شد تا مراسمات جشنواره فیلم فجر خصوصا اختتامیه با جزئیات کامل و بدون کم و کاست از رسانه ملی پخش شود تا میلیون ها دوستدار سینما از دیدن جشن سینمای ایران بی بهره نمانند.
    در چند سال گذشته جشنواره به طرز نا مطلوبی از رسانه ملی پخش شده.مثلا برای آنکه چهره بازیگران خانم زیاد نشان داده نشود فیلمبرداری را از ته سالن انجام میدادند که این کار بسیار روی اعصاب مخاطبین به قدم زدن می پرداخت.یا در حین مراسم میان برنامه هایی پخش میکردند که این هم باعث آزرده خاطر شدن مخاطبین می شد.
    امیدوارم تدبیری صورت گیرد تا این نواقص برطرف شود.
    از شما هم میخواهم که اگر کاری از دستتان بر می آید در این راستا انجام دهید.
    با تشکر

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید