روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۱۶

پنجشنبه بازار ۱۶

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست

همانطور که در یادداشت های پیشین گفته شد، "شاهگوش" در قسمت اول نتوانست موجی را ایجاد کند و شروعی طوفانی را برای مجموعه رقم زند. این امر یا ناشی از طراحی اشتباه قصه برای قسمت اول سریال است و یا آنکه انتظارات از "میرباقری" آنچنان بالا رفته است که محصولی مانند "شاهگوش" در خور نام و آوازه حرفه ای او نیست. توزیع قسمت دوم "شاهگوش" که به خاطر ایام دهه اول محرم قدری زودتر وارد بازار شده است، فرصت دوباره ای را پدید می آورد تا تیم تولید ارزیابی دقیق تری از سریال به عمل آورد.

میرباقری باید بداند مخاطب نمایش خانگی بر خلاف تلویزیون برای تماشای اثر مورد علاقه اش هزینه می کند و در شرایط وانفسای کنونی چنانچه محصولی را نپسندد به راحتی از آن رویگردان خواهد شد. تجربه تلخ سریال "ویلای من" نمونه عبرت انگیزی است که برندی مثل "مهران مدیری" نیز نتوانست تضمینی برای موفقیت آن به دست دهد.

به هر حال وقفه ۲۰ روزه در حدفاصل توزیع قسمت های دوم و سوم مجموعه، محل درنگی برای گروه سرمایه گذار و هنری سریال است تا بازخوردهای کار را در بین مخاطبان محک زنند تا در ادامه رویه متفاوتی را پیش کشند.

خاطر نشان می سازد تا کنون شش قسمت از مجموعه به مرجع نظارتی ارائه شده است.

شایستگی مقدم بر سیاست زدگی

انتخاب معاون سینمایی دولت نهم به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، تحلیل گران و یادداشت نویسانی که سینما را با سیاست اشتباه گرفته و معتقد بودند؛ مدیران سینمایی دولت های قبل را باید یکسره از کادر اداره سینما خارج ساخت، شوکه کرد. این عده که بطور اصولی با دولت های نهم و دهم مخالف بودند و همکاری با دولت های پیشین را گناه نابخشودنی قلمداد می کردند، در پی یافتن جواب برای این پرسش هستند که چرا مرد اول سینما در دولت نهم باید سکاندار مهمترین نهاد سینمای حرفه ای کشور گردد و دولتمردان کنونی  دست نیاز بسوی مدیران ارشد گذشته دراز کنند.؟

اگر چه کمبود مدیر سینمایی از گذشته تا حال زمینه حضور مدیران تلویزیونی و یا غیر سینمایی را به ساختمان ستادی سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن باز کرده است، اما آنچه که نباید از آن به سادگی عبور کرد آن است که اداره هنر – صنعت پیچیده سینما باید فارغ از مناسبات تنگ سیاسی و جناحی مورد توجه قرار گیرد و اصل بر شایسته سالاری و اطمینان از سلامت اندیشه و پاک دستی مدیران باشد. بدیهی است در این میان پرورش مدیران آینده از متن کارشناسان رسمی سازمان سینمایی و اعتماد به آنها می تواند، فقر کنونی را برطرف سازد و نیروی انسانی با انگیزه و تازه نفسی را به عرصه مدیریت سینمای کشور تزریق کند.  

آقای دکتر حساب بی حساب!

پخش فیلم ویدیویی "حساب بی حساب" نه فقط از آن جهت که از درجه کیفی ب برخوردار است و در بین انبوه آثار بی کیفیت ویدیویی غنیمت به شمار می رود بلکه بدان خاطر که فیلم را موسسه سینما هفت تامین و پخش بایا توزیع کرده، حائز اهمیت است. دو موسسه و شرکتی که خاطرات خوبی از آنها در ذهن داریم. خاطراتی که همه از جنس کیفیت خوب مستر، حسن سلیقه در طراحی جلد و بسته بندی بود.

از اینکه دکتر نوروزی در کنار مشغله های صنفی فرصت دوباره ای برای تامین و توزیع یافته و موسسات تحت مدیریتش را فعال نموده است، باید خرسند بود.

شبکه تمام ویدیویی

همانطور که روزانه های سینمایی پیش بینی نموده بود، در سالجاری هیچ بعید نیست که برای نخستین بار تولیدات ویدیویی عرضه شده در شبکه نمایش خانگی، بر آثار سینمایی پیشی بگیرند. نگاهی به عناوینی که این روزها در مراکز عرضه خودنمایی می کنند، این واقعیت را عریان می سازد که فیلم هایی نظیر؛ یه دروغ کوچولو، خلوت دل، شیر یا خط، حساب بی حساب، نارمک، من کجا خوابم برد، تعبیر خواب و شکارچی انسان عناوین محدودی از یک فهرست بلند و بالا هستند.

بی پولی تلویزیون، افزایش سرسام آور هزینه ها در سینما و بیکاری جمع زیادی از عوامل تولید در نیمه اول سال، اقبال سرمایه های کوچک را به سوی ویدیو در پی داشته است.

سینما اول

معاون سازمان سینمایی در گفتگویی اظهار امیدواری کرده است تا طی روزهای آینده مدیر کل ارزشیابی و نظارت معرفی گردد. منظور ایشان مدیری است که امور سینمای حرفه ای را تمشیت خواهد کرد. این پست از ابتدای تاسیس سازمان سینمایی در اسفند ۱۳۹۰ تاکنون بلاتصدی بوده است.! اگر راه اندازی اداره کل جداگانه ای برای امور نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه جدی باشد، می توان امیدوار بود که متعاقباً فرد دیگری نیز مدیریت آن را بر عهده گیرد. به هر حال در پیش بودن جشنواره فجر اولویت سینما را یادآور شده و سایر گونه ها از جمله نمایش خانگی در اولویت های بعدی سازمان سینمایی قرار دارند. 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید