روزانه های سینمایی
سینما و ویدیو در معرض آزمونی تازه

سینما و ویدیو در معرض آزمونی تازه

اینطور که مقامات مسئول در بخش فناوری های نوین در سازمان صدا و سیما گفته اند، شرایط برای راه اندازی رسمی پروتکل عرضه صدا و تصویر بر بستر اینترانت یا IP MEDIA مهیا گشته است و در حال حاضر نیز در نقاطی از شهر و کشور کاربرانی بصورت آزمایشی از سرویس های این فناوری بهره می جویند.

سوالی که در همین رابطه مطرح است آن است که با توجه به خدمات متنوع این سیستم و از جمله تماشای فیلم ها و سریال های درخواستی، سهم سینما و شبکه نمایش خانگی ایران از این بستر چیست؟ به یاد داشته باشیم که در کشورهای توسعه یافته از سال های گذشته تکثیر محصول بر محمل-PLATFORM – دی وی دی و بلو ری با شیب منفی روبرو شده و تولید لوح فشرده برای مصارفی نظیر تماشای فیلم به حداقل رسیده است. شاهد مثال عرضه ناچیز محصول در فروشگاه های اختصاصی فیلم و محصولات فرهنگی از جمله VIRGIN SHOPPING است.

از سوی دیگر خوشبختانه با اظهار نظر صریح معاون بررسی های فنی سازمان تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات؛ " خدمات آی پی مدیا با خدمات پخش همگانی که از وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است کاملاً متفاوت بوده و اپراتور یا ارائه‌کننده خدمات آی‌پی مدیا درصورت تمایل به ارائه پخش همگانی تلویزیونی و یا رادیوئی از این طریق، باید با سازمان صدا و سیما نیز هماهنگی لازم را انجام دهد."(خبرگزاری تسنیم/ شناسه خبر ۱۴۱۹۵۳)

به تعبیر روشن تر خدمات این سیستم از نوع وظایف و ماموریت های انحصاری سازمان صدا و سیما نیست که به موجب قانون اساسی شخصیت حقوقی دیگری نتواند آن را انجام دهد. به عنوان مثال موسسات ویدیو رسانه می توانند با بهره برداری از حقوق رسماً خریداری شده آثار ایرانی و موجودی آرشیو تصویری خود از جمله بهره برداران از این سامانه باشند و خدمات نوینی را به کاربران و مشتریان خود ارائه دهند. بنابراین با محفوظ نگه داشتن پخش رادیویی و تلویزیونی برای سازمان صدا و سیما، می توان از رهگذر پخش درخواستی فیلم های سینمایی و سایر تولیدات اختصاصی شبکه نمایش خانگی و وضع تعرفه هایی که ارزان تر از هزینه خرید لوح فشرده همان برنامه هاست، سبک و روش تازه ای را برای تماشای فیلم ترویج کرد.

مزیت این اقدام آن است که ارز کمتری برای واردات پلی کربنات مصرف شده و آثار مخرب زیست محیطی کمتری حاصل می شود. دغدغه نگهداری فیلم در منازل نوعاً آپارتمانی منتفی می شود. تهیه کنندگان سینما در قرارداد با موسسات ویدیو رسانه می توانند علاوه بر فروش حقوق ویدیویی فیلم هایشان، رایت پخش اینترنتی و یا اینترانتی را هم به عنوان یک ارزش افزوده جدید در معرض فروش بگذارند.

با این همه در آغاز استفاده از این فناوری پرسش های جدی در میان است که باید برای آن اندیشه نمود و با ملاحظه اقتصاد خانوارها و صرفه و صلاح آنها جوابی منطقی را بدانها داد.. سوالاتی نظیر:

– با توجه به تعدد موسسات ویدیو رسانه، چه تشکلی به نیابت از آنان درصدد سرمایه گذاری برای ارائه خدمات ویدیوی درخواستی برخواهد آمد؟ آیا موسسه رسانه های تصویری از مقبولیت لازم برای انجام چنین ماموریتی برخوردار است؟ تعاونی یا شرکت سهامی موسسات ویدیو رسانه قادر به ایفای چنین امری است؟

– با توجه به اینکه دریافت خدمات از چنین سرویسی مستلزم داشتن مودم ADSL بوده و سازمان صدا و سیما زودتر از سایر رقبای احتمالی در این زمینه سرمایه گذاری کرده است، برای شهروندان به صرفه است که دو مودم جداگانه خریداری کرده و هزینه مضاعفی را متحمل شوند؟

– آیا همان کاربرانی که در حال حاضر مشترک اینترنت پر سرعت بوده و دارای مودم هستند، نیازمند مودم جداگانه ای هستند و یا همان مودم موجود، برای آنها کفایت می کند؟

– برای رعایت حال مصرف کننده موسسات ویدیو رسانه و تهیه کنندگان سینما حاضرند با مدیریت مربوطه در رسانه ملی توافق کرده و محتوا و آرشیو تصویری خود را در اختیار سیستم آی پی مدیای آن رسانه قرار دهند؟

اهمیت این مطلب یعنی خرید و نصب یک مودم ADSL واحد،  بدان خاطر است که آی پی مدیا دارای امکانات و آپشن های متنوعی است که می تواند حوائج روزانه بسیاری از شهروندان را در زمینه خدمات شهری جوابگو باشد.

در یک جمع بندی باید یادآور شد که به تبع تغییر سبک زندگی و تحولات شگرف در صنایع فرهنگی، عادات و روش های تماشای فیلم دستخوش تغییرات پی در پی شده است. پسندیده تر آن است که مدیران موسسات ویدیو رسانه به جبران سنت غلط گذشته که بر عرضه فیلم بر فرمت غیر استاندارد VCD اصرار می ورزیدند، این بار واکنش به موقع و به هنگامی را در استقبال از فناوری های نوین دیداری و شنیداری نشان داده و استراتژی تازه ای را برای بقا در بازار و رقابت با رسانه های رقیب اتخاذ کنند. در این صورت با حفظ سهم بازار و افزایش آن، حلقه را بر تکثیر کنندگان غیر مجاز فیلم ها تنگ تر کرده و حاشیه امنیت بیشتری را برای سرمایه گذاری خویش ایجاد خواهند کرد. بی شک تهیه کنندگان سینما نیز از رونق اقتصادی شبکه ویدیویی بهره مند شده و می توانند در برآورد هزینه – فایده خود بر روی درآمد قطعی ناشی از فروش رایت ویدیویی حساب بازکنند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید