روزانه های سینمایی
دل یکی دلدار یکی

دل یکی دلدار یکی

دوشنبه ۱۵ مهر ماه بی شک نقطه عطفی در تاریخ فعالیت های صنفی سینماگران ایرانی است. پیش نویس اساسنامه ای که در جلسه فوق العاده مجمع عمومی خانه سینما به تصویب رسید با رفع نواقص قبلی یکی از به روز ترین متون و مستندات تشکیل یک تشکل صنفی تا قبل از تصویب قانون سازمان نظام صنفی سینمایی توسط مجلس شورای اسلامی در آینده دور است. از جمله ویژگی های درخور توجه این اساسنامه انتخاب مستقیم نمایندگان صنوف ۳۱ گانه برای شرکت در مجمع عمومی خانه سینماست. همچنین با توجه به حضور اکثر قریب به اتفاق صنوف قانونی و صنوف وابسته به خانه سینما در میان مدت، دوگانگی بعضی از صنوف از بین خواهد رفت و از تشکیل صنوف موازی اجتناب به عمل خواهد آمد.

نکته مهم در اساسنامه جدید خانه سینما ارجاع مراتب به هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد جهت بررسی و تصویب نهایی است. این هیات جایگزین شورای فرهنگ عمومی است که نخستین بار اساسنامه خانه سینما در سال های پایانی دهه ۶۰ به تصویب آن رسیده بود.

اگر چه یادآوری اتفاقات و حاشیه های دو سال گذشته پیرامون خانه سینما خوشایند به نظر نمی رسد، ولی شروع چالش ها از انجام پاره ای اصلاحات و تغییرات در اساسنامه توسط هیات مدیره وقت بود که متاسفانه تایید و تصویب مرجع مربوط دولتی برای آن اخذ نشده بود. یکسال طول کشید تا نمایندگان خانه سینما تن به رویه معقول و مرضیه ای بدهند که از زمستان سال گذشته با پا در میانی رییس جمهور وقت مورد توافق قرار گرفت. اتفاق خجسته دوشنبه می توانست قبل از پایان سال گذشته به وقوع بپیوندد اما متاسفانه رفتارهای احساسی و واگرایانه از جانب عده دیگری این امر را به دفعات به تاخیر انداخت. به هر حال در جلسه اخیر علاوه بر اصلاح اساسنامه، به مرجعیت هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی و هنری ارشاد برای تصویب نهایی اساسنامه گردن نهاده شد. شاید عبور از سختی و ناملایمات لازم بود تا خلوص و همدلی بیشتری در ذهن و ضمیر طرف های اختلاف پدیدار شود و آنان را وادارد تا حول مشترکاتی که کم هم نیستند، اجتماع کنند.

به تعبیر سخنگوی هیات مدیره کنونی خانه سینما " این ۲ سال باعث شد که اصناف سینمای ایران یکدیگر را بیشتر درک کنند و زندگی و قواعد کار جمعی را بیشتر بیاموزند و کوشش کنند که با اتکا به قانون و از طریق رفتار قانونی نهاد صنفی خودشان را احیا کنند و این یک تجربه جدی برای جامعه مدنی ایران است و تصور می‌کنم آن عقلانیتی که مسئول زندگی اجتماعی ما در سال‌های اخیر است و به خصوص در انتخابات اخیر است خود را نشان و امیدوارم که به سرمایه خانه سینما تبدیل شود."

انتخابات هیات مدیره خانه سینما طی ماه های آینده بصورت کاملاً دمکراتیک برگزار خواهد شد و پس از آن دوره تازه ای برای فعالیت های صنفی رقم خواهد خورد. دوره ای که مسئولان منتخب خانه سینما تمام توان و کوشش خود را مصروف وظایف و ماموریت های اصلی و کلیدی خواهند کرد و بلوغ و آگاهی جمعی را برای صیانت از حقوق صنفی و حرفه ای آحاد سینماگران ایرانی به نمایش خواهند گذاشت.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن بالاخره جلسه برای صدور پروانه ها برای فیلم های ایرانی و خارجی شبکه آغاز شد؟

    میتوانید نتایج این جلسات را که در واقع نام بردن از پروانه هاست رو در سایت انجام دهید؟

    تشکر فراوان

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید