روزانه های سینمایی
فاصله ها کم می شوند

فاصله ها کم می شوند

توزیع فیلم های "من و زیبا"، "ر‍ژیم طلایی"، "یک سطر واقعیت"(بزودی) و "قاعده تصادف" در فاصله جند ماه پس از اکران عمومی گویای این واقعیت است که تهیه کنندگان زیادی مایل هستند که فاصله زیادی بین اکران عمومی فیلم آنها و عرضه آن در شبکه نمایش خانگی پدید نیاید. این امر سبب می شود که فضای تبلیغی ایجاد شده برای فیلم ها در هنگام اکران فروکش نکرده و در یاد مخاطبان مانده باشد و از سوی دیگر به بازگشت سرمایه آنها کمک نماید.

از سوی دیگر بر خلاف ویدیو تسویه حساب تهیه کنندگان با شرکت های پخش فیلم های سینمایی در پروسه طولانی تر انجام می شود و وصول سهم تهیه کنندگان از صاحبان سالن های سینما، به قصه کشدار و ادامه داری بدل می گردد. به همین خاطر تهیه کنندگان سلامت و خوش حسابی موسسات پخش ویدیویی را مزیتی برای دستیابی به مطالبات و نیل به بخشی از سرمایه اشان می دانند.

تهیه کنندگانی که پیش از این از فاصله کوتاه اکران فیلم ها با توزیع آنها در شبکه ویدیویی گله و انتقاد می کردند، این روزها ابایی ندارند که بر روی جلو ولت فیلم ها از عبارت تبلیغی همزمان با اکران استفاده کنند. روی جلد فیلم سینمایی رژیم طلایی را ببینید.!

نکته ای که نباید از خاطر برد، اعتراف به این حقیقت است که هر ساله تعداد فیلم های سینمایی ایرانی عرضه شده در شبکه ویدیویی بیش از فیلم های به اکران عمومی درآمده است. به عنوان مثل در سال ۹۱ مجموعاً ۵۴ عنوان فیلم بر پرده ها درخشیدند اما در همین مدت ۷۲ فیلم ایرانی رخت ویدیو به تن کردند. در سالجاری نیز ویدیو با ۲۱ و سینما با ۱۹ عنوان در عرضه و نمایش فیلم ایرانی با یکدیگر در رقابت بوده اند.

در یک جمع بندی مادام که به ظرفیت های نمایشی کشور افزوده نشود و هر ساله بر شمار فیلم های تولید شده افزوده گردد، تهیه کنندگان سینما چاره و گزینه دیگری غیر از عرضه فیلم هایشان در شبکه ویدیویی ندارند.

افزایش شمار فیلم های سینمایی ایرانی در شبکه ویدیویی حسن دیگری که دارد این است که عرصه را در دراز مدت برای جلوه گری تولیدات نازل ویدیویی بیش از پیش محدود خواهد ساخت و ترجیح شرکت های پخش ویدیویی آن خواهد بود که فیلم سینمایی را در سبد توزیع خود قرار دهند. اگر چه بسیاری از تولیدات سینمایی سالیان اخیر هم در اصل برای نمایش در تلویزریون و ویدیو مناسب تر هستند تا سینما اما همین اثار هم به مراتب از تولیدات ویدیویی بهتر و قابل تحملند و حداقل عوامل حرفه ای در تولید آنها دست داشته اند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید