روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار۱

پنجشنبه بازار۱

پنجشنبه بازار  به موضوعات و سوژه هایی می پردازد که شاید بطور جداگانه ظرفیت نگارش یک یادداشت مستقل را داشته باشند اما در این پست سعی بر آن است که فقط بصورت گذرا بررسی شوند.

فیلمی محصول مشترک مدیران سینمایی کشور

قرار گرفتن دوباره فیلم سینمایی "سیب و سلما " در جدول پخش فیلم های آخر این هفته تلویزیون معنایی جز اتلاف سرمایه در تولید نسخه ویدیویی فیلم ندارد.

اگر قرار است موسسه سوره این فیلم را خودش یا احتمالاً پرتو آبی در آینده منتشر کنند، چه توجیه اقتصادی برای این کار می توان متصور شد.؟ این فیلم پیش از این هم از تلویزیون پخش شده است. "سیب و سلما" کاری معمولی است و با مدیوم تلویزیون و ویدیو سازگاری و تناسب دارد. مهدی عظیمی تهیه کننده و حبیب بهمنی کارگردان فیلم هر دو از مدیران سازمان سینمایی در دولت دهم هستند.

جا برای رقبای تازه نیست

اعتراض اتحادیه موسسات ویدیو رسانه به سازمان سینمایی به خاطر صدور مجوزهای جدید برای تاسیس موسسات ویدیو رسانه، در حالی بازتاب یافت که خبری از تعداد مجوز یا موافقت نامه اصولی صادره در دست نیست. بعضی خبرهای تایید نشده از آغاز بکار ده موسسه جدید در آینده خبر می دهند.

یکسال قبل از انحلال اداره کل نمایش خانگی مجوز فعالیت موسسات گلرنگ رسانه، کیمیا نما و ریز موج سیستم صادر شده بود. اگر اعطای مجوزهای جدید صحت داشته باشد باید منتظر ماند و دید موسسات جدید چه پتانسیل های تازه ای را به شبکه می افزایند و اصولاً با طرح و برنامه تازه ای به این عرصه وار د شده اند یا نه؟

پیش از این برای اطمینان از آورده مالی متقاضیان مقرر شده بود که مستندات خرید رایت ۵ فیلم سینمایی ایرانی را به اداره کل نمایش خانگی ارائه دهند.

قحطی اسم

این روزها تشابه اسمی در شبکه ویدیویی شاید در ظاهر تصادفی و جالب به نظر برسد اما از سوی دیگر نشان از تنگی قافیه و یا تقلید سینماگران از روی دست یکدیگر دارد.

توزیع همزمان فیلم های "زندگی خصوصی" و "زندگی خصوصی آقا و خانم میم"، و اکران فیلم"گلوگاه" در سینماها و توزیع ویدیوی "گلوگاه شیطان" گروهی از مخاطبان رسانه های سینما و ویدیو را دچار سردرگمی کرده است.

جالب است بدانید که هنگام اکران فیم زندگی خصوصی کارگردان فیلم تقریباً هم نام، با شکایت به دادسرا تهیه کننده رقیب را وادار به حذف کلمه " زندگی" کرده بود.

پرفروش ترین فیلم های شبکه 

با اینکه هیچ گزارش و مرجع رسمی برای آگاهی از تعداد فیلم های ویدیویی فروش رفته در شبکه وجود ندارد تا بر اساس آن مشخص شود که کدام فیلم ها در جلب مخاطب موفق بوده اند، بعضی از مطبوعات بنا به مطالعات و مشاهدات محدود میدانی به حدس و گمانی هایی در این زمینه دست می یازند. به عنوان مثال نشریه ای با اعلام اینکه نسخه های مجموعه رالی ایرانی کلاً در مراکز عرضه به فروش رفته است، از آن به عنوان پرفروش ترین محصول در شبکه در هفته های اخیر یاد کرده بود. بی تردید فروش موفقیت آمیز محصولات شبکه برای همه فعالان شبکه می تواند مسرت بخشد اما از سوی دیگر زمانی که از تیراژ واقعی محصول اطلاع دقیقی در دست نیست و از مقدار فروش سایر محصولاتی که ممکن است پر تیراژ هم باشند، کسی خبر ندارد اینگونه گمانه زنی ها ارزش علمی ندارند.

اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی

بعضی از فعالان شبکه با سند و مدرک ثابت می کنند در پشت پرده تامین و توزیع انیمیشن های پرمخاطبی که این روزها با مجوز یک مرکز فاقد صلاحیت در شبکه عرضه می شوند، رد پای موسسات شناخته شده ی ویدیو رسانه دیده می شود. با فرض صحت چنین ادعایی و محکمه پسند بودن مدارک در اختیار آنها، به نظر  نمی توان کار موسسات مورد نظر را غیر قانونی دانست و اقدام آنها را یکسره تخطئه کرد. زیرا بر همین اساس ستاد صیانت و حمایت از آثار فرهنگی و هنری جمع آوری محصوات سینمایی فاقد مجوز از سازمان سینمایی را از بازار جمع آوری نکرده و آنها را مصداق عنوان غیر مجاز تشخیص نداده است.

به نظر می رسد به جای پرداختن به معلول و صرف وقت برای عملیات تجسس و شناسایی عوامل توزیع فیلم های فوق باید به این نکته اندیشید که در دوسال گذشته مراجع عالیه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به درخواست های مکرر سازمان سینمایی و شکایات و انتقادات تشکل صنفی موسسات ویدیو رسانه از موازی کاری موجود، وقعی ننهاده و نقطه پایانی بر این رویه هنجارشکن نگذاشته اند. چرا و به چه دلیل؟ تاکنون پاسخی برای این سوال یافته نشده است.!

زم همان حاج آقا زم که دوست ماست

در گمانه زنی های محافل و مجامع برای تصدی پست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در روزهای گذشته افراد و شخصیت های زیادی مطرح شده اند. یکی از نامزدهای احراز ریاست سازمان سینمایی  که در فضای مبتنی بر حدس و گمان تکرار شده است، نام حجت الاسلام محمد علی زم مدیر موسسه ویدیو رسانه سینما خانه ایرانیان است. وی که در سال های اخیر تجربه تهیه کنندگی سینما را هم به پیشینیه پر فراز و نشیب فرهنگی و هنری خود افزوده است، در برابر اینگونه شایعات هیچ واکنشی از خود نشان نداده است و احتمالاً با این اقدام بر بی اساس بودن خبرهای فوق صحه گذارده است.

به هر حال همانطور که رییس جمهور منتخب گفته است؛ تکرار شایعات و اظهارات خلاف واقع جز خستگی و پریشان فکری برای مردم و مسئولان مربوطه حاصل دیگری در برندارد. به یاد داشته باشیم فارغ از انکه ریاست سازمان سینمایی بر عهده چه کسی گذارده شود، آنچه مهم است انتصاب فرد آگاه و مطلع در راس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. شخصیتی که در زمینه فرهنگ و هنر صاحب نظر باشد و ضمن انکه نگرش فرهنگی را بر دیدگاه های سیاسی مقدم بدارد، با تفکری سیستماتیک قدرت نظارت بر زیر مجموعه های خویش را داشته و بتواند آنها را در مسیری که قانون و اسناد بالا دستی مشخص کرده است، هدایت کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن ازتون خواهش می کنم جواب این سوال منو بدید واقعا برام مهمه تو رو خدا همین جا جواب بدید ، سوالم این است که  فرق بین درجه کیفی ب یا ج یا الف چیه ؟ کلا این درجه کیفی یعنی چی ؟ بعد هم اینکه ج و ب و الف چیست و تفاوتش چیست ؟ 

    • الف و ب و ج شاخص هایی برای ارزش گذاری درجه کیفی فیلم است. این درجه بندی از سوی شورای بازبینی صورت می گیرد. فیلمی که درجه الف را می گیرد در واقع بهترین درجه کیفیت را دریافت کرده است.

  • مرسی آقای فروتن ، درجه کیفیت از لحاظ کیفیت تصویری است یا کیفیت مالی ؟ شرمنده که اذیت تون کردم خیلی برام سوال بود خواهشا جوابمو بدید مرسی

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید