روزانه های سینمایی
چرا نخستین مناظره جذاب از آب درنیامد؟

چرا نخستین مناظره جذاب از آب درنیامد؟

نخستین جلسه از مناظره نامزدهای انتخاباتی عصر روز جمعه دهم خرداد به مدت چهار ساعت از شبکه اول سیما پخش شد. این یادداشت به نقد بخش اول برنامه مناظره می پردازد و به خاطر جدی نبودن بخش دوم مناظره! بررسی آن را مد نظر قرار نداده است.

علیرغم آنکه مجریان برنامه زنده قبل از آغاز مناظره با قاطعیت اعلام داشتند که "پر بیننده ترین برنامه تلویزیون تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد"، شواهدی وجود دارد که نقض این ادعای غیر علمی و اثبات نشده را می رساند.:

– نامزدها از دولتی انتقاد می کردند که شمارش معکوس برای پایان کار آن آغاز شده است و نماینده ای از آن در استودیو حضور نداشت. یعنی همانند سال ۸۸ که نامزدها با رییس جمهور دولت مستقر مناظره می کردند و او فرصت داشت تا در صورت برنده شدن ۴ سال دیگر در مصدر قدرت بماند، این بار در غیاب فردی که مدافع وضع موجود باشد، لحن و کلام انتقادی اغلب نامزدها شبیه به هم بود و تفاوت و تمایز خاصی بین ادبیات و نگرش نامزدها قابل مشاهده نبود. البته با کمی اغماض بیان مهندس غرضی  قدری جذاب تر از سایرین بود.

– در ابتدا قرار بود که نمایندگان ظرف ۹۰ دقیقه به نقد سخنان نامزدی بنشینند که بصورت ایستاده طی سه دقیقه به سوال مجری مناظره پاسخ می دادند اما از زمانی که مجری اعلام کرد که نامزدها مختارند نقد کنند یا به طرح دیدگاه های شخصی خود در برابر همان سوال مجری بنشینند، اندک امیدی که به چالشی شدن بحث وجود داشت به سردی و نومیدی گرایید.

– سخنان و دیدگاه های عموم نامزدها تکرار مباحث و مواضعی بود که طی روزهای گذشته در برنامه های تلویزیونی سه گانه خود در سایر شبکه ها مطرح ساخته بودند و البته همین نظرات برای کسانی که نخستین بار به سخنان نامزدها گوش می سپردند، تازگی داشت.

– نامزدها در توافق و هماهنگی نانوشته از نقد برنامه ها و مواضع دیگر نامزدها اجتناب می کردند و هر کس تلاش داشت بدون کمترین واکنشی به دیدگاه های کلی و کلاسیک نامزدهای رقیب به تبیین برنامه های خویش بپردازد.

– طولانی بودن غیر معمول یک برنامه حتی اگر طراحی و اجرای هوشمندانه ای داشته باشد، سبب ملال و خستگی بیننده و کسانی می شود که باید در ماراتنی ۴ ساعته به ایراد صحبت بپردازند. براستی چه ضرورتی برای پخش زنده برنامه ای بمدت ۴ ساعت وجود دارد؟

این یادداشت را با این سوال به پایان می رسانم که چرا نظیر این چنین برنامه هایی که بدیهی ترین رسالت یک تلویزیون عمومی است و می تواند به یادگیری اجتماعی و افزایش آگاهی های عمومی، انتقاد پذیری، فرهنگ سازی برای آزادی بیان و اجتناب از تسلط تک صدایی بیانجامد، فقط در ایام تبلیغات انتخاباتی و هر ۴ سال یکبار از رسانه ملی پخش می شود؟

آیا در طول هفته و ماه نمی توان زمینه بحث و گفتگوی انتقادی بین صاحبنظران و متخصصان عرصه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را فراهم کرد و فضا و آداب گفتگو و مفاهمه را در جامعه نهادینه ساخت؟

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • زندگی خصوصی حدودا ۷ دقیقه سانسور شده است که جای تاسف داره فیلمی که اکثرمردم به طور قاچاق دیدن دیگه چه معنی میده که اینقدر سانسور بشه . به نظرم ترس از افراطیان این بلا را سر فیلم زندگی خصوصی اورد.. جالبه جای تعجب داره از شرکت ریز موج که دوباره اون قفلهای اعصاب خوردکن روی فیلم وارد اورده است . اخه چه دلیلی داره فیلمی که به طور قاچاق دیده شده باشد و هر کی یک کپی ازش داره . این قدر قفل داشته باشه.اینقدر که پخش پلیر خانگی از پخش فیلم به صورت کامل عاجز است. نمیدونم این مشکل رو من فقط دارم از دوستان که نمیتونن فیلمهای قفل دار ریزموج رو پلیرخانگی ببینن . اشاره کنن. فیلم به طور مسخره ایی بعداز ۲ الی ۳ دقیقه میپره مثلا دقیقه ۹ و۱۰ که بستگی به رایت ش داره متاسفانه این دوعامل بسیار اعصاب خورد کن در این دی وی دی دیده شده است.

  • من نمیدونم چرا این جناب """""میلاد"""" همش دوس داره با لحن تند و مسخره اش همه رو از این سایت فراری بده.دم ریز موج گرم با این قفل هاش.من فروشگاه دارم تا حالا یک نفر هم نیومده بگه فیلم شرکت ریزموج مشکل داره.جناب میلاد خواهشا احترام خودت رو حفظ کن.

    به امید روزی که تمام محصولات قفل داشته باشن هم سخت افزاری و هم نرم افزاری.

  • میلاد جان درست میگی. ولی اگه بخایم به خود فیلم بپردازیم واقعا فیلم خوبی بود. وپدر من که اصلا فیلم های ایرانی رو قبول نداره اولین باری بود که یه فیلم ایرانی رو دید و پسندید. فرهاد اصلانی شاهکار بود تو این فیلم مخصوصا موقعی که چاو رو گرفت گزاشت زیر گلوی هانیه توسلی. پشت صحنشم خیلی جزاب بود هرکی که فکرشو بکنی تو پشت صحنش بودن از بهرام رادان گرفته تا حبیب کاوش و سید ضیا هاشمی. به نظرم امسال لقب بهترین و پرکارترین موسسه رو باید داد به ریز موج. راستی اقای فروتن از موسسه تصویر گستر پاسارگاد چه خبر چرا نیست چرا هیچ فیلمی بیرون نمیده نکنه ورشکست شده.

  • جناب ناشناس که میترسی اسمت رو فاش کنی
    من با قفل مشکلی ندارم ولی به شرطی که در پخش پلیر خانگی اشکال نداشته باشه من فقط منظورم از این قفلها پخش درست است ! که متاسفانه درست نیست . و گرنه من خودم یکی از معترضان کپی کاران هستم .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید