روزانه های سینمایی
نمایش خانگی در نشریات نوروزی- قسمت دوم

نمایش خانگی در نشریات نوروزی- قسمت دوم

به این سادگی ها نیست

ماهنامه فیلم در شماره نوروزی خود هم دست از سر مهران مدیری و قهوه تلخ او بر نداشته است. نیما حسنی نسب در یادداشتی به بهانه سرنوشت نافرجام قهوه تلخ پاره ای از ویژگی های مدیری را بازخوانی می کند و به یاد می آورد؛ جمله "جان من کپی نکنید" مدیری کاری کرد که هیچ سازمان و مرجعی برای فرهنگ سازی در این زمینه نتوانست انجام دهد. 

" این اعتماد عمومی آسان و ارزان به دست نیامده و قدر و قیمتی دارد، به قدر عمری که پایش صرف و ذوق و قریحه و هوشی که برایش خرج شده است. مهران مدیری ذره ذره این گنجینه را جمع آوری کرد و بعد یکباره به فاصله نوشیدن یک فنجان قهوه تلخ به بادش داد تا تلخی اش در کام خودش و دوست دارانش باقی بماند."

نویسنده در ادامه یادداشت به اعتراف مدیری در اولین قسمت سریال جدیدش "ویلای من" اشاره می کند و به نقل از او می گوید که اصلاً خبر نداشته که تولید سریال برای شبکه نمایش خانگی چه مسیرها و ماجراهایی دارد. اما از نظر یادداشت نویس ماهنامه فیلم این عذر وقتی بدتر از گناه شد " که بر خلاف صداقت و صراحت دلپذیر و موثر قبلی و به جای توضیح و تشریح واقعیت ها برای مردمی که حق داشتند جواب اعتماد ترک خورده اشان را بشنوند، فقط به این جمله بسنده کرد که خیلی چیزها هست که نمی توانم بگویم"!

نویسنده با این پرسش یادداشتش را به پایان می رساند؛ " آیا هنوز امکان و فرصتی برای جبران مافات مانده یا نه، به این سادگی ها نیست."

همچنان پر مخاطب هستیم

این عنوانی است که سردبیر ماهنامه دنیای تصویر برای گفتگو با مسئول صدور پروانه نمایش خانگی در اداره کل ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برگزیده است. محمد رضا فرجی در این مصاحبه مدعی است که متقاضیان زیادی برای سریال دارد و حداقل پنج تهیه کننده معتبر سینمایی در این زمینه وجود دارند. وی بی آنکه به آمار و ارقامی از گردش مالی شبکه و هزینه و درآمد سریال ها ارائه نماید، دلیل چنین امری را چرخه اقتصادی سریال ها دانسته است.

فرجی مسئول دبیرخانه صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم های ویدیویی در اداره کل سابق ارزشیابی و نظارت سینمایی در باره ضعف کیفی فیلم های ویدیویی گفته است؛ "متاسفانه یک تعداد فیلم ها بودند که در گذشته و در حال ساخته شده بودند(!) و روی دست بخش خصوصی مانده بود ما موافق توزیع بخش عظیمی از این فیلم ها نبوده و نیستیم.

وی در ادامه بی آنکه اشاره ای به عدم تغییر اعضای شوراهای حال و گذشته ویدیویی و نمایش خانگی کند، می گوید؛ " شوراهایی که با تیم جدید مدیریتی فعالیت می کنند، به جنبه های مختلف فیلم ها توجه دارند و سعی دارند هیچکدام از ارزش های یک فیلم کم نشود."

فرجی در پاسخ به ادعاهایی در زمینه کاهش مبلغ خرید رایت فیلم های ایرانی تصریح کرده است؛ " در یک برهه زمانی به دلیل موقعیت اقتصادی یا هر دلیلی در خرید فیلم ها تعلل ایجاد شد که بعد از مدتی مدیریت شد و مجددا خرید فیلم ها از سر گرفته شد ولی افت چشم گیری در خرید رایت فیلم ها ایجاد نشد و متوسط رایت فیلم های ایرانی تا ۵۰۰ میلیون دارد خریداری می شود."

ماهنامه تجربه

در بخش پیشنهادات این ماهنامه تعدادی از فیلم های ایرانی و خارجی که در سال ۹۱ در شبکه ویدیویی کشور توزیع شدند، مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند و تماشای آنها به خوانندگان فرهیخته مجلیه پیشنهاد شده اند. فیلم های، اسکای فال، خیزش شوالیه تاریکی، چیزهایی هست که نمیدانی و حوالی اتوبان از جمله فیلم هایی هستند که در منوی پیشنهادی "تجربه " معرفی شده اند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید