روزانه های سینمایی
چرا کلاه قرمزی پدیده نشد؟

چرا کلاه قرمزی پدیده نشد؟

نه. نشد. یعنی آنجور که باید نشد. فیلمی که در اکران عمومی مرز پنج میلیارد تومان را پشت سرگذاشت، باید در ویدیو هم به یک پدیده مبدل می شد. ۹۰۰ شهر و شهرستان سینما ندارند. خیلی از بچه ها شب را با رویای دیدن فیلم "کلاه قرمزی و بچه ننه" به صبح می رساندند و باید چشم انتظار ویدیوی کلاه قرمزی و بچه ننه به شهرشان می بودند. اما چرا در دروازه ورودی شهرها استقبال چندانی از کلاه قرمزی صورت نگرفت؟

نقل قصه بزرگسالانه فیلم نبود. زیرا فیلم با همین کیفیت در سینماها ولوله ای به پا کرده و سالن های رخوت زده را رونق بخشیده بود.

تجربه "اخراجی های ۳" نشان داده بود که حتی نسخه مرجوعی فیلم های پر مخاطب در دراز مدت به فروش می رفت و از بازار برای آنها تقاضا می رسید.

اگر غیر از این بود موسسه تن به ریسک خرید رایت ویدیویی فیلمی نمی داد که ارزش رایت آن نصاب تازه ای را در رقم خرید فیلم ایرانی به جا می گذاشت.

با این حال پیش بینی ها و برآوردها خیلی درست از آب در نیامدند. مشکل از "کلاه قرمزی و بچه ننه" نبود. محبوبیت این عروسک ها کم نشده بود. همین روزها روزنامه و رسانه های زیادی به دنبال خبر قطعی پخش و نمایش کلاه قرمزی ۹۲ در شبکه دوم سیما هستند. گویی مشکل تهیه کننده با تلویزیون، به چالشی ملی بدل شده است و جمعیت پر شماری برای آغاز پخش برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی لحظه شماری می کنند.

پس این سوال باقی است که در تامین و توزیع فیلم سینمایی "کلاه قرمزی و بچه ننه" چه جنبه ای مورد غفلت قرار گرفته بود؟

به نظر می رسد مخاطبان و دوستداران تیفوسی کلاه قرمزی از این عروسک دوست داشتنی و آقای مرجی! در طول سال ۹۱ جدا نبودند و دلیلی نداشت برای رفع دلتنگی و حس دوری از آنها بی تابی نشان دهند و بعد از عرضه فیلم سینمایی " کلاه قرمزی و…" به مغازه ها هجوم ببرند.

موسسه رقیب دیگری از نخستین ماههای سال ۹۱ با خرید امتیاز باز پخش برنامه تلویزیونی "کلاه قرمزی ۹۱" ترتیبی داده بود که هر ماهه بچه ها و بزرگترها با عروسک های خاطره انگیز در شبکه نمایش خانگی تجدید دیدار کنند و شیرین کاری های آنها را با شوق و شعف ببینند.

بدین ترتیب با هر بار توزیع قسمتی از برنامه دراصل تلویزیونی، کلاه قرمزی مهمان خانه ها می شد و مخاطبان دلتنگ حضور او نمی شدند.

درست است که نسخه سینمایی، کار بسیار متفاوتی از برنامه تلویزیونی بود اما این تفاوت و تمایز برای مشتریان نشان داده نشد. هزینه ای برای تبلیغ تلویزیونی و رسانه ای پروژه صورت نگرفت و سناریوی تبلیغی خاصی برای گنجاندن نسخه سینمایی فیلم در کنار نسخه تلویزیونی نوشته نشد و به اجرا در نیامد.

مخاطبانی که در شهرهایشان سینما نداشتند و قصه و فضای غیر متعارف "کلاه قرمزی و بچه ننه" را ندیده بودند و مجله خوان هم نبودند، به همان روند تماشای ماهانه "کلاه قرمزی ۹۱" ادامه دادند و خیلی ها هم با وجود آگاهی از کم و کیف نسخه سینمایی انگیزه ای برای خرید و تماشای آن با وجود محصول هر ماهه شبکه پیدا نکردند. به عبارت دیگر اشباع مخاطب و "کلاه قرمزی زدگی شبکه" در سال ۹۱ تقاضای موثر و انبوهی را برای خرید و تهیه نسخه ویدیویی فیلم سینمایی"کلاه قرمزی و بچه ننه" ایجاد نکرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • البته در یکسال گذشته شبکه ها ی مختلف تلویزیون هم در بازپخش برنامه های کلاه قرمزی کم نگذاشت و اشباع و انگیزه برای  دیدن کلاه قرمزی رادو صد چندان کرد . عدم تفاوت فاحش بسته بندی و جلد سینمایی ازجلد  ویدیویی هم باید به عوامل عدم استقبال مخاطب اضافه کرد 

  • با سلام و عرض خسته نباشید مجدد .

    با دلیل شما کاملاً موافق هستم اما آن را تنها دلیل نمی دانم بلکه مجموعه ای از دلایل دیگر هم به پایین آمدن فروش کمک کرده است!

    اولاً را که شما گفتید! دوماً پخش چند باره دو فیلم قبلی کلاه قرمزی از تلوزیون در همان ایامی که بچه ننه هم به بازار آمد به خیلی از کسانی که تصمیم گرفته اند گزینه خرید فیلم را از سبد خانواده شان حذف یا محدود کنند یادآوری کرد که این یکی هم بزودی از تلوزیون پخش خواهد شد .

    دوماً تبلیغات خود شرکت توزیع کننده هم بسیار ضعیف بود به عنوان مثال بنده و همکارانم هیچکدام از پوستری که توسط شرکت توزیع شد راضی نبودیم! بنده بعد از چند روز استفاده از پوستر روی یک کاغذ ساده اسم این فیلم و فیلم آقای کیمیایی را تایپ کردم و چسباندم روی آن پوستر تا توانستم چند نسخه را بفروشم!

    سوماً غیر از کلاه قرمزی نوروز ۹۱ ، امسال عناوین دیگری هم بود که بچه های کم سن و سال شدیداً پیگیرشان بودند مثل بن تن یا باب اسفنجی و … بنابراین والدینی که برای خرید محدودیت گذاشته اند خیلی راحت تسلیم نمی شدند!

    چهارماً کلاه قرمزی و بچه ننه واقعاً هم چیز دندان گیری نبود! بنده که خودم فروشنده هستم نباید این حرف را بزنم اما بچه ننه فقط در قسمت های کمدی اش عالی بود ، بخش های جدی که تقریباً نیمی از فیلم را تشکیل می دادند حسابی لنگ می زدند .

    و در آخر ، راه آبی ابریشم بالاخره آمد اما از آن بقیه اش که آن روز گفتم هنوز خبری نیست ها!

    با تشکر .

  • با سلام میخواستم ببینم که ایا فیلمهای یکی میخواد باهات حرف بزنه و بی خود و بی جهت امروز وارد شبکه شد یا نه چون کلوپ سر کوچه ما که نداشت اگه دوستان اطلاعی دارند لطفا بگن. با تشکر.

  • عجیبه برای ما که رکورد فروش به حساب می آد و هنوزم داریم میفروشیم تا حالا ۳۰۰ نسخه کلاه قرمزی و بچه ننه فروختیم

  • کلاه قرمزی و پسرخاله محصول سال ۱۳۷۳
    کلاه قرمزی و سروناز محصول سال ۱۳۸۱
    کلاه قرمزی و بچه ننه محصول سال ۱۳۹۱
    فکر میکنم با توجه به این وقفه زمانی فیلم چهارم بین سالهای ۱۴۰۱ ت ۱۴۰۳ به نمایش دربیاید.
    و به نظرم اگر بین سالهایی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ ساخته شود این فرصت را به آقای طهماسب و آقای جبلی می دهد تا عروسک های بیشتری را معرفی کنند(اگر ویژه برنامه های کلاه قرمزی برای نوروز در سالهای آینده هم ادامه داشته باشد)
    و در آخر کلاه قرمزی می شود چیزی مثل گروه عروسکی Muppets که در آمریکا هستند.
    البته برای رسیدن کلاه قرمزی به ماپت ها و رقیب آنها شدن باید بر روی این عروسک ها سرمایه گذاری شود و هزینه های زیادی شود.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید