روزانه های سینمایی
اون شب که بارون اومد

اون شب که بارون اومد

همزمان با مراسم ضیافت یکشنبه شب اتحادیه صنفی موسسات ویدیو رسانه، در قسمت مرکزی شهر و در اتاقی که جلسات شورای بازبینی برگزار می گردد، هفت عضو شورا برای آخرین بار در سال ۹۱ پشت میز چهارگوش بزرگی نشستند و در باره محتوا و کیفیت فیلم هایی که طی هفته گذشته آنها را بازبینی کرده بودند، به بحث و بررسی پرداختند.

دبیر جلسه خوب می دانست که با توجه به برنامه ریزی پخش موسسات، فشاری از جانب آنها برای دریافت پروانه تازه ای نبود. به همین خاطر در روالی کاملاً عادی دبیر جلسه در باره یک یک فیلم ها نظر خواهی به عمل آورد و صورت جلسه نهایی را تنظیم کرد.

در سالن پذیرایی هتل ونوس، رییس اتحادیه موسسات ویدیو رسانه و دیگر اعضای هیات مدیره واقف بودند که بدنه کارشناسی تقریباً دست نخورده اداره نمایش خانگی، سهم و نقش بزرگی در بررسی تقاضای پروانه موسسات و سرعت بخشیدن به امور مختلف صدور پروانه داشته و دارند، به همین خاطر علیرغم همزمانی میهمانی اتحادیه با آخرین جلسه شورا، نام کارشناسان اداره نمایش خانگی را به مجری مراسم دادند تا از پشت تریبون خوانده شود. لحظه ای بعد یکی از کارشنان دعوت شده، به نمایندگی از سایر کارشناسان غایب لوح و هدیه همکارانش را دریافت کرد.

هنوز باران شدت نگرفته بود و عقربه ها به ساعت ۲۱ نرسیده بودند که اعضای شورا با بدرقه نگهبانان ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تا جلسه ای که یک ماه دیگر و در سال ۹۲ برگزار خواهد شد، با یکدیگر وداع کردند.

کارنامه یکساله شورا نشان از صدور ۱۰۵۰ فقره پروانه در سال ۹۱ دارد. از آنجا که برای هر قسمت از سریال ها پروانه جداگانه ای صادر می شود، به نظر می رسد، این تعداد پروانه قریب به ۸۰۰ عنوان فیلم و برنامه را در بربگیرد که در بین آنها بیشترین عناوین و پروانه ها به عناوین انیمیشن خارجی و سپس مستند ایرانی اختصاص داشته باشد. از یاد نبریم که در نیمه سال ۹۱ حدود ۱۳۰ مجوز برای مستندهای روایت فتح صادر شد.

در باره مصوبات آخرین جلسه شورای بازبینی "روزانه های سینمایی" طی روزهای آتی گزارش های تکمیلی منتشر خواهد کرد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید