روزانه های سینمایی
انتشار نتایج یک نظر سنجی تازه در باره نمایش خانگی

انتشار نتایج یک نظر سنجی تازه در باره نمایش خانگی

مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گزارش نظر سنجی تلفنی از شهروندان تهرانی پیرامون نمایش خانگی را منتشر کرد.

این گزارش در بهمن ۱۳۸۹ تهیه شده است. سالی که با عرضه دو سریال "قهوه تلخ" و "قلب یخی" در شبکه نمایش خانگی نقطه عطفی  برای این شبکه رقم خورد. در نظر سنجی صورت گرفته ابعاد مختلف نمایش خانگی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه های طرح از بین تلفن های خانواده های تهرانی به صورت تصادفی و متناسب با جمعیت هر منطقه انتخاب شده است. پس از انتخاب نمونه ها با استفاده از روش مصاحبه تلفنی نظرات یک فرد از افراد خانواده تعیین شده که به صورت تصادفی مورد پرسش قرار گرفته اند، ثبت شده است. ضمن اینکه حجم نمونه آماری مورد بررسی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردیده و ۹۷۱ نفر حجم نمونه آماری این بررسی را تشکیلداده اند.

اهم نتایج حاصل شده از نظر سنجی عبارتند از:

۴۱/۷ درصد پاسخگویان در حد زیادی و ۴۸/۷ درصد در حد کم فیلم ها و سریال های ایرانی یا خارجی را از شبکه های ملی یا ماهواره ای یا به صورت سی دی و دی وی دی تماشا می کنند.

۲۲/۵ درصد مردم تهران در حد زیاد و ۳۹/۵ درصد در حد کم فیلم ها و سریال های توزیع شده در شبکه نمایش خانگی را تماشا کرده اند.

۴۹/۵ درصد پاسخگویان حداقل یک سی دی فیلم یا سریال در طول یک ماه از شبکه نمایش خانگی خریداری کرده اند. ۴۳/۵ درصد خریداران یک تا شش عنوان ۲۸/۶ درصد هفت تا ۱۲ عنوان، ۱۰ درصد ۱۳ تا ۱۸ عنوان و ۱۷/۹ درصد ۱۹ عنوان و بیشتر از شبکه خریداری کرده اند. میانگین خرید فیلم ۱۱ عنوان بوده است.

۵۱/۱ درصد پاسخگویان از سریال های ایرانی، ۴۶/۷ درصد از فیلم های سینمایی ایرانی، ۲۰/۱ درصد از فیلم های سینمایی خارجی و  18/2درصد سریال های خارجی را در شبکه دیده اند.

۵۸/۸ درصد پاسخگویان فیلم ها و سریال های شبکه را در مقایسه با فیلم ها و سریال های تلویزیونی به لحاظ کیفیت بهتر دانسته اند. ۲۰/۱ درصد پاسخگویان فیلم ها و سریال های شبکه را به لحاظ کیفیت بهتر از فیلم ها و سریال های تلویزیون کشورمان ارزیابی کرده اند.

۶۷/۸ درصد پاسخگویان تا به حال اصلاً از دستفورش های کنار خیابان دی وی دی تهیه نکرده اند. ضمن آنکه ۲۳ درصد در حد کم و ۹/۲ درصد در حد زیاد از دستفروشان فیلم خریده اند.

۲۳/۲ درصد بینندگان شبکه نمایش خانگی در حد زیاد و ۵۹/۲ درصد در حد کم معتقدند که مردم ایران به خرید نسخه اصلی و کپی نکردن فیلم ها و سریال ها توجه می کنند.۱۷/۶ درصد پاسخگویان گفته اند که مردم ایران اصلاً به این موضوع توجه ندارند.

بین میزان بیننده فیلم ها و سریال های ایرانی یا خارجی از رسانه های مختلف و تحصیلات بینندگان رابطه معنی داری در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد. به نحوی که افراد با تحصیلات دبیرستان بیشتر از سایر گروه های تحصیلی و افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد کمتر از سایرین در حد زیاد بیننده فیلم ها و سریال های ایرانی یا خارجی از رسانه های مختلف هستند.

بررسی یافته ها نشان می دهد که زنان و مردان تقریباً به یک نسبت بیننده فیلم هاو سریال های شبکه هستند.

مشروح این نظر سنجی را می توانید از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه کرده و بخوانید

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید