روزانه های سینمایی
همه آنچه که من دیدم (۱)

همه آنچه که من دیدم (۱)

عضویت در هیات انتخاب بخش آثار ویدیویی ( کوتاه و بلند ) جشنواره فیلم فجر ، اگر چه در یک دوره بیست روزه ، کار سخت و فشرده ای بود ، اما مشاهده کارهای خوب و شورانگیز در مجموع احساس خوبی را در پی داشت .

اگر بخواهم اشاره وار برداشت های خودم را ( البته بدون نام بردن از اثری خاص ) ارائه بدهم ، این نکات قابل طزح هستند :

_گزینش حدود بیست و پنج تله فیلم از بین حدود نود اثر ارسالی دستاورد بدی نیست . در انتخاب این آثار کوشیدیم ، جدا از جذابیت موضوع ، به ساختار و بیان سینمایی کار ها بیشترین توجه را نشان دهیم . اگر تصور می کنید فیلم ها را به اعتبار فرمت ویدیویی آنها در صفحه نمایش ( مونیتور – تلویزیون ) دیده ایم ، سخت در اشتباه هستید . بدون استثنا اغلب کارها را بر پرده به تماشا نشستیم تا در شناسایی فیلمسازانی که می توانند ، پشتوانه های خوبی برای آینده سینمای ایران باشند ، روش بهتر و مطمئن تری پیشه کنیم و در عین حال برخورد محترمانه ای با آثار داشته باشیم .

_متاسفانه در جشنواره به سیاق سال های گذشته ، فقط دو اثر ویدیویی به صورت کلی مورد تشویق قرار خواهند گرفت و جوایز جداگانه ای برای هنرنمایی سایر عوامل فنی و هنری این بخش منظور نخواهد شد . اگر موفق به تماشای آثار بلند ویدیویی بشوید ، پی به منظورم می برید که درخشش عواملی مثل بازیگر یا فیلمبردار ، تدوین گر ، آهنگساز و … در بعضی از کارها غیر قابل انکار است و سخت مستحق تقدیر شایسته هستند .

در بعضی از فستیوال های سینمایی جهان پس از اتمام بخش مسابقه آثار سینمایی ، بخش ویدیویی کلید می خورد و با فر و شکوهی مثال زدنی مردم و داوران به ارزیابی کار هنرمندان در این عرصه می پردازند و حق مطلب را به درستی ادا می کنند . شاید به همین خاطر است که بر خلاف کشور ما که بسیاری از سینماگران احساس می کنند تا فیلم سینمایی نسازند ، جدی گرفته نمی شوند ، در سایر بلاد هر دو ساحت ارج و قرب خاص خود را دارند و ویدیو صرفا مجلس آرای جشنواره ها نیست .

_هرساله تعداد قابل توجهی فیلم در فرمت ویدیو با سرمایه غیر دولتی ساخته می شود و روند رو به رشد این پدیده حکایت از بی نیازی سازندگان از کمک های مستقیم دولت دارد . خوشبختانه ورود تجهیزات پیشرفته در زمینه تولید و پس تولید آثار ویدیویی و استفاده از فن آوری دیجیتال ، کیفیت ممتازی به آثار ویدیویی بخشیده است . این نکته از آن حیث اهمیت دارد که بر خلاف پندار عمومی ، فاصله تکنیکی فیلم و ویدیو به اندازه گذشته نیست و شاخص های کیفی صدا و تصویر در آنها ای بسا قابل رقابت با یکدیگر نیز باشند .

_هر قدر فیلم های سینمایی از عارضه شهری و آپارتمان زدگی در رنج می باشند ، آثار ویدیویی با تنوع لوکیشن ، صحنه ای به وسعت چشم اندازها و نقاط بکر جغرافیایی و طبیعت زیبای ایران را سخاوتمندانه به نمایش می گذارند . امیدوارم سینماگران کشورمان از این جنبه ی آثار ویدیویی غفلت نکنند و کارکرد دراماتیک مکان های انتخابی را ( جدا از خصلت اکو توریسمی آنها) به دقت دنبال کنند .

_ از تکثر مکانی فیلم ها گفتم ، بد نیست از زبان و گویش های محلی هم سخنی به میان آورم . از زمانی که به مدد برنامه های نرم افزاری امکان درج زیر نویس برصحنه فیلم ها فراهم گردید ، شنیدن زبان های محلی بی آنکه لازم باشد گوینده ای ناشیانه ادای هموطنان کرد ، ترک ، لر و … را درآورد و بعضا حساسیت هایی را نیز برانگیزد ، حس خوبی را به مخاطب منتقل کرده است . در این دوره جلوه گری فیلم های ترکی ، کردی ، بختیاری و … در بین کارهای کوتاه و بلند خیره کننده است . آری سینما اینک این قدرت را یافته است تا بستری برای رشد و قوام زبان ها ، آیین ها و در یک کلام خرده فرهنگ های رنگ به رنگ ایران بزرگ و سربلند باشد .

… خدا وکیلی دلایل دیگری برای آنکه شما را تشویق کنم تا فیلم های ویدیویی جشنواره ی پیش رو را از دست ندهید ، لازم است ؟!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید