روزانه های سینمایی
آیا مخاطبان نمایش خانگی کاهش یافته است؟

آیا مخاطبان نمایش خانگی کاهش یافته است؟

مطلبی که در این پست می خوانید، به سفارش روزنامه بانی فیلم و در پاسخ به ادعای کاهش شمار مخاطبان نمایش خانگی نوشته شده است.:

– این ادعا که مخاطب از محصولات شبکه نمایش خانگی استقبال نمی کند، باید مستند و مبتنی بر تحقیق و پژوهش علمی باشد.

– فرض اینکه در جامعه ما از گذشته تا حال خرید کالای فرهنگی در اولویت هزینه های خانوار نیست، بر کسی پوشیده نیست. شرایطی نظیر وخامت اوضاع اقتصادی و یا کاهش قدرت خرید مردم قطعاً سبب ساز حذف کالای فرهنگی از سبد خانوارها خواهد شد.

– وجود دهها شبکه داخلی و خارجی فارسی زبان تلویزیونی که بصورت رایگان انواع فیلم و سریال و نیز برنامه های سرگرم کننده را به نمایش می گذارند، بی تردید چالش بزرگی را برای کالاهای هزینه بری مثل ویدیو و سینما پدید می آورند. رقابت واقعی و وزن رسانه های دیداری از زمانی آغاز می شود که تلویزیون ها نیز کابلی شوند تا آنگاه میزان استقبال مخاطب را از هر یک از رسانه ها مشاهده و ارزیابی کرد.

– وجود و تنوع رسانه های دیداری حق و قدرت انتخاب بیننده را افزایش داده است و از قبل نمی توان تضمینی برای استقبال تماشاگران از هیچ رسانه ای را داد. همانطور که تعدد شبکه های داخلی باعث جمع شدن دیش ها از بام ها نشده است.

– یکی از مزیت های سینما و شبکه نمایش خانگی در ایران متفاوت بودن محصولات آن از تولیدات نسبتاً یکسان شبکه های داخلی است. توسعه سینما و ویدیو تک صدایی حاکم بر صدا و سیما را شکسته است و فراورده های آنها نسبت واقعی تری با زندگی مردم و واقعیات اجتماعی دارند. از این روی علیرغم فراز و نشیب های غیر قابل انکار، سینما و ویدیو برای ایرانیان در غیاب تلویزیون های خصوصی بسیار مغتنم هستند.

– کاهش تیراژ محصولات ویدیویی بیشتر متاثر از کاهش قدرت خرید مردم، عارضه و کار غیر اخلاقی سرقت و کپی آثار ویدیویی توسط گروههایی از مردم، فروشندگان، تلویزیون های فارسی زبان ماهوارهای، ناوگان مسافری کشور( اعم از ریلی و اتوبوسی) و مراکز اقامتی است.

– آغاز به کار موسسات بزرگ، شبکه های پخش مویرگی، جذب و اشتغال هزاران نفر در زنجیره تامین و تولید تا تکثیر و پخش و فروش، بستر مهیا شده هزاران مرکز عرضه در سراسر کشور برای فروش ویدیو؛ در مجموع شرایطی را بوجود آورده است که علیرغم تندبادهایی نظیر گرانی، کاهش ارزش پول ملی، شدت عمل رسانه های رقیب و سرقت های فرهنگی، مدیران موسسات ویدیو رسانه تمهیدات و تدابیر لازم را برای ماندن در صحنه به خدمت گیرند و در کنار هدف های فرهنگی، به اقتصادی کردن کنش های خویش نیز بیاندیشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام مخاطب نمایش خانگی کاهش نیافته است بلکه افزایش چشمگیری داشته است اما کپی محصولات نمایش خانگی فروان شده است تا جایی که تنها یک ساعت از پخش نخسه اورجینال یک فیلم مخصوصا ایرانی نگذشته نخسه دایویکس ان درسطح شهر پخش میشود ومردم ان راخریداری میکنند تا جایی که نمایندگیهای مجاز پخش محصولات اورژینال  هم نیز کپی می اورند این پخش گسترده با اگاهی کامل اتحادیه انجام میشود به همین دلیل تیراژ محصولات پایین می اید

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید