روزانه های سینمایی

این کتاب‌ها را چه کسی می‌خواند؟

هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به منظور حمایت از ناشران در تولید کتاب‌های موردنظر آن وزارتخانه، سالانه حداقل چهار نوبت اقدام به خرید صدها عنوان کتاب جدید می‌کند و اسامی آنها را در تارنمای معاونت فرهنگی منتشر می‌کند. نکته حائز اهمیت در خرید کتاب که سالانه حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار صرف آن می‌شود، آن است که کتاب‌های خریداری شده پس از آنکه توسط ناشران به نشانی اعلام شده تحویل شدند، در ادامه چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. آیا در ادامه کتاب‌ها قبل از آنکه گردی بر دامن آنها بنشیند، راهی کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه‌های مراکز آموزشی می‌شوند و به دست خوانندگان خود می‌رسند و یا آنکه در چرخه بوروکراسی و یافتن گیرنده موردنظر آنقدر معطل می مانند که تازگی و طراوت آنها از بین می‌رود.؟

همچنین چه تضمینی وجود دارد که سلیقه و پسند هیات انتخاب و خرید کتاب با نیازها و علائق خوانندگان در سطوح مختلف سنی و علمی یکسان باشد؟ تجربه انبار شدن هزاران کتاب در انبارهای ارشاد در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که حمایت از ناشران وقتی به زنجیره ارزش بدل می‌شود که در انتخاب عناوین به همه طیف‌های فکری و سلایق سیاسی در بین ناشران و نیز جامعه بزرگ خوانندگان توجه شود. در غیراینصورت برخی از ناشران از حمایت‌های مقرر منتفع می‌شوند و به بخشی از سرمایه خود می‌رسند اما کتاب‌های آنها در معرض نقد و قضاوت خوانندگان قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر قاعدتا حمایت دولت باید بیشتر معطوف ناشران خصوصی باشد تا صدها ناشر دولتی و غیردولتی که بازگشت سرمایه تولید کتاب برای آنها اهمیت ندارد و اطمینان دارند که با افزایش اعتبارات در لوایح بودجه تنظیمی دولت‌ها، دست‌شان برای تولید کتاب‌های بیشتر باز است و نگرانی خاصی در این زمینه ندارند.!

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید