روزانه های سینمایی

وداع با مردی که به وقت سخن ساکت بود

انفعال محض شورای عالی فضای و بازوی اجرایی آن مرکز ملی فضای مجازی تنها نتیجه‌ای که در برداشت آن بود که صداوسیما مستظهر به کانون‌های قدرت، به رغم ایرادات فاحش حقوقی، حکمرانی انحصاری خود را بر سکوهای نمایشی امتداد بخشد.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی استعفا داد تا از این پس با حکم رئیس جمهور چهارمین دبیر شورا در عمر یازده ساله آن منصوب شود. در باره شخصیت مستعفی همین بس که در تمام سالهایی که مناقشه اداری و حقوقی بین دولت و صداوسیما بر سر مسئله نظارت بر سرویس‌های برخط نمایش دهنده فیلم و سریال در جریان بود، دبیر شورا که می‌توانست با موضعگیری خود نقطه پایانی بر اختلافات باقی بگذارد و یا اینکه موضوع مورد مناقشه دو دستگاه فرهنگی را در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار دهد، هیچیک از این کارها را نکرد تا دامنه اختلافات ارشاد و صداوسیما روز بروز ابعاد گسترده‌تری به خود گیرد و هر دو دستگاه به تناسب قدرتی که در حاکمیت داشتند، متوسل به شخصیت‌های ثالثی مثل قوه قضائیه (دادستانی و دیوان عدالت اداری) برای حکمیت شوند. سکوت دامنه دار فیروزآبادی در باره اینکه مرجع ذیصلاح نظارت بر پلتفرم‌ها چه ارگان و دستگاهی است، در شرایطی رخ داد که ما مدیران دولتی در تعریف صوت و تصویر فراگیر همواره به اظهارنظر مرکز ملی فضای مجازی استناد می‌جستیم و به اعتبار آن سکوهای نمایشی را مصداق صوت و تصویر فراگیر آنگونه که صداوسیما تعریف می‌کرد، نمی دانستیم.

از آن مهمتر روحانی رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی مخالف سرسخت تداوم انحصار صداوسیما و نظارت آن بر سکوهای نمایشی و نیز انتشار هرگونه محتوای دیداری و شنیداری بر بستر فضای مجازی بود. همه این ظرفیت‌ها باعث نشد تا دبیر شورا زمینه‌ای را فراهم سازد تا شورای عالی فضای مجازی مسئله را یکبار برای همیشه فیصله دهد و حق را یا به یکی از دو دستگاه بدهد و یا مرجع ثالثی را برای صدور مجوز بر رسانه های برخط و نظارت بر آنها معرفی کند.

انفعال محض شورای عالی فضای و بازوی اجرایی آن مرکز ملی فضای مجازی تنها نتیجه‌ای که در برداشت آن بود که صداوسیما مستظهر به کانون‌های قدرت، به رغم ایرادات فاحش حقوقی، حکمرانی انحصاری خود را بر سکوهای نمایشی امتداد بخشد و آغازگر فصل تازه‌ای از مناقشات، سوء‌تفاهمات و سوء‌تدبیرها در برخورد و رابطه با آنها باشد.

سکوهای نمایشی شناخته شده به عنوان کسب و کارهای نوین و فعالان اقتصاد دیجیتال از وضعیت کنونی گله‌مند و شاکی هستند و اعتقاد دارند اگر دبیر مستعفی شورای عالی فضای مجازی به عنوان فردی تحصیلکرده و آشنا با حقوق رسانه‌های دیجیتال واکنش مناسب و به موقعی در قبال نظارت بر رسانه‌های تصویری در فضای مجازی نشان می‌داد ای بسا امروز شرایط متفاوتی بر بازار حاکم بود و انرژی و توان زیادی از مدیران پلتفرم‌ها در برخورد با صداوسیما به هدر نمی‌رفت. مگر اینکه فیروزآبادی از این پس لب به سخن باز کند و دلایل بی‌توجهی به مطالبه دولت و نیز کنشگران این عرصه را با شفافیت توضیح دهد.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید