روزانه های سینمایی

روزی روزگاری سینما در اراک

اگر مالک سینما عصرجدید اراک راضی شود که اداره سینما را به فعالان خوشنام و خوش فکر پخش و نمایش فیلم بصورت مزایده‌ای بدهد، احتمال اینکه روح تازه‌ای به سینما دمیده شود زیاد است. انتخاب مدیر سینمایی که رفتار و منش فرهنگی داشته باشد و راه و چاه تعامل و برقراری ارتباط با تماشاگران را آموخته باشد، می تواند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند

این یادداشت در قالب گزارش در روزنامه عطر یاس مرکزی سه شنبه ۲۹ شهرور ۱۴۰۱ و در شماره ۶۱۹ آن نشریه به چاپ رسیده است:

یک کارشناس حوزه سینما با بیان اینکه سینما عصر جدید در عمر ۶۰ سال خود، چندین بار بازسازی شده است، گفت: بهترین نوع بازسازی و روزآمدسازی سالن این سینما در سال ۱۳۹۳ با کمک مؤسسه «سینما شهر» وابسته به سازمان امور سینمایی در قالب تامین تجهیزات صدا و تصویر دیجیتال و تعویض پرده سینما به ارزش یک میلیارد تومان انجام شد تا این سینما وضعیت آبرومندانه ای به خود بگیرد. بطوریکه در هشت سال گذشته با ۳ پرده و ۳ سالن نمایش فیلم پذیرای تماشاگران سینما بود.
سعید رجبی فروتن افزود: به طور طبیعی در سالهای اول از پردیس سینمایی عصر جدید استقبال نسبتاً خوبی از آن به عمل آمد و مردم با کیفیت صدا و تصویر بهتری توانستند، به تماشای فیلم بنشینند. اما در ادامه شاهد انتقاداتی از جانب تماشاگران و مخاطبان سینما بودیم که از نحوه رفتار و برخورد مدیریت سینما گلایه مند بودند. طبیعتا در محیط فرهنگی مردم توقع دارند، رفتار شایسته‌ای با آنها شود و مثلا خرید تنقلات از بیرون اعتراض مدیر سینما را به همراه نداشته باشد. جای تاسف است که در سال‌های گذشته یکی از سرفصلهای تکرار شدنی، انتقاد از نحوه برخورد مدیریت سینما با تماشاگران است.
وی با اشاره به اینکه تماشاچیان سینما، جمعیت محدود و ثابتی هستند، ادامه داد: در عصر و زمانه ای که الگوی مصرف فرهنگی مردم تغییر کرده و اغلب ترجیح می دهند از طریق نمایشگرهای خانگی و یا از طریق پلت فرم های اینترنتی و یا دیوایس‌های شخصی، فیلم های مورد علاقه خود را تماشا کنند، حتما محیط سینما باید ارزش افزوده‌ و جذابیت‌های خود را بیشتر کند..یادم هست کافی شاپ این سینما پاتوق ثابت خیلی از جوان‌ها برای تماشای فوتبال و دیگر برنامه‌های سرگرم کننده بود.
کاهش تماشاگران سینما تنها مختص به اراک نیست، بلکه به عنوان یک پدیده جهانی از آن یاد می شود. تعداد فیلم هایی که با اقبال مردم و تماشاگران روبرو می شود، تقریباً به حالت انگشت شمار می رسد. در چنین شرایطی مدیران سینما در کنار چیدمان خوب فیلم های سینمایی، باید تمهیداتی بیاندیشند که تماشاگران، سینما را به عنوان خانه دوم و پاتوق فرهنگی و هنری خود قلمداد کنند و اگر به هر دلیل مدتی به سینما نرفتند دلشان برای آن تنگ شود.
این کارشناس حوزه سینما اظهار داشت: در پردیس سینما عصر جدید همانطور که عرض کردم بی‌علاقه بودن مدیر سینما به کارش و تاثیر آن در رفتار با تماشاگران، وضعیت پیچیده تری به سینما داده است و گویا تذکرات مسئولان و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز چندان مفید فایده واقع نشده است و فضای مفاهمه آمیزی میان مرجع نظارتی یعنی اداره کل ارشاد و مدیریت سینمای عصر جدید برقرار نیست.
البته مشکلات و نگرانی‌های مالک سینما را هم باید درک کرد او با مشاهده برداشت بسیار ناچیز مالی از سرمایه‌گذاری صورت گرفته خودش را با واحدهای کوچک تجاری مقایسه می‌کند که درآمد روزانه آن‌ها به مراتب بیش از سینماست.
تا زمان ساخت و بهره‌برداری از پردیس جدیدی که می‌تواند از سوی حوزه هنری و یا شهرداری با مشارکت بخش خصوصی محقق شود، باید جلوی شیب ضرر و زیان تنها سینمای موجود را کم کرد و اسباب دلخوری مالک سینما و مردم را توامان از بین برد.
رجبی فروتن تصریح کرد: به نظرم اگر مالک سینما راضی شود اداره سینما را به فعالان خوشنام و خوش فکر پخش و نمایش فیلم بصورت مزایده‌ای بدهد، احتمال اینکه روح تازه‌ای به سینما دمیده شود زیاد است. انتخاب مدیر سینمایی که رفتار و منش فرهنگی داشته باشد و راه و چاه تعامل و برقراری ارتباط با تماشاگران را آموخته باشد، می تواند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند. این موضوع مطالبه عمومی مردم است که هم مالک سینما و هم مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع نظارتی نمی تواند به آن بی تفاوت باشد.
با شناور شدن بهای بلیط از ساعت ۱۰ تا ۱۵ هر روز که اخیرا به تصویب شورای راهبردی اکران رسیده است و نیم بها بودن بلیط در سه‌شنبه‌ها به نظرم در سال تحصیلی پیش رو اگر زمینه تغییر بهره‌بردار سینما فراهم شود، با حضور اقشار دانش‌آموزی و دانشجویی وضعیت بهتری برای سینما رقم خواهد خورد و مالک سینما هم مطمئن است که بی دِغدغه هر ماهه مبلغ ثابت و پایداری به عنوان درآمد خواهد داشت‌.
به امید اینکه پردیس عصر جدید به معنی واقعی کلمه در گوشه دنج باغ ملی خاطرات سال‌های دوری را که با نام سینما ایران و کاپری از مردم دلبری می‌کرد، زنده کند

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید