روزانه های سینمایی

تلویزیون از نمایش خانگی در سریال جا ماند

تلویزیون در حالی از حیث نمایش سریال از نمایش خانگی جامانده است که این روزها زمزمه انتقال وظیفه دولت در صدور مجوز ساخت و نمایش سریال به تلویزیون جدی تر از گذشته به گوش می رسد

این شب‌ها از شبکه‌های اول، دوم و سوم سیما سه سریال در حال پخش است که کیفیت اغلب آنها به زحمت از متوسط بالاتر ارزیابی می‌شود. مجموعه‌های شاهرگ(جلال اشکذری)، آخر خط(علیرضا مسعودی)و دخترم نرگس(باقر حبیب پیران) به ترتیب در ژانر سیاسی-حادثه‌ای، کمدی-اجتماعی و درام اجتماعی -پلیسی همه داشته‌های تلویزیون در نخستین ماه از تابستان ۹۹ است.

تولید سریال‌های سه گانه تلویزیون که با رقم قابل توجهی از منابع عمومی کشور امکان پخش یافته‌اند، قدر مسلم یارای رقابت با سریال‌های غیرتلویزیونی که در شبکه نمایش خانگی  توزیع می‌شوند، ندارند.

از نظر عددی نمایش خانگی بطور هفتگی پنج سریال در حال پخش دارد که ترکیب بازیگران و کارگردانی آنها یک سر و گردن بالاتر از سریال‌های تلویزیونی است. سریال‌های خوابزده(سیروس مقدم)، دل(منوچهرهادی)، آقازاده(بهرنگ توفیقی)، همگناه(مصطفی کیایی) و بالاخره موچین(حسین تبریزی)، هر یک به فراخور قصه و جذابیت‌های خود جمع زیادی از مخاطبان را جذب کرده‌اند. در این فهرست اگر کیایی را استثنا کنیم سایر کارگردانان از جمله سریال‌سازان تلویزیون نیز محسوب می‌شوند.

به جز سریال «خوابزده» که درامی معناگراست، «دل» ملودرام عامه‌پسندی است که نیم نگاهی به سریال‌های ترکیه‌ای دارد و «همگناه» نیز با تعدد شخصیت‌ها و ماجراهایی که حول و حوش هر یک از آنها در حال وقوع است، تجربه جدیدی برای تیم سازنده آن است.

 سریال مطرح شبکه به اعتبار دو قسمت توزیع شده، بی شک «آقازاده» است که به دلیل شرایط اجتماعی و محاکمه سریالی آقازاده‌ها و سایر مقامات ذی نفوذ، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. آخرین سریالی که به تازگی پخش خود را در شبکه آغاز کرده است، مجموعه‌ای کمدی و عامه پسند است که فضای آن تاحد زیادی یادآور سریال‌های مشابه تلویزیونی است و بطور قطع تماشاگران زیادی راضی به صرف هزینه برای تهیه نسخه اصلی سریال «موچین» نخواهند شد.

در بین پنج سریال غیرتلویزیونی که مجموع هزینه ساخت آنها با رقمی نزدیک به هفتاد میلیارد تومان برآورد می‌شود، فقط سریال «آقازاده» با بودجه بخشی از حاکمیت(موسسه اوج) تولید شده است و اعتبار مابقی از منابع غیردولتی تامین شده است.

تلویزیون در حالی از حیث نمایش سریال از نمایش خانگی جامانده است که این روزها زمزمه انتقال وظیفه دولت در صدور مجوز ساخت و نمایش سریال به تلویزیون جدی‌تر از گذشته به گوش می‌رسد که اگر این اتفاق رخ دهد، آرایش رسانه‌ای کشور و محیط رقابتی آن برای جذب مخاطب فارسی زبان در سراسر جهان با تغییرات محسوسی همراه خواهد شد و به زعم کارشناسان بعید نیست که کفه به نفع تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره‌ای سنگین شود.

 

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید