روزانه های سینمایی

«رسانا»به کمک «ساترا» آمد

یکسال بعد از راه اندازی سازمان صوت و تصویر فراگیر(ساترا) وابسته به صدا و سیما در این هفته مرکز «رسانا» نیز افتتاح شد تا به کمک ساترا بیاید و آن سازمان را در انجام ماموریت های پیش بینی شده یاری رساند.

به دنبال نظارت صدا و سیما بر سامانه‌های ویدیوی درخواستی و تلویزیون‌های اینترنتی و صدور مجوز تاسیس و نظارت بر آنها، این روزها خبر واگذاری وظیفه حاکمیتی دیگری به این سازمان بزرگ رسانه‌ای به گوش می رسد. به موجب این خبر که هنوز رسما تایید نشده است، نظارت بر تولید و نمایش سریال‌های غیرتلویزیونی که تاکنون توسط سازمان سینمایی اعمال می‌شد، به صدا و سیما سپرده خواهد شد.

این گمانه وقتی تقویت شد که صدور مجوز ساخت سریال تا اطلاع ثانوی از سوی سازمان سینمایی متوقف شد و پیامدهای گسترده‌ای را در فضای رسانه‌ای به همراه آورد. (اینجا)به رغم سکوت دولت و رسانه ملی در برابر این خبر، انجمن فیلمنامه‌نویسان و کانون کارگردانان سینمای ایران در زمره نخستین نهادهای صنفی و مولفی بودند که در برابر اجرای احتمالی این تصمیم واکنش نشان دادند و آن را به باد انتقاد گرفتند. اینجا و اینجا

با تداوم سیاست‌های نظارتی تلویزیون بر سریال‌هایی که بیرون از سازمان تولید می‌شوند، اصطلاح «سریال غیرتلویزیونی» از معنا تهی خواهد شد و این سریال‌ها همانند انواع مشابه تلویزیونی خود، از فیلترهای نظارتی یکسانی عبور خواهند کرد تا تنوع کنونی سریال‌ها به یک خاطره تاریخی بدل شود.

در این هفته صدا و سیما فارغ از این حواشی به استقبال گشایش مرکز نوآوری صنعت صوت و تصویر رفت تا نشان دهد به وضع موجود راضی نیست و برای توسعه فعالیت‌های خود به اقتضای فناوری‌های نوین نقشه راه و استراتژی خاصی ترسیم کرده است.(اینجا)

دست باز صدا و سیما برای گسترش تشکیلات

هر قدر در دولت قوانین و مقررات فراوانی برای جلوگیری از بزرگ شدن بدنه آن وضع شده است و شعار چابک سازی و کاهش تصدی‌گری به شاه بیت همه سیاست‌های دو دهه اخیر دولت‌ها بدل شده است، اما در سایر بخش‌های حاکمیت که در شمول چنین مقرراتی قرار نمی‌گیرند، توسعه طولی و عرضی موسسات و سازمان‌ها برای انجام وظایف مشخص ادامه دارد.

دو سال بعد از راه‌اندازی سازمان صوت و تصویر فراگیر(ساترا) وابسته به صدا و سیما در این هفته مرکز «رسانا» نیز افتتاح شد تا به کمک ساترا بیاید و آن سازمان را در انجام ماموریت‌های پیش بینی شده یاری رساند.

رسانا چیست؟

 در آیین افتتاح محمدصادق باطنی رئیس هیات مدیره رسانا چنین گفته است:«در این مرکز به دنبال آن هستیم تا با شناسایی جوانان مستعد و توانمند، زمینه رشد تخصصی و تولید محصولات حرفه ای آنها را فراهم آوریم و رسانا را به برند تولیدات نوآورانه کاراولی های سازمان تبدیل کنیم. در این مرکز برای نخستین بار تیمهای جوان می‌توانند طرحهای خود را از مجرای رسانا برای سازمان صداوسیما ارسال کنند و پس از طی مراحل داوری توسط تهیه‌کننده‌ها و مدیران سازمان وارد دوره شتابدهی این مرکز شده و پس از تکمیل طرحهایشان، سرمایه مورد نیاز برای تولیدات مربوطه را فراهم نمایند

شتابدهی دقیقا یعنی چی؟

کمیل سوهانی، مدیر مرکز نوآوری رسانا درباره کارهای انجام شده در این مرکز توضیح داده است: «فراخوان نخستین دوره شتابدهی این مرکز، شهریور ۹۸ داده شد. ۱۰۰ طرح در قالبهای مستند، برنامه تلویزیونی، برنامه رادیویی، فیلم کوتاه، تیزر فرهنگی، واقعیت افزوده و مجازی، بازیهای رایانه‌ای، مینی سریال، پادکست و نماهنگ برای این مرکز ارسال شد و پس از طی مراحل داوری و پیش شتابدهی، نهایتا ۷ تیم به مرحله تولید و شتابدهی راه یافتند. طرحهای این تیمها شامل یک مسابقه تلویزیونی اتاق فرار به نام رمز و راز، یک مسابقه تلویزیونی مبتنی بر واقعیت افزوده به نام فضانورد، یک سریال طنز (سیتکام) تعاملی به نام خانواده روبراه، یک مستند به نام دیوانگی، یک برنامه رادیویی به نام میدان فردوسی و یک هاردتاک در حوزه نسل جدید به نام دهه هشتادیا هستند که تمامی طرحها پس از جذب سرمایه هم اکنون در مراحل پیش تولید جهت آماده سازی برای پخش از رسانه ملی آماده می شوند و یک طرح نیز در حوزه بازیهای رایانه‌ای به نام دستهای پنهان آماده شده که جهت ارائه در پلتفرم جهانی استیم مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

مرکز نوآوری رسانا زیرمجموعه مجتمع شهید آوینی بسیج صداوسیماست و گفتگوها برای پخش محصولات مختلف این مرکز از شبکه های دو، پنج، نسیم، مستند و سه و رادیو ایران در حال انجام است. همچنین این مرکز در ایستگاه نوآوری شریف واقع شده و فراخوان دومین دوره آن شهریور ماه ۱۳۹۹ منتشر خواهد شد.

این مرکز تلاش دارد ارتباطی دو سویه با دانش‌بنیان‌ها برقرار کند و ظرفیت‌های بالقوه مراکز علمی برای حضور فعال در صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را بالفعل کنددر حال حاضر در این مرکز، ۶ استارتاپ فعال در زمینه رسانه‌های صوتی و تصویری مستقر شده‌اند

با راه‌اندازی مرکز جدید در واقع باید گفت «رسانا»به کمک «ساترا» آمده است تا صدا و سیما نشان دهد درصدد تقویت و بازیابی جایگاه انحصاری خود در تامین برنامه برای آنتن و نیز گسترش شعاع نظارتی خود بر سایر محتواهای تصویری تولید شده در فضای مجازی است. 

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید