روزانه های سینمایی

وقتی رسانه انحصاری انحصار را نکوهش می‌کند!

چرا صدا و سیما با دریافت هزینه پخش، اجازه پخش تیزر محصولات نمایش خانگی و همین فیلم خروج را نمی دهد. آیا محصولات فرهنگی و اثر استراتژیکی مثل خروج ارزشی به اندازه کفش و دمپایی و سس و مواد لبنی ندارند تا در باکس آگهی های تلویزیون قرار گیرند؟

ساترا سازمانی در دل سازمان صدا و سیما با انتشار اطلاعیه‌ای درصدد توجیه پخش نکردن تیزر فیلم سینمایی خروج برآمده است. خروج اولین فیلم‌سینمایی است که با صرف‌نظر کردن از اکران، مستقیما گزینه نمایش اینترنتی بر بستر دو پلتفرم نماوا و فیلیمو را انتخاب کرده است.

تصور می‌شد با توجه به اینکه سرمایه‌گذار فیلم سازمان رسانه‌ای اوج تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و فیلمنامه اعتراضی و تم عدالت‌خواهانه آن در راستای گفتمان جمهوری اسلامی است، تلویزیون دست از دل بردارد و به پخش انبوه تیزرهای فیلم مبادرت ورزد. برخلاف این گمانه تلویزیون سد محکم و آهنین خود را در مقابل سرویس‌های آنلاین فیلم و سریال حفظ کرد و برای اعتبار ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم و نیز مضمون اثر، تره خرد نکرد و حالا در مواجهه با فشار افکار عمومی چنین پاسخی را دست و پا کرده است:

«ساترا به عنوان نهاد تنظیم گر این حوزه ضمن استقبال از اکران فیلم های سینمایی از طریق سامانه های صوت و تصویر کشور همچنین با محترم شمردن قراردادهای دوطرفه میان تهیه کنندگان و سامانه های پخش محتوای صوتی و تصویری، اعلام می دارد در راستای انجام وظایف ذاتی خود، ایجاد شرایط برابر برای همه سرویس‌های دارای مجوز، جلوگیری از شکل‌گیری رفتارهای ضدرقابتی و تبدیل محدودیت اکران به فرصت توسعه متوازن کل صنعت رسانه‌های فراگیر را جزو سیاست ها و راهبرد های مد نظر خود قرار می دهد

در این راستا بر اساس توافق ساترا و اداره کل بازرگانی رسانه ملی، در صورتی که فیلم های سینمایی در ایام تعطیلی سینماها در رسانه های صوت و تصویر داخلی اکران شوند و در زمان اکران بنحو «غیرانحصاری» و از طریق تعداد قابل توجهی از رسانه های دارای مجوز قابل دسترس برای عموم باشند، می توانند از امکانات تسهیل گرانه تبلیغات فیلمهای سینمایی در رسانه ملی بهره مند شوند.»

همانطور که در متن اطلاعیه آمده است تنها دلیل عدم پخش تیزر فیلم خروج آن است که این فیلم فقط توسط معدودی از رسانه‌های برخط در دسترس قرارگرفته است و صدا و سیما نارحت است که رسانه‌هایی که از آن سازمان مجوز دریافت کرده‌اند، از پخش این فیلم محروم شده‌اند. در واقع ساترا همان حرف تشکل صنفی شرکت‌های vod  و iptv  را می‌زند که در روز اول بارگذاری فیلم در نماوا و فیلیمو از شکست طرح نمایش اینترنتی خروج سخن گفتند و ضمن به رخ کشیدن قدرت کارشناسی خود ، مدعی توانایی‌ برخورد با سارقان و جلوگیری از دانلود غیرقانونی فیلم شدند.(اینجا)

ساترا باید به این سوال جواب دهد که براساس کدام ضوابط و مقررات بالادستی چنین قدرتی را برای خود قائل شده است که برای پخش تیزر شرط پخش و به اشتراک گذاشتن فیلم در رسانه‌های قابل توجهی را مطرح کند. تعداد قابل توجه یعنی چی؟ چند سامانه باید فیلم را به اشتراک بگذارند که ساترا دلش نرم شود و روسایش را در جام‌جم راضی به پخش تیزر کند.

آیا از این پس صاحبان فیلم‌های سینمایی قبل از عقد قرارداد با پلتفرم‌ها باید با ساترا هماهنگ کنند و تعداد مورد نظر را از آن جویا شوند؟ آیا ریشه برخورد سلیقه‌ای ساترا به خاطر آن نیست که دو پلتفرم نماوا و فیلیمو از دولت مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و در عداد رسانه‌های تحت نظارت ساترا قرار نگرفته اند؟

ساترا اگر در ادعایش صادق است چرا راضی به پخش تیزر سایر فیلم‌ها و سریال‌هایی که در تعداد بیشتری از رسانه‌های برخط از جمله رسانه‌های تحت نظارت صدا و سیما به اشتراک گذاشته است، نمی‌شود.؟ آیا منتی که ساترا بر سر تولید‌کنندگان محتوا در سال جهش تولید می گذارد فقط به خاطر تعطیلی سینماها و فیلم‌هایی است که تصمیم گرفته‌اند بر بستر اینترنت منتشر شوند؟ فردا که سینماها بازگشایی شوند ساترا تسهیلات را بی‌خیال می‌شود و برای پخش تیزر فاکتور صادر می‌کند؟

سوال آخر چرا صدا و سیما با دریافت هزینه پخش، اجازه پخش تیزر محصولات نمایش خانگی و همین فیلم خروج را نمی دهد. آیا محصولات فرهنگی و اثر استراتژیکی مثل خروج ارزشی به اندازه کفش و دمپایی و سس و مواد لبنی ندارند تا در باکس آگهی های تلویزیون قرار گیرند؟

…اطلاعیه اخیر ساترا سند مهمی است که در تاریخ تحولات رسانه‌ای کشور ثبت خواهد شد و بررسی پیامدهای حقوقی و اجتماعی آن از منظر کارشناسان رسانه مغفول نخواهد ماند. باور اینکه وقتی رسانه انحصاری انحصار را نکوهش می‌کند قدری سخت است دوستان!

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید