یکی از رموز موفقیت سریال پایتخت که به تولید شش فصل آن بر بستر محیط و جغرافیایی چشم نواز انجامید، ارائه گوشههای زیبا و نمکین در مراودات و ارتباطات انسانی هموطنان شمالی با یکدیگر و نیز پایبندی آنها به هنجارها و آداب و رسوم محلی حول قصهها و موقعیت های جالب و جذاب است.
در نون خ هم که خوشبختانه با استقبال مردم به سریال دنبالهداری تبدیل شده است، شاید برای اولین بار است که مجموعهای با ترکیب بازیگران حرفهای و بازیگران محلی( کرمانشاهی) اینگونه شیرین و جذاب از آب درآمده است و راهی به آنتن شبکه سراسری یافته است.
در پس زمینه این قصه هم آداب و سنن بومی نمود خاصی دارد و قصه با دلالتهایی بر اوضاع عمومی کشور بر پهنه روستایی با امکانات حداقلی اما با مردمانی سرحال و سردماغ روایت میشود. این مزیت به جز نمایش چشماندازهای زیبایی از طبیعت ایرانزمین، به حق و سهم همه اقوام و گروههای جمعیتی مختلفی اشاره میکند که طی چند دهه گذشته رسانههای رسمی آن را ادا نکردهاند و غالبا سینما و سیمای ما مقید و محدود به داستانهای شهری و آپارتمانی با محوریت خانوارهای ساکن در کلانشهر تهران بودهاند.
از سوی دیگر سریال «نونخ» در فصل دوم هر قدر به نقد توقعات و انتظارات نابجای دختران و پسران برای ازدواج و نهایتاً افزایش سن ازدواج توجه کرده است، در نمایش رابطه عاشقانه و وفادارانه زوجها به یکدیگر چیزی کم نگذاشته است.
در قسمت ششم این سریال شبی که زنان و مردان آبادی برای در امان ماندن از زلزله به سیاه چادر پناه بردهاند، مردانی قبل از خواب به سراغ چادر گروهی زنان میروند و با دعوت از همسرانشان در بیرون از چادر دقایقی با آنان صحبت میکنند و غمگسارانه از اینکه کنار یکدیگر نیستند و به اجبار از هم جداماندهاند، حرف میزنند و نرد عشق میبازند.
مرد جوانی هم حسب عادت از طریق موبایل برای همسرش ترانهای عاشقانه میخواند تا او به خواب ناز رود!
تاکید بر تحکیم خانواده و تقویت رشته پیوندهای عاطفی، اکسیری است که در این زمانه زوجها بویژه جوانان سخت نیازمند آن هستند.
در نون خ همانند پایتخت دست تیم سازنده برای شوخی با دولتمردان و قوهمجریه باز است و با وقوع زلزله در جغرافیای داستان، طنزهای کلامی و موقعیتهایی همچون حضور نمایشی یک مسئول دستمایهای برای انتقاد از مدیران اجرایی میشود. به نظر میرسد هنوز قوه مقننه و قضائیه اطمینان لازم را در فیلمسازان پدیدنیاوردهاند که بشود با آنها شوخی کرد و با امنیت خاطر به نقد عملکردشان پرداخت.
تا اینجا که هشت قسمت از مجموعه ۱۷ قسمتی نون خ به نویسندگی امیروفایی، کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی پخش شده است جا دارد با همان لهجه نوری به آنها دست مریزاد گفته و تکرار کنیم: آیی باریک الله به اهالی نون خ
روزانههای سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir
اضافه کردن نظر