روزانه های سینمایی

آیی باریک الله به اهالی نون خ

در نون خ همانند پایتخت دست تیم سازنده برای شوخی با دولتمردان و قوه مجریه باز است و با وقوع زلزله در جغرافیای داستان، طنزهای کلامی و موقعیت هایی همچون حضور نمایشی یک مسئول دستمایه ای برای انتقاد از مدیران اجرایی می شود.

یکی از رموز موفقیت سریال پایتخت که به تولید شش فصل آن بر بستر محیط و جغرافیایی چشم نواز انجامید، ارائه گوشه‌های زیبا و نمکین در مراودات و ارتباطات انسانی هموطنان شمالی با یکدیگر و نیز پایبندی آنها به هنجارها و آداب و رسوم محلی حول قصه‌ها و موقعیت های جالب و جذاب است.

 در نون خ هم که خوشبختانه با استقبال مردم به سریال دنباله‌داری تبدیل شده است، شاید برای اولین بار است که مجموعه‌ای با ترکیب بازیگران حرفه‌ای و بازیگران محلی( کرمانشاهی) اینگونه شیرین و جذاب از آب درآمده است و راهی به آنتن شبکه سراسری یافته است.

در پس زمینه این قصه هم آداب و سنن بومی نمود خاصی دارد و قصه با دلالت‌هایی بر اوضاع عمومی کشور بر پهنه روستایی با امکانات حداقلی اما با مردمانی سرحال و سردماغ روایت می‌شود. این مزیت به جز نمایش چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت ایران‌زمین، به حق و سهم همه اقوام و گروههای جمعیتی مختلفی اشاره می‌کند که طی چند دهه گذشته رسانه‌های رسمی آن را ادا نکرده‌اند و غالبا سینما و سیمای ما مقید و محدود به داستان‌های شهری و آپارتمانی با محوریت خانوارهای ساکن در کلانشهر تهران بوده‌اند.

از سوی دیگر سریال «نون‌خ» در فصل دوم هر قدر به نقد توقعات و انتظارات نابجای دختران و پسران برای ازدواج و نهایتاً افزایش سن ازدواج توجه کرده ‌است، در نمایش رابطه عاشقانه و وفادارانه زوج‌ها به یکدیگر چیزی کم نگذاشته است.

در قسمت ششم این سریال شبی که زنان و مردان آبادی برای در امان ماندن از زلزله به سیاه چادر پناه برده‌اند، مردانی قبل از خواب به سراغ چادر گروهی زنان می‌روند و با دعوت از همسرانشان در بیرون از چادر دقایقی با آنان صحبت می‌کنند و غمگسارانه از اینکه کنار یکدیگر نیستند و به اجبار از هم جدامانده‌اند، حرف می‌زنند و نرد عشق می‌بازند.

مرد جوانی هم حسب عادت از طریق موبایل برای همسرش ترانه‌ای عاشقانه می‌خواند تا او به خواب ناز رود!

تاکید بر تحکیم خانواده و تقویت رشته‌ پیوندهای عاطفی، اکسیری است که در این زمانه زوج‌ها بویژه جوانان سخت نیازمند آن هستند.

در نون خ همانند پایتخت دست تیم سازنده برای شوخی با دولتمردان و قوه‌مجریه باز است و با وقوع زلزله در جغرافیای داستان، طنزهای کلامی و موقعیت‌هایی همچون حضور نمایشی یک مسئول دستمایه‌ای برای انتقاد از مدیران اجرایی می‌شود. به نظر می‌رسد هنوز قوه مقننه و قضائیه اطمینان لازم را در فیلمسازان پدیدنیاورده‌اند که بشود با آنها شوخی کرد و با امنیت خاطر به نقد عملکردشان پرداخت.

تا اینجا که هشت قسمت از مجموعه ۱۷ قسمتی نون خ به نویسندگی امیروفایی، کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی پخش شده است جا دارد با همان لهجه نوری به آنها دست مریزاد گفته و تکرار کنیم: آیی باریک الله به اهالی نون خ

روزانه‌های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید